Diskussionerna fortsätter

Ja det blev ju blåsigt värre igår , på mer än ett sätt ;)

Igår hade vi lite julmarknad i Gusum med adventsstaketändning. Och det mista man kan säga är att allt flöt smärtfritt.
Själv missade jag sista Byalagsmötet, och visste inte riktigt vem som hade ansvar över vad, så jag visste bara att att jag skulle rigga ljudanläggningen.
Men när det var dax , var det inget som fungerade som det skulle, musiken hördes bara i mono, ingen hade julskivan, inga lappar till vår julskinketävling, en julskinka men 2 vinnare som gissat rätt. Ingen som hälsade välkommen, vart fasiken tände man ljusstaken som skulle tändas ???? 
Men jag tror inte att någon märkte något, vi löste allt, och det blev en trevlig tillställning.


Diskussionerna om Inspirationskvällen fortsätter och jag har nog inte under min tid som bloggare fått så mycket mothugg. Både att jag har helt fel, men också att jag inte  behöver "tycka" så mycket om allt .
Det är tydligen några få förunnat att få tycka och man kan ju undra vad som kvalificerar en till det ??? Någon som har någon ide?

Tyckte precis som Helena von Schantz http://www.nt.se/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=6214027&entry=7258031 att nomineringarna var det roligaste för kvällen, men när man läser att det i det närmaste var kvotering som det var frågan om så tar även  det bort det roliga med det.  Sorgligt är vad det är !!!

Precis som Helena så handlar inte allt om vilket kön föredragshållaren har , utan hur allt är upplagt, och vem man vänder sej till. 
Vi har i  Gusum idag söndag klockan 14.00 ett föredrag som handlar om en fotbollsklubb, Grytgöls IF, där Anders Bengtsson kommer och berättar. Inte det minsta sexistiskt eller nedlåtande, och inte det minsta gubbigt .

Bodil Törnell ordförande för Qvinnliga tyckte det var en bra föreläsning men hade ingen uppfattning om , ifall någon uteblivit från kvällen pga upplägget.
Jag som varit med alla år kan säga att procentuellt var det långt färre av Qvinnligas medlemmar som kom, och av de mycket få som kom , var inte alla nöjda alls.

Min uppskattning var att det var ca 15 max 20%  kvinnor , och att minst en tredjedel var där pga nomineringarna.
Såg också att det kom fler från varje företag , så valet av föredragshållare lockade säkert fler sportintresserade från varje företag, men det var säkert även där många som kom för nomineringarnas skull.

Riverman som gjort en kommentar på Helenas blogg har också en stor poäng att även män bör mår gott av en aha-upplevelse ibland. Och det stämmer !!!
Män har större tendens att söka sej till likasinnade och likatänkare enligt alla gjorda undersökningar.

Inga kvinnor heller i juryn och förklaringen var att de tvingades träffas med kort varsel . Hur lång tid tar det att ringa till en man jämfört med en kvinna ???? Tydligen mycket längre tid , så ett konkret förslag är att ringa redan nu och bestämma tid till nästa år. ;)

Och kanske ska man återgå till det som denna kväll var tilltänkt till från början, Rådslag, där näringslivet kunde vara med och påverka och skapa samhörighet mellan kommun och näringsliv. Detta var iaf vad de företagsföreningarna ville och bad om.


När näringslivstjänsten skulle tillsättas, fick ett företag uppdraget att för kommunens räkning ta fram lämpliga kandidater.
Kritierierna skulle dock jag och 3 män från näringslivet  hjälpa till att sätta,tillsammans med kommunen och företaget skulle intervjua oss innan, vilket de också gjorde.
Gubben som skulle lyssna på mej , sa emot mej i princip allt. Jag var tvungen att fråga om det var jag eller han som skulle få tycka till. Surt sa han att det var jag . ;)

När sedan de hade fått fram lämpliga kandidater fick alla tycka till igen.........ja alla utan jag dvs ;) , för där hade jag rationaliserats bort , som enda person (och kvinna) . Någon som är förvånad ?? ;)
Skriver detta för att tala om hur det fungerar i denna kommun.

Däremot bland företagare är jag en i mängden , med samma rätt att tycka, och mitt ord är lika  mycket värt som andras, och det är lika lätt att ringa till mej och prata som till andra . Men så fort kommunen blir inblandad så är jag en "kvinnlig företagare" , och kanske värre än så ... en " kvinnlig företagare från Gusum , som tycker till"

Ja det är inte lätt, men det går alltid att göra allt bättre även om inte Lorentzon vill det. Jag är fullt övertygad på att han tvingas göra en helt annan tappning på denna kväll vare sej han vill eller inte , nästa gång.

In i adventsstöket, ha en riktigt skön söndag !!!

Kram

Kommentarer :

#1: Erland

Första gången Rådslaget diskuterades var för många år sedan när alla kommunen föreningar och organisationer inbjöds delta i ett framtidsorienterat projekt. En av de viktigaste åtgärderna som då föreslogs och BESLUTADES, var en årlig träff för alla kommunens innevånare, med fika, glädje, musik och en diskussion med poitikerna i framtidsfrågor. Politikerna skulle på så vis bli uppdaterade om vad Svenssons tänker och vill, medan Svenssons skulle bli uppdaterade om vad som ligger i pipeline. Det var en strålande, och billig, idé, även ägnad att svetsa samman innevånarna, men den fuskades som vanligt bort och blev något helt annat. Tråkigt, men idén är ju inte bortglömd...

skriven
#2: Helena von Schantz

Nog är det väl makalöst om man inte ska kunna tala om vad man tycker? När det gäller jämställdhet har vi dessutom döttrar båda två. Vad vore vi för förebilder för dem genom att tiga om sådant som är fel? Jag tror att man är hemmablind, dvs van vid en grad av könsdiskriminering som inte längre är vanlig i offentliga sammanhang.

skriven
#3: Cizzie

Erland : Jag är jätteför alla sådana ideer där man kan kommunicera och tänka framåt, och ser gärna ett flertal sådana sammankomster på olika sätt och med olika aktörer.

Ett fruktansvärt billigt, och enkelt sätt att skapa samhörighet genom att få och ge information.



Hoppas någon tar tag i tråden igen

skriven
#4: Cizzie

Jag kan inte annat än hålla med fullkomligt !!



Nej,man undrar ju vilka kvalificationer som gör en berättigad att yttra sej offentligt i denna kommun ??



Nej, helt klart har vi ansvar gentemot våra döttrar, liksom alla andra kvinnor, att ta till ton , och säga ifrån när något är fel. Och det finns så få kanaler att få ut sin röst på, så cybervärlden har öppnat upp för en del av oss att ta mer plats än vad som är lämpligt.

Och det kan ju vara surt för en del ;)

skriven

Kommentera inlägget här :