Booooring !!!! ;-)

Godmorgon! Brukar ju inte blogga på helgen, men idag vaknade jag vid halv 4 så jag är rent ut sagt så sabla uttråkad, och vet inte vad jag ska hitta på. Promenad har jag gått, kaffe har jag fått i mej, och jag skulle kunna sätta igång med storstädning, men "familjen" skulle nog bli smått sura på mej då. Hur man nu kan bli sur för att någon annan städar??? ;)

Grattis till gumsan Lina som fick heltidsjobb i Ringarums Skola och ska jobba i klass 2. Hon skulle egentiligen börjat halvtid hos oss, och det värsta med henne är att hon fortfarande vill ha det kvar, åtminstone kvarttid. Sedan börjar hon ju också jobba på Danspalatset Borgen i Norrköping i Oktober när det sätter igång , så jag tyckte att "någon måtta får det ju vara" . Men jag har väl inte så mycket att säga till om kan jag tänka.

Jo då ! Hon lyssnar faktiskt på vad jag säger ........ ibland :) 

Det ända som är kvar i hennes nya lägenhet nu är att måla badrummet. Jag sa till henne och kopisen Anna  att maskera ordentligt tills jag kom och skulle måla taket....... och det gjorde hon verkligen !!!! *ASG*



Finns väl inte något att klaga på när det gäller den maskeringen, eller hur ??? :)

Tror det blir stan idag, och börja titta på tapeter så vi är förberedda tills försterbytarna kommer, det kan gå fortare än vi tror och då måsta vi ha allt hemma.

Stefan har hyrt Skyliften från Ringarum idag, och då åker banderollen från Gusumdagarna ner. Nej det var inte hans ansvar, det var någon annan som hade tagit på sej det, men alla gnäller på honom så då tar han ner den när han ändå hade liften hemma, så blir det gjort. Synd bara att de har blivit så förstörda.

Debatt nu på Onsdag i Valdemarsvik - glöm inte det !!! Budget och viktiga projet för Valdemarsvik ska debatteras.
Liona hade invändningar mot båda ämnena, och fast det inte är jag som bestämt dom kan jag nog tala om hur det är tänkt.
Budgeten är ju inte klar säger Liona och så är det ju. Men någonstans ska dessa 25 miljoner trollas bort från den verksamhet som kommunen driver och det kommer att bli väldigt märkbart. Vart ska vi ta dessa ifrån ? Skolan? Kulturen? Äldreomsorg ? Turism och Näringsliv ? 
25 miljoner kronor mindre - det kommer att märkas , hur går era tankar om det ?

Alltså ett verkligt stort och tungt ämne som kommer att ta den mesta tiden , och som motkraft till det , så har vi "Viktiga projekt i Valdemarsvik" som motvikt. Ett mer populistiskt ämne som folk verkligen pratar om. Det är ju trots allt Radiowix som betalar detta så vi gör detta givetvis för lyssnarnas skull.
Smalt ämne - ja det är det! Men intressant !!!

Just när man räknat ut BT för räkning så kommer han med ett lysande inlägg. Det ända (tycker jag) inägget som har varit lysande sedan jag har börjat att läsa bloggarna .

Det kunde vara hämtat från ett av mina egna inlägg för ett tag sedan , som handlade om att vi skulle inte bara strunta i blockpolitik utan också i partipolitik, av den anledningen att det är driftiga, kloka människor med olika kompetenser vi behöver högst upp , sedan spelar det ingen roll vilken färg de har.

Däremot har han en övertro på utbildning. Ledarskapsegenskaper kan du aldrig utbilda dej till att få, utan det är oftast en fråga om personlighet.

Så många gånger som jag gått in (som jag också skrivit om) i ett rum för att vara med om ett första möte i en ny konstelation av män, lutat mej tillbaka och väntat på att rangordningsprocessen ska sätta igång.
Det här är det roligaste jag vet, för det är som att starta en knapp och så började de.

Där kan man se, vilka som automatiskt utan att behöva göra något, HAR den ledarskapsrollen utan att behöva kämpa för den. Det handlar om utstrålning, och den kommer i regel från en grundtrygghet och inte från några betyg från högskolan.

Sedan har ju betygen givetvis betydelse när man söker en tjänst men det har ju även livserfarenhet från tidigare tjänster , och förr i tiden var ju utbildningar i den kommunala sfären inte så viktig.

Och för en politiker har ju inte en utbildning någon betydelse alls mer än att det färgar det man tycker är viktiga frågor, kan jag tänka.

Hur som helst var det ett bra inlägg , och jag tänkte med början av nästa vecka någon gång, lägga ut listorna , en i taget, för de olika partierna. Stryk då varje namn ni inte känner igen, och fråga er för de namnen ni känner igen, om det är ett namn som har gjort saker för Valdemarsviks Kommun, om de har försökt komma med sunda idéer för kommunen, och om de i sin vardag har ägnat tid åt att förbättra kommunen på något sätt.
För har de inte det innan valet - kommer de inte att göra det efter. Strunta sedan i , vilket parti de kommer ifrån, utan spara de namnen (det kommer inte bli många på den listan) och välj sedan ut den som har gjort bäst ifrån sej, och som ni tror på.

Ha en trevlig lördag!

Kram

Kommentarer :

#1: Erland

Såå, din dotter har ett heltidsjobb, vill jobba halvtid hos dig och dessutom jobba på Borgen. Jag kan just undra vem/vilka hon har ärvt det från?



Undrar om hon ärvt din storsinthet också? Jag menar också att Sturkens inlägg var bra, men personligen har jag i alla fall svårt för hans sätt att hantera andra människor och andras idéer. Elaksheterna har inte gått bort.



Så har du en intressant metod att välja ut den bästa politikern. Det måste jag prova!

skriven
#2: Cizzie

Hahaha, men man måste hitta en bra balans i jobbandet också.

Hinner man inte ha roligt för pengarna och de lägger sej på hög, och får man inte minst 2 förlösande asgarv i veckan - jobbar man för mycket.

Enkelt sätt att veta hur mycket man ska jobba!!



Sturken inlägg VAR bra, men sedan kan man ju förstå att han har fått tillsägelse IGEN från sina partikamrater , och att han måste flirta med andra partier för att få något att säga till om efter valet, dummare än så är jag inte . Men det var bra iaf ;)



Ja prova på, du kommer inte ha mer än 3-4 personer kvar (om ens det).

skriven
#3: Thomas Ekh

Jag hann att läsa din blogg före BéTés i NT så jag håller också med. Är det säkert att inte hans blogg blivit hackad? Mycket av det han skriver har vi ju pratat om innan så han verkar faktiskt ta till sig, eller?



En annan artikel i tryckta NT idag var riktigt bra och upplysande. Rubriken var "Politiker förvirrar med siffror" på sidan A23. Man skriver att "politikers påståenden om svensk ekonomi kan vara minst sagt förvirrande" och det håller jag med om. De svänger med siffror som vi väljare inte kan ha en aning om eller ens enkelt kontrollera.



Östros t.ex. är jätteduktig på att klanka ner på allt Alliansen gör och säger men nämner ALDRIG att vi de facto haft den värsta lågkonjunkturen sedan 30-talet där mängder av människor förlorade arbetet och konjunkturen inte ännu återhämtat sig.



I artikeln redogör man för statistik från SCB och Eurostat och jämför juni 2006 med juni 2010.

-I år är 67 000 flera arbetslösa 15-74 år än 2006

-I år är 42 000 flera arbetslösa 15-24 år än 2006

Men

-I år är 113 000 flera sysselsatta än 2006

-I år är 290 000 flera i folkmängd än 2006



Så om man går ut och säger att det är 67 000 flera arbetslösa nu än när regeringen tillträdde så talar man sanning, men undanhåller även sanning. Detta är den värsta lögnen, även om det inte är en lögn eftersom man talar "sanning".



Lena Melin, politisk skribent i Aftonbladet, har påpekat att en av anledningarna till att (s) tappar är att man ljuger med siffror.



Sedan är det faktiskt tragiskt att många s-politiker så behårt håller fast vid Mona, och även Östros, då hon inte håller som ledare och inte ens har förtroende hos sina egna. Nu kommer säkert en harang någonstans ifrån om kvinnligt och manligt men den som ska leda Sverige ska vara kompetent oavsett kön.



Jag hade en diskussion om mp med Lars B. före sommaren där jag anförde visa åsikter om att (s) styrdes av (mp) och att mp:s politik förde (s) i fördärvet och även våra små kommuner. Jag sa något som att jag inte gillade att den där Maria Wetterstrand styr (s). Då kom påståendet att det är bara för hon är kvinna. Mitt svar blev då att jag inte gillade att den där Peter Eriksson styr (s).

Fick ingen kommentar... Man får inte alltid tänka på jämställdhet utan innebörden i vad som sägs.

skriven
#4: Cizzie

Ja med statestik kan man få fram precis vad som helst som man vill få fram. Det är livsfarligt, och det är precis så att sossarna har kört stenhårt med det.

Hade sossarna fått Margot Wallström högst upp i toppen hade de helt klart haft den bästa och trovärdigaste partiledaren överlag, men Mona som var 5e i ledet av kvinnliga alternativ , håller som du säger inte måttet. Det är inte jämlikhet det är bara fånigt.



I alla toppar oavsett var i samhället det är , ska man egentligen inte behöva tänka på om det är en kvinna eller man som säger något.

De som sitter i toppen i rikspartierna har kommit så långt för de är kompetenta får man hoppas(utom Mona som är kvoterad) .

Men lokalt får man kanske påpeka att det faktiskt FINNS kvinnor som kan tänka, bara det skulle vara "nytänk" !!! :)

skriven
#5: Thomas Ekh

Anna Lind var ju den tänkta partiledaren och Margot hade säkert fungerat också. Vad jag vet så var Mona endast tredjevalet. Vi vet också att äldre socialdemokrater förde en kampanj för över ett år sedan mot Mona.



Mona är nog tyvärr ett offer av kvotering, kvinnoförbundet skulle bara ha henne, så hur kommer det att se ut i bolagsstyrelser med en kvoteringslag. Tittar man på flera vallistor där partier kör varannan och i många fall är det katastrof när man kommer förbi de första namnen. Regeringar, både nuvarande och tidigare, riskerar att lida när man kvoterar in människor.



Min inställning är att kompetens måste gå före. Jag hade en gång en kort diskussion med Lena Ek om detta med 50% män och 50% kvinnor och jag sa att en sådan lag vore katastrof. Gissa om jag fick en blick som kunde döda, men jag svarade att en sådan lag skulle innebära att om vi har fler duktiga kvinnor skulle de inte komma in.



För att kvinnor ska ta sig fram inom näringslivet eller i politiken tror jag på tre saker.

1. Kompetens

2. De måste våga ta för sig

3. Gamla gubbar måste stiga tillbaka alt. våga släppa fram kvinnorna och lyssna på dem. Vi har alldeles för många stoppklossar, både fysiskt och värderingsmässigt överallt i samhället.



Gudrun Schyman för ju en kampanj att minska löneklyftorna men här har faktiskt facket och politiker ett stort ansvar för detta själva. När jag drev företag och anställde ganska många genom åren så gick jag enbart på meriter. Oavsett kön så fick de samma betalning beroende på antal år i branschen, bakgrund, meriter m.m. Samma lön!

skriven
#6: Cizzie

Ja Anna Lindh kanske det var som var högst upp, och hon var duktig, men Margot är också jäkligt skärpt.

Det var ytterligare (minst) en innan Mona som jag inte kommer ihåg vad hon hette.

Kvotering är ett gissel, det gör absolut ingenting för jämstäldheten.

Men problemet är ju dubbelt , klart att vi måste ta för oss mer, men å andra sidan har ju vi inte den där "rangordningsprocessen" i generna som ni har. Och det är verkligen i generna för så gör ju även djuren.

Utan det är ju tvärt om, vi får ju lära oss att inte sticka ut, och höras och stå rättade i ledet, redan från barnsben , så det är en svår nöt att knäcka.

skriven
#7: Liona

Hej Cizzie

Du har faktiskt fel, BT har inte fått någon mer tillsägelse från oss andra!

skriven
#8: Liona

hej Thomas

punkt 3. Men för jösse namn, ni är ju livrädda för att släppa fram kvinnor för ni har ofta svårt att förstå dem! Mycket snack o lite verkstad hela tiden, ni vill ha en kvinna som agerar som en man, tar för sig på samma sätt så att ni kan förså henne, snackar samma språk så ni kan förstå, använder samma termer, gärna samma tonläge också. men då blir det ingen skillnad utan vi kan lika gärna behålla gubbarna för en kvinna som är som en kvinna vill gubbar inte ha i styrelserna, om hon inte är vacker att se på och kan fixa kaffet!

skriven
#9: Cizzie

Kanske , kanske inte :)



Tror även att tillsägelsen eller åtminstone påtalanden kan komma från annat håll än från dej också faktiskt, och tror att det har gjort det också.



skriven
#10: Anonym

I så fall från högre ort, det har inte kommit några tillsägelser från någon i lokalavdelningen, trodde det var det du menade med partikamrater. Vad de säger högre upp vet jag ju inte.

skriven
#11: Cizzie

Jag ska inte neka till att jag menade er i första hand, och det tror jag aldrig att vi får veta.



De högre upp i ert parti , har jag inte en aning om ifall de bryr sej om vad som händer här nere.



Däremot när det gäller sossarna har de säkert fått förfrågningar om vad de tycker om BTs sätt och agerande och jag är ganska säker på att det påverkar dom . Det är jag övertygad om.

skriven
#12: Thomas Ekh

Liona: Du är helt ute och cyklar om du påstår att jag skulle vara rädd för att släppa fram kvinnor. I mitt omedelbara nätverk är flera kvinnor, t.ex. Cizzie, Birgitha (Vadstena Företagare) och Susanne (VD för Näringslivscentrum i Åtvidaberg), och det vill jag ha för deras kunskap och andra vinklingar än mäns. När du säger "ni" så är det som vanligt att du som många andra drar alla över en kam... Gömmer sig bakom jämställdhetsmantrat, men som jag skrev, lyssna på innehållet!



Att jag inte gillar Mona beror enbart på kompetensnivå, däremot var Anna Lind av annan kaliber och även Margot Wallström. Och det finns flera.



Fråga Cizzie om jag har försökt att få henne att agera som, prata som eller vara en man. De jag nämnde vare sig ser ut som eller behöver vara män.

Det är ju detta jag menar, och arbetar själv efter, under punkten 3.

skriven
#13: Cizzie

När det gäller Thomas kan jag bara hålla med om att jag har just den uppgiften att vara motvikten , för att han ska få en vinkling från annat håll.

Och många gånger är det inte bara för att jag är kvinna (många han pratar med är män) Utan för att jag är egen företagare (många han pratar med är kommunalt eller statligt anställda) och dessutom är jag Gusumbo (mycket handlar om Viken)



Och jag är inte omgjord på något sätt till man , varken i tal eller sätt. Det kan nog ingen påstå ;)



skriven
#14: Thomas Ekh

Eftersom jag arbetar med att hjälpa nya företagare och att utveckla företag i sex kommuner så blir det mycket näringslivssnack och precis som Cizzie säger så pratar jag med många inom "förvaltning". Det kan vara kommun, regionförbund, ALMI osv. och det är viktigt att få andra vinklingar för dessa förvaltningar innehåller många män. Det är befriande att få prata med personer med öppna sinnen och intressanta vinklingar.



Det är lätt att bara prata Viken, det kan jag själv hålla med om, men både när jag satt i turistföreningen och arbetade för Framtid Valdemarsvik så var jag en av få (Cizzie naturligtvis) som fick styra upp en del samtal och idéer att handla om HELA kommunen.



Däremot vill jag påpeka att under mina år i Turistförening och Framtid där jag varit ute och pratat med företagare i de olika kommundelarna så känner jag många gånger att jag måste förklara att när jag säger "Valdemarsvik" så menar jag kommunområdet, INTE centralorten och INTE kommunhuset.

skriven
#15: liona

Jo, det där känner jag igen, om Viken, sist när jag pratade med bla Stefan o Hasse (BP) o sa just Valdemarsvik, så fick jag kommentaren "och andra orter också i kommunen" då fick jag för femtioelfte gången säga just det, jag menar ju hela kommunen! Vi kanske får hitta på ett nytt ord eller tillägg eller nåt, eftersom många tror man bara menar centralorten

skriven
#16: Thomas Ekh

Säger man "kommunen" så tror man att man menar Strömsvik så det måste vara ett bra och inte så krystat ord.

skriven
#17: Cizzie

Döp om orten Valdemarsvik till Viken och låt kommunen heta Valdemarsviks Kommun !!

skriven
#18: Thomas Ekh

Viken ligger strax utanför Helsingborg.

skriven
#19: Cizzie

Vet det , min mormor och morfar bodde där. Men det finns många ortsnamn som är dubblerade, fast då kanske det är mycket mindre ställen.

skriven
#20: Erland

När kommunen bildades genom hopslagning 1974 tycke många att den skulle heta Gryt, eftersom Gryts kommun hade mest pengar i kassan. Andra tyckte att den skulle heta Gusum eftersom där sysselsattes de flesta.



Blå kustens kommun duger heller inte har jag fått veta. Själv tycker jag inte det är något fel på Östgötska, så kör för "Vika" som kommunnamn.

skriven
#21: Cizzie

"Vika" Jag är barnfödd här, men trots det är jag inte såå östgötsk att jag säger så haha, men det beror nog snarare på en konstig dialektblandning under barndommen :) Men Vika är helt klart bra och duger gott, bara det inte heter samma sak .

skriven
#22: Thomas Ekh

Tänkvärd artikel i ämnet kvinnligt och manligt ledarskap.

http://dagensledare.se/?cat=66&tid=8259

skriven
#23: Liona

Thomas, en mycket bra artikel, eftersom jag har läst ganska mkt i ämnet redan så vet jag redan att det är skillnader på kvinnors och män sätt att tänka, prata, agera osv generellt. Det finns alltid män som är kvinnligare än många kvinnor, och tvärtom. Men det stora gruppen män o kvinnor har markanta skillnader även neurologiskt, och när vi väl lyckas få alla att fatta det så kanske vi kan lära oss att det är våra olikheter som är vår styrka!

skriven

Kommentera inlägget här :