Söderköping

Jämn ström av folk dök upp under dagen. Vonna hade anammat mitt tjat om fikafröd och kom med nybakade kakor till förmiddagskaffet innan hon själv skulle in och klippa sej hos Malin.
Full bemanning igår och vi var 5 stycken i personalen, och ett himla pådrag trots att telefonerna börjar tystna inför semestern. Att jaga material som inte kommer , eller paket som inte kommer fram är en stor del av tidstjuven och man blir lite smått nervös när man vet att en fabrik har stannat för att de inte fått varor.

Trots det smet jag iväg till Söderköping en snabbsväng , och tog mej då ett varv genom staden för att kolla hur läget var i år. ( För den som tycker att jag är lat som smiter,  kan jag bara tala om att jag var på jobbet klockan 5 och satt och jobbade framför TVn till klockan 22.30 igårkväll )

Man kan inte annat en imponeras av Söderköpings handlares och Söderköpings kommuns inställning till sin stad. En enhetlighet tycker jag det råder, de har under några års tid gemensamt byggt upp en levande stadskärna, där man tar sej tid att stanna till och gå igenom. Ständiga aktiviteter som musiker i gränderna, knallar öppna dörrar till affärerna med klädställ utanför , kanaldanser uteserveringar , parkbänkar så att man kan sitta och titta på folket som går förbi.
Till och med turistbyrån ligger så "utmed" så att man automatiskt går in i den när man går in och ut i affärerna utmed kanalkajen, även om man inte har tänkt att gå in i en turistbyrå.


Vad hände igentligen med Mangans förslag om att ha en mobil turistbyrå uppe på Ringarumsmacken ????
Jag vet inte hur många, men det var otroliga siffror på folk som passerade där uppe så en mobil turistbyrå under sommarmånaderna hade nått ut till offantilgt mycket folk. Togs det ens upp för diskussion ????

I Gusum har vi också ett nyöppnande. Uppe i Syntorp har "Svenska Presenter" slagit upp portarna i Metallslöjdens gamla lokaler. Och Syntorp är verkligen värt ett dagsbesök nu , med Klädladan, Blå Kustens Värdshus och nu också Svenska Presenter.
Klädladan har (tycker jag) framför allt riktigt snygga killkläder, lite tuffare och roligare än i stan.



Idag får vi utlandsbesök. Vår leverantör från Belgien kommer och vi ska diskutera problem och material som vi brukar göra ett par gånger om året.
Det är svårt att sitta ner och prata när man vet att man har tusen saker som man borde göra, men samtidigt är det så viktigt att försöka lösa problemen som uppstår, om inte annat för att det spar tid i slutändan.

Många tykte till om skylten och att åsikterna går isär är ju ganska klart. Både när det gäller bästa läge, kostnadseffektivaste läget  och vart budskapsmässigt det bästa läget är. Klart är också att det är en typisk sak som skulle kommuniceras ut och diskuterats innan uppsättning och olika aspekter kunde kommit fram.

Diskussionen om Piggelinhusen likaså , hur långt har diskussionen gått igentligen, och vad har kommunen lovat ????

Känner mej lite "down" för tillfället då jag inte  kan promenera på morgonen. Hjärtverksamheten är inte riktigt vad den ska vara för tillfället bl. a utav värmen(väntar på hjärtklaffsbyte, när jag har tid;-)  , så man samlar på sej lite vatten och dessutom sover man sämre än vanligt och det blir lite moment 22. När det gäller hjärtsjuka är det nog värmen som tar på krafterna mest.


Nu måste jag gå och träna upp min engelska innan Philippe kommer , eller ska jag ta Tyska, Franska eller Flamländska. Vi får se ..... det är ju några timmar kvar tills han kommer ;)

Faktum är att jag är värdelös på språk . Kan alla facktermer , och pratar knagglig engelska , men där går gränsen . Men det konstiga är att det fungerar alltid ändå :)


Ha en bra dag !!!




Kommentarer :

#1: Sanna

Godmorgon du sköna...ditt spektakel till man har kladdat på mkin bil.skrivit att "Igge is my love"..

Idag skall han passa sig.. det där med tetra vin och packning lät trevligt.. Hojta så är jag med..

skall nu fundera ut en hämd på stefan.. ses sen.. kommer förbi en snabbis..//Kjam

skriven
#2: Cizzie

Hahaha !!!



Han nekar så klart när jag frågar, men påstår att han inte är förvånad att det står det. Någonstans vill man ju släppa ut sina känslor , säger han ;)



Kom förbi du , kanske är det en liten Belgare här ,men hämden är ljuv som sagt ;)

skriven

Kommentera inlägget här :