Bryssel

Morgonen har redan innehållit en runda till staden för att dumpa av Stefan vid flygplatsen. Inte för att, som han själv säger, träffa kollegerna i Bryssel, utan för att träffa vår leverantör som finns där;)

Så det blir med andra ord en ensamdag på företaget igen, men jag är ganska van ;) Anton som vi har haft hjälp av här den senaste tiden ska  på jobbintervju inför sommaren, och har dom släppt in honom så långt in, inpå sej , vet i tusan om de klarar sej utan att anställa honom, för prata KAN han ;) Lycka till gubben ♥!!!!

Ikväll blir det också träning med Kör XL och då ska vi träna ihop oss med Kyrkokören inför Valborg , då vi ska sjunga både i Ringarum och Gusum , ska man sedan komma i form till  dansen efter brasan, blir kvällen lite småstressig. Då är det förövrigt Night Train band som spelar i Gusum Folket Hus . Dom är ju så sabla bra, och framför allt roliga ;) Så kom då, och släpp loss!!!!

Liona sade tyckte också till i frågan om Grännäs. http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6206849, lite rätt har hon på en del grejer men det är också mycket som jag inte håller med om.

Kanske var det så att kullen köptes, men so what!!! Den köptes väl för kommunens pengar så den är väl VÅR, hur , eller hur?

Jo visst är det så att konjungturen går upp och ner och att Folkparker har lagts ner överallt, och campingar har varit svår uthyrda, men å andra sidan har de senaste årens konjungtur pekat uppåt både när det gäller Folkparker och campingar, efter sista cyberdepressionen så har många valt att semestra i Sverige, så är det någon gång man ska bygga upp något så är det precis nu. Och eftersom gruppen på FB handlar om Parken som sådan, så kanske det måste till tursiter som delar det intresset för att få draghjälp med Parken så det blir bärighet i det, och så att det blir intressant för både kommunbor och campinggäster.

Givetvis är det ingen som är avundsjuk på att någon tjänar pengar, jag tror stensäkert att det går att tjäna mycket mer pengar om man gör det hela rätt. Däremot känns det lite fel att en entreprenör utifrån, som inte är så där jättekänd för att använda sej av företag från trakten, driver 2 så pass närliggande campingplatser. Jag har alltid trott att konkurrens är nyttigt, och här är ju ett ganska tydligt exempel att det är svårt att satsa på 2 campingplatser samtidigt.

Jag tror att det går att få mycket mer bärighet om man gör det rätt. Lite nytt folk i Folkets Hus föreningen, ihop med någon som kan sköta, och vill satsa på Grännäs , och nytt driftigt folk i serveringen, och framför allt, samarbete där emellan, så går det att få till det !!!

För om till och med Gusums Camping kan och vill expandera, så borde det gå på Grännäs också. Bad Valdemarsvik är en helt annan sak, där är det inga begränsningar för folket runt omkring som det är i Grännäs. För det ju faktiskt så att vi har fått maka på oss mer och mer på Grännäs. Du får inte ha dans hur du vill, kommunen vill ha provision på intäkterna . Man får ringa till campingvärden och "be om lov" att hyra dansbanan vilket man absolut inte skulle behöva göra.

Igår så skickade jag in en debattartikel till NT. Så får vi se vad folk tycker . Hoppas på reaktioner i alla fall , och kanske andra bra ideer, vad vet jag . Det är iaf ett högintresant område som man kan slåss om, men ännu hellre samarbeta om´, och binda ihop oss kommunbor med.

För dialog och kommunikation var ju A och O enligt många av våra politiker, iaf innan valet ........


Ha en bra dag, nu åker stereon på !!!!! ;)

Kram

Kommentarer :

#1: Helen Johansson Kokkonen

Angående öppenhet, dialog och kommunikation kan jag inget annat än hålla med dej Cizzi, det är jätteviktigt och många partier pratade om det i valet, inte minst vi och Nybyggarna. Vad gäller S tycker jag inte vi behöver skämmas alls, vi har faktiskt tagit några initiativ i det sammanhanget. Just nu drar vi igång 4 nätverk som är öppna för alla kommuninvånare som känner att de vill diskutera det som händer och inte händer i kommunen. Nätverken behandlar 4 intresseområden, Kultur/miljö och hälsa, Arbetsmarknad/näringsliv, Barn/ungdom och familj, Äldre.Kultur/miljö och hälsa träffades första gången igår kväll, Äldre nätverket träffas ikväll, Arbetsmarknad/näringsliv 4/5 och Barn/ungdom och familj träffas den 9/5.Tid och plats för alla 4 är 18.30 Gusums Folketshus.Jag hälsar alla engagerade, debattglada människor med tankar, ideer och åsikter varmt välkomna hur politisk eller opolitisk du än vill vara! Det är bara att dyka upp.

Vill också nämna att vi för ett par månader sedan bjudit in kommunens samtliga partier till en debatt om kommunpolitiken i allmänhet och badhusfrågan i synnerhet. En debatt där åhörare skulle få möjlighet att ställa frågor och kunna utkräva svar av sina förtroendevalda. Vi angav 6 alternativa datum och de enda som återkomm med svar och var villiga att ställa upp var Folkpartiet och Moderatderna, de övriga partierna, C, Kd och Nb behagade inte ens höra av sig på vår sista inbjudan. Så intresserade är de att möta sina väljare! Mycket mer kan säkert göras vad gäller öppenhet och kommunikation men vi har dock tagit en del initiativ.

skriven
#2: Anonym

Hej Helen,



Måste först och främst säga att jag tycker det är ett jättebra initiativ av er att sätta ihop dessa grupper, precis i min anda, och nya friska ideer MÅSTE fram.

Jag läste detta i Lasses och BeTes blogg och blev uppriktiktigt intresserad, för framför allt näringsliv ligger varmt om hjärtat.



Dock stod det att det var för de som var "emot nybyggaralliansens sätt" eller liknande, vilket är lite synd, för det gallrar bort en del människor. För jag är inte emot någon, men jag är för Kommunen, så jag kände att det inte var riktigt för mej.

Men det är en utsökt ide iaf, även om ni förlorar lite kraft med det.

Önskar er jättemycket lycka till och hoppas ni kommer fram med en massa bra ideer !!!!



(och så är ju näringslivsmötet på min födelsedag, är det någon som bjuder på tårta tro ??? ;)



Att inte någon hör av sej är verkligen beklagligt, och dålig stil, pratade med Lennart som skulle hålla i det och han visste inte heller hur, när och var, och inte ens hur det skulle gå att genomföra.



Jag tyckte iof att kanske det var lite tidigt nu i vår , men till hösten skulle det vara roligt om det blev till.

Och kanske ska ni inte heller alltid ha debatt, varför inte en öppen dialog, för att minska stridigheterna ??? För badhuset hoppas jag att ni alla är för:)

Men det är bara vad jag tycker, jag tycker iaf att det är bra att ni jobbar !!!!:)

skriven

Kommentera inlägget här :