Sköna Maj välkommen !!!!

Fredag igen och sista arbetsdagen i April. Och nu stundar min "ångestmånad" nummer 1. Det är bokslut, födelsedagar, möten , spelningar, tomt och trädgård, mycket som ska målas, fester osv, osv i all oändlighet.

Samtidigt ska man vara brun och snygg vara social med vänner och ha tid att umgås efter den långa vintern som man inte träffats så mycket. Hua, det är bara att bita ihop och jobba, strikt planering av timmarna så brukar  det fungera skapligt.

Nu i helgen blir det i alla fall Valborgsfirande vid Bandyplanen i Gusum. Vi i Gusum är ju lite mer traditionsbundna än Valdemarsviksbor så här går vi lite man ur huse när det är sådana här saker, det brukar säkert vara en 2-3 hundra personer. Och i år är det alltså Lennart Sjöberg som är talare, och Kör XL och Ringarums Kyrkokör som sjunger. Och vi gör det så himmla bra också om jag får säga det själv.
Ett litet problem kom jag på aldeles nyss. Jag kan inte texterna och det finns inget ljus där nere på bandyplanen. Det blir till att plugga texter idag, med andra ord.

Efter "brasan" är det bara bege sej ner till dansen där det är Night Train Band som spelar. Jag diggar dom killarna !!! Skitsköna!!!

Söndag blir det inventering och jobb hela dagen, så man kan hålla på ifred utan telefoner. 

På måndag är det Qvinnligas möte ute i Gryt, och Ida på udden, där vi ska presentera våra företag i 3 minuter.
- Jag säljer kardborreband tar exakt 2,5 sekund att säga hmmmmm ;) ( inte riktigt min grej, kan man inte få kopiera ett papper så de kan läsa själva ? )

På onsdag nästa vecka har Socialdemokraterna ideverkstad för Näringsliv/ Arbetsmarknad, i Gusums Folkets Hus kl 18,30 , två grupper har redan hunnit att vara , men det finns den 9/5 också då Barn/Ungdom/familj gruppen är .

Ta också ett varv upp till Mossbo Hundpensionat där en gårdsbutik har öppnat. Jag har haft förmånen i flera år att få smakprov på rökt kött och en massa saker, så jag kan gå i god för  att det är utsökt gott.
Rökt hjortkött med potatisgratäng är helt enkelt himmelriket !!! :)

Vi ska få ett fik i Gusum också !!! Något vi inte har haft sedan jag , Kerstin och Mia trakaserade stackar "Berra" som fick flytta ifrån byn för att vara ifred. Nu är det alltså på G igen men i ny tappning, hoppas det hittas på en massa  så det blir bärighet i det !!!!

Tänk er att få in oss varje dag på fiket, och varje dag försöka pruta på kaffet, slå på jukboxen med en massa konstig musik och ett evigt tjatter. Jag har samvetskval än....... ;)

Det blev en livlig dialog på NT om Drömstugan.

Mina argument handlar inte om att vi är rädda, eller anti mot projektet som sådant. Liona skriver i Stefans blogg : "ja till missbruksvård, bara inte här, ja till invandrare, bara inte granne med ooss, ja till det mesta, bara det inte stör oss"

Men så är det inte , inte för mej iaf. Lägg gärna Drömstugan på Ekön, eller varför inte här i Gusum vid Yxningen, vi har en utmärkt plats för det. Men inte på Grännäs där det krockar med dansbana och idrottsanläggning.

Min kamp började för 2 år sedan när vi annordna en dans där, och det var inte så populärt fast den var i början av september. Vi fick ringa och be om lov hos campingföreståndaren ,fast det är kommunen som ska hyra ut.
Så  "smidiga" är dom inte att ha att göra med.

Hur det är med vem som tjänar vad i Drömstugeprojektet vet jag inte riktigt heller , med tanke på att Liona sa att St Anna hus går miste om en massa omsättning.

Men jag har hört precis som någon annan sa , att St Anna blev tillfrågade som partner till Drömstugan Riks, oberoende av vad Valdemarsvik svarar.

Som jag har förstått det hela så säljer Drömstugan husen , för ca 1 mille /st. (borde generera bra vinst, för de kvadratmetrarna) Och först vid 20 sålda hus , BÖRJAR investeringarna.

Husägarna och campingen delar på uthyrningsintäkterna 70/30 .

Husägarna köper alltså ett hus möblerat och klart som de inte får lämna på något sätt personligt för en miljon.

Västervik tyckte att det inte var någon bra ide och har dealat fram något annat. De bygger stugorna själva i egen regi , något större , och har kommit överens om något annat med dom för att kunna utnyttja deras reklam och uthyrningssystem. Allt för att de inte ska få kontroll över deras camping.

Hur vet jag det ??? Min bästa kompis sitter i Byggnadsnämden i Västervik !

Nu jobbar vi på och så laddar vi för att välkomna Maj imorgon!!!

Ha en jätteskön helg!!!

Kram





Kommentera inlägget här :