Nårskrönika 2011

Nu ni, så är det alldeles snart slut på 2011, ett händelserikt år , eller hur ??¨
Sitter här och försöker hitta det som hänt genom året i bloggar och artiklar, och en sak är ganska slående, överlag. Det har inte hänt mycket som är positivt.
I bloggarna är det mest gnäll på hur andra gör......få ideer hur de själva skulle göra ..... och varje politiker har väl iaf i början haft en vision av att göra världen bättre ??
De possitiva nyheterna är det mest föreningarna och enskilda som står för. En del härliga porträtt på hur man levt sitt liv, en del aktiva val för att göra kommunen bättre.
Men mycket handlar om makt och egen vinning detta år. Det är faktiskt riktigt nedslående.

När jag tänker på 2011 i stort utan att titta i bakspegeln , så tänker jag bara på alla roliga personer jag mött under året, och som jag börjat lära känna lite grann.

Jag kan väl redan nu be om ursäkt för alla dom som jag blivit arga på av någon anledning under året, jag menade varje ord just då , men ibland ska man inte skriva i ilska, men så blir det och det har nog blivit en och annan medveten handling åt rätt håll emellanåt också ( tror jag) och jag tror heller inte att de som börjat känna mej , tror att jag gör något för att jag är medvetet elak, eller vill "sätta" dit någon, för det är bara förändring i samhället som jag vill åt.

Kanske så är det mest de som jag beundrar som jag vill be om ursäkt, för där "hakar" jag på oavsett om de vill ha mej som vän eller inte ;) De har helt enkelt inte en chans att komma undan, för de har något som jag vill se mer av , eller lära mej av. Så om ni funderar över hur egentligen ni blev vän med mej, så sluta fundera, det var antagligen jag som valde er ;)

POLITIK

2011 fick inte kommunstyrelsen ansvarsfrihet  och det blev startskottet för den turbulens som ledde till att Socialdemokrater, Miljöpartiet, Vänstern och Nybyggare fick makten. Men det var också resultatet av en maktkamp som var under hösten 2010 .
Av oppositionen blev det ingenting kvar, och jag blir fortfarande inte klok på hur de tänker.
Anvarsfriheten gällde ju alla i styrelsen och över alla partier, men ändå gjorde sej Moderater och Centerpartister till de mest skyldiga , fast de inte behövde. Och dessutom skyllde dom sin skyldighet på Anna Nilsson och Helena Von Schantz . Och dessutom gjorde sej MP och S minst skyldiga , fast de satt i samma styrelse.

Jag hoppas att 2012 för med sej en kurs i styrelseansvar för alla och envar av politikerna, för det där med styrelser verkar inte vara deras starkaste sida ;)

TURISM

Ett bra år turistmässigt , mer Linköpingsbor i Gryt , Husbilar som ställer upp sina vagnar i Valdemarsviks Centrum (härligt) . Ett överfullt Yxningens Camping, och ett stängt Grännäs Camping.  Det är vad som rent spontant "ploppar" upp.

Hoppas inför 2012 att turistsäsongen kan förlängas genom att titta på annan sort turism, och att inte allt behöver vara förknippat med havet. Vi har mycket som genom gemensamma ansträngningar skulle kunna ge en längre period av turister, och tiderna HAR faktiskt förändrats , kanske dax att vi gör det med .

NÄRINGSLIV /FÖRETAGARFÖRENINGAR

En skylt med reklam uppe för kommunen vid Cloetta i Linköping . Mycket möjligt att det är anledningingen till att det varit mycket Linköpingsfolk i Gryt, kan också vara anledningen till att vi är nyfikna och frågar vart de kommer ifrån. Intressant och bra vad det nu är .
Reklam på Titanix bussen och reklam på en båt. Näringslivskväll med hockeytema och såg ett utskick om en hockeymatch. 

Hoppas under 2012 på ett mer samförstånd mellan kommundelarna , fortsatt marknadföring för att synas, men också ett mer aktiv dialog mellan företag, och då menar jag inte bara handel utan en "tankesmedja" som jag gav förslag till förra året, men så hände inte mer. För detta år har jag även skickat ut det till Företagarna och till Qvinnliga företagarna, så får vi se om några ansvariga kan ta tag i det. Det behövs, för att driva Kommunen framåt.

Företagarna har varit mest aktiva ( som vanligt) och det är bra på alla sätt. Saknar dock deras egna ansvar och hur mycket de faktiskt kan göra själva, utan att kräva av kommunen. Hoppas att de tar tag i egna verksamheter för kommunens bästa nästa år.

Qvinnliga kan å andra sidan starta upp något för att öka aktiviteten, jag tycker företagarföreningarna över lag är lite för oaktiva i just den bemärkelsen att driva företagsinriktade frågor. Hoppas få se mer av det .

FÖRENINGAR

Ja det blev ju lite snöpligt först när inga föreningsstöd skulle betalas ut helt plötsligt.
Nog tycker jag att de har varit för frikostiga genom åren, men att bara dra in så där blev ju heller inte bra, och de tvingades ju backa lite på det också i slutändan.

Dock tvingade de till något bra. Föreningarna fick ta till andra metoder , fick försöka tänka till lite för att klara sej, och vad jag förstått så har det gått bra.
Det kommer säkert att resultera i en massa positiva saker i slutändan, kolla bara på Ishallen och deras jättesatsning . Folkets Hus i Gusum som fixat loppis och all annan aktivitet som blivit pga detta.
 
Föringarna kommer forsatt ha det enorma ansvaret att göra vår kommun levande, jag hoppas för 2012 att ni kämpar på. För era positiva rubriker behöver vi verkligen i tidningen !!!!

För min egen del så har 2011 varit ett jobbigt år. Mycket jobb, och iom att Stefan varit mycket borta så är det mycket som kommit på sidan.

Men jag har iaf lyckats vara med att fortsatt driva Kör XL. Varit med på Slyröjning i Byalaget. Genomföra Gusumdagarna. Invigning av Bandyplan och planering däromkring. Banvallsröjningen . Varit med som del i "Radiowix tycker till"  . Spelningar i bandet på alla möjliga och omöjliga ställen. Så nog har jag hunnit med en hel del annat än jobb, men jag har hunnit med och gnälla en del också , vilket jag tycker har varit rätt nödvändigt , men inte kul.  

För nästa år sträcker jag ut händerna till föreningarna och hoppas genomföra ett projekt ihop med dom. Ett microprojekt som innebär att låta alla i klass 4,  i hela kommunen få testa 5 sporter under en 10 veckors period.
Ishockey, ridning, pistolskytte, dans ?  och karate, för att givetvis öka andelen unga till föreningslivet, men också för att sudda ut gränser mellan olika sporter på vad som är tjej eller killsporter,  ev. fördommar mot sporter, och visa att det finns sporter/aktiviteter som passar alla. 
Har redan pratat med alla föreningarna (utom dans) och fått genomgående possitivt gensvar, och nu ska vi se om vi kan sy ihop det.  

För nästa år , förväntar jag mej svar från Qvinnliga och Företagarna om det egna ansvaret att driva företagarfrågor och utveckla samhället åt rätt håll, och dialog mellan företag borde ligga på Prio 1.
Jag vill gärna hjälpa till, och jag hoppas att någon politiker och någon tjänsteman VILL vara med och styra detta också ???? Eller vad säger ni ?????

För nästa år vill jag också ha en roll i Föreningsrådet i Gusum . Det skulle vara kul att få hjälpa till att driva detta till en bra sak för vårt föreningsliv. Men det är Byalaget som bestämmer min roll i det hela , så jag får snällt vänta och se vad de säger ;)

Så ........vad säger ni ........ska vi dra ett sträck över 2011 och gå in med nya krafter 2012 ??????

Mer dialog, utsträckta händer och mer leenden ??? Någon som har något emot det ???

Här är min hand .....du som vill får gärna ta den , så hjälps vi åt nästa år !!!!


Kram och ha ett riktigt Gott Nytt År nu !!!!



Kommentera inlägget här :