HEN ?

0,5 kilos klubben

Nej den här veckan har det inte gått bra för mej. Sorg botas med mat och ska man sedan fira något så är det mat som gäller där med. Och när det gäller sorg så kommer mina bullemidrag fram direkt. Har man tagit en kaka, kan man ta alltihopa. Jobbigt , men så är det. Det svåra är att motivera sej att gå tilbaka, men skam den som ger sej. Det är bara att ta nya krafter och fortsätta. Ska man se det positivt, och det ska man ju, så har jag gått väldigt mycket hela veckan, och det gjorde i alla fall att det blev något litet hekto. I lördags t.ex blev det inte mindre än 4,5 timmars promenad. 2 timmar här hemma , och 2,5 timma i stan ;-) . Promenad som promenad säger jag, och det är väl inget som säger att man promt måste gå ute, eller ???? Och i den takten som jag kollar av alla affärer i stan, så är det lika mycket powerwalk som i friska luften;-)

Hur har det gått för er andra, visst börjar det bli tuffare nu???

En artickel har upptagit mycket tankar och prat i helgen.
http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab#abArticleComments .
En förskola som har suddat ut "han och hon" och istället är man ett hen. Hur tänker man? Ska vi förneka oss i jämlikhetens namn, istället för att ta tag i problemet. Hur tänker man som förälder om man stoppar in sitt barn i en sådan förskola? Förstår inte vinsten, syftet eller tankegångarna. Frågan är om det inte är diskriminerande, mot både flickor och pojkar. Har inte alla rätt att vara som man är?

Helena von Schantz har en vän som slåss för att hon ska komma med i Wikipedia. Det är ganska intressant tycker jag. Wikipedia är ju ett modernt fenomen, ett uppslagsverk på nätet, där allmänheten hjälper till att fylla i information. Men trots att det är modernt så är urvalet av vad som får komma med lika gammeldax som det alltid har varit. Du kan hitta direktörer för halvstora företag som ärvt företagen från sina föräldrar och förvaltat dom i några år (kollade om morfars företag fanns med, och det gjorde det). Vill inte minimera dom, men det är ju inget stordåd precis. Men en som Helena, som faktiskt är fruktansvärt duktig bloggare, kanske inte stordåd på NT men på Newsmill har hon gjort sej känd som en av de mest lästa bloggarna.

Men bloggar har ingen status, trots att det är ett av våra största fenomen, just nu. Hade hon gjort en doktorsavhandling däremot.....

Det är bara att konstatera, att tiden hela tiden ändras, men våra värderingar består.

BeTe hade också en morfar, som skulle fyllt 100 år. Ett mycket varmt inlägg (och humoristiskt) och jag tror att vi är många som har just morfar som förebild, varför vet jag inte. Min egen morfar var värdens bästa. Och jag vet att han är anledningen till varför jag avskyr allt som har med museum att göra. Morfar var VD för Arnbergs Korsettfabrik och  ordförande för Höganäs Museum http://www.hoganasmuseum.se/ och museumet var det jag konkurrerade med när jag var i Höganäs. Och museumet vann alltid :)

En mycket bra artickel skriven om Folkets Hus i lördagstidningen. Synd är att NT på nätet är så fruktansvärt dåliga på att uppdatera. En sakligt, informativ artickel, som utan prut eller gnäll beskrev nuläge, problem men även tog upp visioner och tankar runt det.

Jag vet inget annat som faktiskt har gett oss här i Gusum mer reklam än Folkan i media, och absolut inte när det gäller positiva inslag, och beskriver Gusum som en före föregångare rent tekniskt med sina Operaföreställningar, som har vartit med både i lokal-TV och riks-TV. Sådant är vi inte bortskämda med över huvutaget i vår kommun.

Nu är läget som det är, Folkets Hus behöver driftspengar, och förutom det, så står dom inför ett nytt problem. Ska vi hänga med i utvecklingen, så måste det investeras 400.000 kr, och halva det beloppet måste fram.
Har inte hört så mycket om mötet igår, men såg något om att en stödgrupp hade kommit till.

Lite synd att denna artickel kom ett par veckor för sent, för den andades lite jävlar annama och det hade nog fått mer folk att gå  på mötet,än de ca 50 som var,  för den gav samtidigt inspiration för gemene man.

Nu till dagens jobb. Är ensam idag, då Anna är sjuk och Stefan är borta. Men det går och jag har varit duktig och jobbat i helgen så jag ligger rätt bra i fas.

Ha en trevlig dag !!

Kram

Kommentarer :

#1: Mimmi

Jäpp, är hemma. Ca 2,5 kg på tre veckor tycker jag känns ok. Lika mycket till så är jag nöjd :)

skriven
#2: Cizzie

Bra Mimmi!!

Det visar ju att GI verkligen fungerar. Får kanske tänka om och vara lite striktare för att lyckas.

skriven
#3: JOnna

Hejsan hejsan!! Lika spännande varje måndag nu!!! Men efter pizza o massor annat gott så står nu vågen på 73,3...asså -0,4kg... E helt nöjd faktiskt!!! :D



Hoppas ni andra fixar de med...Cizzi...ibland går de inte som de ska!! Go for it till tästa vecka!!!

skriven
#4: Birgitta Walldén

Hallå, hallå!

Den här veckan eller i helgen rättare sagt har jag slarvat. Men jag står kvar på samma som förra veckan, så man får tänka positivt att jag har inte gått upp ialla fall. Ha, ha....Men, men ny vecka och nytt tag igen. Bara att skärpa sig!kram

skriven
#5: Johan

Är inte hemma :( var ingen bra vecka. Får hoppas att en vecka med skidåkning sätter fart på förbränningen :)

skriven
#6: Cizzie

Jonna: 0,4 du kan vara helt nöjd med det ,fast du fuskat. Man måste unna sej lite ibland.



Och du har rätt , nya tag är vad som gäller från och med nu !!!



Birgitta och Johan: Nu får vi ta till nya knep och metoder, och försöka att "toppa" oss lite inför den nya veckan. Eller hur ?? ;-)

skriven
#7: Katarina Hörström

Hemma. o,6, helt nöjd

skriven
#8: Cizzie

Skitbra Katarina !!!

skriven
#9: Tina Glica

Är hemma här. Tre kg sen start :-)

skriven
#10: Jeanette Petersson

YES!! Hemma med 0,8 Kg :) SÅ jag är mer än nöjd för jag har ju inte varit så flitig som jag borde men pressen och kraven i slutet av programmeringskursen är grym...Och så allt annat som händer runt omkringen´med då.



Går sista 5 dagarna nu!



Så, på nästa sak på dagens lista då: Bada fullpälsad Billie.

Kram

skriven
#11: Cizzie

Tina: Du verkar ha hittat en bra metod !!



Jeanette: Du har väl haft kroppen full med datatermer och det verkar ju fungera det med !! ;)

skriven
#12: Maud

Angående FH. Det är 800000kr i kostnad för att få en uppgradering av tekniken till K2 , vår förhoppning är att filminstitutet står för hälften, varav FH måste få fram 400000kr

Vänliga hälsningar Maud.

skriven
#13: Cizzie

Tack för info, Maud. Jag läste för snabbt och hade inte Lördagens tidning här för att kolla.



Låter nästan omöjligt att lyckas med. Det är fruktansvärt mycket pengar.

Kom det fram några bra ideer igår , hur ni ska gå vidare ?

skriven
#14: Marina

Är hemma men jag fuskade i helgen så nu är det åter skärpning!

skriven
#15: Cizzie

Men Marina , om du är hemma fast du har fuskat , är det ju lugnt !!! Då är det bara att fuska på haha.

Ha det gott , vännen!!

skriven
#16: Josefine Hörström

hej jag har fuskat alldelles för mycke så de är lite upp för mig. men kan säga, inte för att skryta mer för att peppa. min sambo går på samma pulver som mig men är mycke duktigare än mig, han har gått ner 15 kg på 2,5 mån :) är riktigt stolt över honom :) mvh josefine

skriven
#17: Cizzie

Du får, precis som jag , ta nya tag Josefine!!

Men jag måste säga att din sambo är fantastiskt duktig. 15 kg !!! Då är man verkligen målmedveten.

Hälsa honom och gratulera !!!



Bertil har också haft en tuff, vecka, men nu jäklar Bertil får vi inte ge upp, utan ta nya krafttag.

Annonyma Malin är hemma !!!

skriven
#18: Marie

Hemma här oxå -0,6 för min del. Peter gick "bara" ner 1 kg. Jag tycker inte det är bara med en total på 7 kg!!!!!Nu lägger jag till lite träning så får vi se åt vilket håll det går.

skriven
#19: Cizzie

Ja men va duktiga ni är där uppe i Norr !!! Men det var ju lite , lite utav Peter såklart, haha.

Men han tar väl 3 kg nästa vecka så han klarar kurvan.

Ha det bra



Kram

skriven
#20: Maggie

Knappt hemma, -0,4 kg. För duga efter en inte så noggrann mat/motionvecka.

skriven
#21: Cizzie

Det ska du vara fullkommligt nöjd med. Och med tanke på att denna vecka kommer du att motionerar utav bara den , så klarar du säkert 0,6 nästa vecka ;-)

skriven

Kommentera inlägget här :