Vart ska jag börja ?

Torsdagsförmiddag och vi styr och ställer för att komma ut på vår årliga flottfärd. En gång i halvtimmen tittar vi på SMHIs prognoser som säger lätt regn på förmiddagen och uppehåll på eftermiddagen. Det gör inget om det är mulet , bara det inte regnar. Klockan 13.00 när SMHI lovat att regnet ska sluta , dyker gästerna upp och vips spricker solen igenom ...............NOT!!!!!

Då börjar det riktiga regnet.

Vi sitter en stund och avvaktar men konstaterar ganska snabbt att vi gör bäst i att stanna hemma.
Så vi dukar upp lunch på altanen. Rökt lax, rökt vildsvin, kyckling, goda mackor, röror, frukt , vin, pilsner och en massa annat smått och gott som det ska vara när det är fest.

Ungarna slänger sej i polen , trots ösregn och ser ut som blåläppade skrynkelungar när de kommer upp.

På kvällen åkte grillen på, och som alltid när man har roligt går tiden alldeles för fort , och prlötsligt  hade klockan blivit 2 på natten. 

Så vi tre-tiden kom vi i säng, sägas bör också, att den här dagen är den (i stort sett) ända dagen på hela året som jag dricker. Är vi bortbjudna måste en alltid en köra , och eftersom det inte spelar någon roll för mej, brukar jag göra det. Eller så spelar vi , och då dricker man absolut inte. Men denna dag som årligen återkommer, brukar jag ta mej ett glas (eller 5;). Fråga Lina och hon svarar att mamma har problem med "kompistrycket" ;)

Klockan 5 vaknar jag - klarvaken ! Ligger kvar en stund , och vill verkligen inte vakna så dax. Snart börjar Anton röra på sej , ska iväg till Skövde och spela cup i Amerikansk Fotboll. Sveriges största cup. Går upp och hjälper honom med packning och kollar att han har med sej allt, och ser till att han kommer iväg.

Sätter mej med en kopp kaffe, och känner att jag kanske är lite trött iaf, så jag lägger mej i soffan en stund vid 8-tiden. Ögonen har precis fallit ihop när telefonen  ringer  halv 9 . Det är Hasse Andersson, Ringarum. NT har lite problem till morgondagens tidning - Ska vi passa på att göra lite reklam för Kör XL???

Så klart vi ska säger jag , och han lovar att återkomma.

Kan väl säga att jag inte känner mej så där jättepigg just då, men efter en liten stund ringer han upp igen och säger - Vi kommer om en timme!

Hjälp!!! Jag slänger mej in i duschen, samtidigt hör jag hur telefonen (företaget) ringer, och när jag står där , så hör jag  även hur någon bankar på ytterdörren. 5 Hundar börjar vrålskälla och jag försöker desperat duscha bort schampo för att kasta mej ut och gå ut och öppna. Det var posten som kom med vår borttappade frakt.
Nej jag hade inte alls lust att gå ut och hjälpa till, förfalska mitt namn sa jag åt honom , samtidigt som telefonen började ringa igen.

Blev med nöd och näppe färdig lagom till att de dök upp,  och jag kan säga att det var nog den enda morgonen på hela året jag inte alls hade lust att hamna på bild i NT ;)

SMHI kan stoppa upp sina prognoser på lämpligt ställe , och jag hävdar bestämt att det handlar om ledarskap.
Annat var det på John Pohlmans tid, han viste när, var, hur och om , regnmolnen kommer in !!!! ;)

***************************************************************************************

Eköns camping satsar och har ökat. Det är inte så konstigt när hela Sverige ökat pga av valutan. Det vore dock intressantare att få reda på hur det förhåller sej, i förhållande  till riksnivå, något som jag inte fick svar på när jag frågade, när  kommunen redovisade förra årets rekordsessong, på ett möte i början av året.

Satsningen är välbehövlig där, men det är inte förknippat med stort risktagande, då han har både har svångrem och hängslen, via sina generösa kontrakt.

****************************************************************************************

Det är dåligt med händelser nu , men Sturken håller i med sitt bloggande. Nu säger han att han kan tänka sej en höjning  0,50 öre på skatten för att klara sina förbättringar. Det kan kanske stämma. Men sedan tillkommer ju alla andra skattehöjningar och prishöjningar som blir en följd av deras politik.

Frakter t.ex för oss företagare som skickar mycket gods, är redan nu en av de tyngsta kostnaderna för oss. Allra helst för oss som har skrymmande gods av relativt litet värde.

Frakterna kommer att skjuta i höjden av deras politik, tyvär, och vi som bor lite på sidan om storstäderna kommer att drabbas av ökade levnadskostnader.

*******************************************************************************************

Nu ska jag gå och göra "Peggy" lite lördagsfin, om det kan tänkas hålla uppe med regnandet en stund.

Ha en bra helg!

Kramar

Kommentarer :

#1: Erland Forsström

Tack snälla Cizzie för något så häärligt skrivet!

skriven
#2: Cizzie

Mitt liv i ett nötskal :)

skriven
#3: Jeanette Petersson

Hua!! Känner igen stressen när allt händer på en gång, hihi:) Det är verkligen så jag upplever känslan när jag läser, du beskriver så bra:)



Näe:( Jag gillar inte hur det håller på att bli i Sverige nu. Sverige = Stockholm och allt utanför en stad ska inte få finnas om man inte är mångmiljonär och har råd med alla höjningar...:( Sorgligt. Ser det i Falerum nu när skolan (1-6) lades ner för ett par år sedan och det är nyaste skolan i hela kommunen som står tom nu! Barn åker buss från 6 års ålder...husen i Centrum nu när de går ut till försäljning säljs som sommarstugor och samhället håller på att sina känns det som. Fatta då hur företagsrikt lilla Falerum är!!

Falerums Kök

Teknorama Ljud och Bild

Teknorama Data

Klädhuset

Presentboden

Barnklädesaffär

Marinettes B&B

Lanthandel med kafé och gatuköksmat med kebab



Säkert har jag glömt något, men varför inte satsa då på landsbygden också och allt som rör frakter osv och det finns numera även miljövänligare alternativa frakter som inte är dyrare än vanlig frakt.

Att få till bra färdväg mellan Valemarsvik och Falerum, Åtvidaberg tror jag skulle gynna alla samhällen som finns emellan! Nu är det så kringelikrokig väg att 2,7 mil känns som 8 mil:)

Fixa vägen och gör det bra, den kan ha svängar, men bredda den och ta bort tjälskotten som slår sönder bilarna.

Massa trafik går där med lastbilar, privata bilar och bussar.



Håller med att SMHI kunde varit lite säkrare i sina prognoser:) Lättare att ta vädret som det kommer, man ska man göra ngt speciellt som ni med flotten eller pälshund på utställning, då vill man gäran lita på väderprognosen!!



Kram & tack för att du skriver!! <3



Kram

skriven
#4: Cizzie

Ja Falerum är väldigt mycket mer företagstätare än vad jag trodde , dessutom har ni ju klädhuset som drar väldigt mycket mer folk än vad jag trodde. Det är ju fullt på parkeringen jämt, och mycket folk kommer just härifrån , så att göra om vägen vore verkligen på sin plats.



Och det är så sorgligt när små samhällen som Falerum och Gusum dör ut, och viss politik hjälper ju också till , till att urbaniseringen går fortare.

Tänk så mycket det fanns i Gusum förr.



Kram Jeanette <3

skriven

Kommentera inlägget här :