Ni har väl ställt om klockan ???

En riktig skitvecka resulterade i en riktigt underbar helg. Nej bantningen gick åt fanders igen , minimalt ner , men det blev inte tid för varken riktigt med motion, eller planering av kosten , så det blev snabbmat hela veckan , och bara stoppa i sej när man blev hungrig. Inte bra , alls !!!

Hur gick det för er andra , ni har säkert bättre koll på er ?? ;)


Nu vet jag redan på förhand att de närmaste två veckorna kommer att bli köriga, så jag vet i tusan hur jag ska klara det här ???

I Lördags var vi "hemma" i Skärkind och spelade. Det är 4 gången nu , och det känns nästan som en hemmaspelning. Samma trevliga sorts folk som hemma, blandad publik, skratt och kramar. We like it !!!


Och såna här kvällar när det är konstant smällfullt på dansgolvet hela tiden och man har totalkontakt med publiken, då är det lätt att finnas till !!! Roligare kvällar får man leta efter

Söndagen blev inte sämre. Lina fick fria händer att handla i Ullared på lördagen, så hon kom hem med ett helt nytt koncept till köket. Så det blev nya gardiner, dukar , blomkrukor, ljus, lampor, lyktor.
Och så får man själv, bara fixa till lull-lullet. Är det skoj eller är det skoj ???

Så söndagskvällen avslutades med plankstek med ungarna hemma i det "nya" köket.  Myskväll!!♥

Hemma i Gusum var det GIF-fest , och efter vad jag hörde , så var det bra med folk. Det är en gamal tradiotion som de senaste åren har tagits upp igen . Och efter vad jag hört så kommer det mer folk för varje gång.
En riktigt trevlig tradition och en fin avslutning på året .


I kväll är det KF i Valdemarsvik , tror jag . Jag tror inte jag hinner med det , och jag har inte riktigt koll på vad som är på agendan.

Har jag förstått saken rätt så är det också på G att bildas en ekonomisk förening för Handelsplats Valdemarsvik.
Det är rätt tänkt, vi är i stort behov av en starkare handel på hemmaplan.
Jag vet också att det marknadsförs, som att det gäller HELA kommunen, men handlarna runtikring har fortfarande inte glömt att kick-offen blev en Centrumdag på Storgatan, som dessutom kolliderade med Gusumdagarna, och dessutom brydde sej de ledande innom gruppen ett smack om det , eller såg något fel i det , så till en början bör nog begreppen redas ut på vad HELA kommunen betyder, och när och när inte , ta hänsyn till varandra.
När ska stärka varandra med kringarrangemang, när ska vi inte göra det ?

En samordnare borde ligga i den gruppen också, som har koll på vad som händer i kommunen,  men då måste han/hon också begripa när det kan bli synergieffekter och när det inte blir det.
Vem kan det ?

Jaha , då var det bara att sätta igång med jobbet då , Ooooo, så motiverad jag känner mej .........NOT !!!!!

Ni har väl ställt om klockan ????


Kram



Kommentarer :

#1: Thomas Ekh

Ledsen Cizzie, men nu måste jag sätta ner foten angående "krocken" mellan Centrumdagarna och Gusumdagarna. När anordnandet av Centrumdagarna togs upp så var anledningen att just helgen Kristi Himmelsfärdsdag är en av de största handlarhelgerna inkomstmässigt på året. I det läget så ställdes frågan när Gusumdagarna gick av stapeln, just med tanke på ev. krock, och svaret som fanns tillgängligt var att Gusumdagarna var inplanerade helgen efter. Kommunen hade fått in en bidragsansökan till helgen 10-11 juni, varför vi beslutade att köra 3-4 juni. Frågan om datumkrock togs upp senare på KS och bidragsansökan visade detta.



Att det sedan blev en krock vet jag inte om det var olyckligt eftersom det i år var en så stor helg med många sommargäster som tog långledigt och kom till kommunen. Vi gjorde en storsatsning med ValdemarsviksBladet och skickade den till sommargästernas hemadress och det gjorde att flera dök upp både i Gusum och i Valdemarsvik än vanligt. Gusumdagarna hade en annons, som tidigare år, men förra året delades bara ValdemarsviksBladet ut i kommunen, så jag är övertygad att i år fick ni flera besökare p.g.a. att sommargästen fanns på plats och hade information om evenemanget. Ni gjorde ju succé i år och i centrum var det över förväntan hos de flesta, inte alla. Det var inte så dåligt som du gjort gällande i tidigare blogginlägg.



Om de "ledande inom gruppen" inte brydde sig ett smack eller såg något fel kan jag bara prata för mig själv och du och jag hade ett långt samtal där alla delar i denna "krock" togs upp. Vad andra sagt får stå för dem.



Centrumdagarna, om det blir en fortsättning, kommer att ligga på fredag/lördag Kristi Himmelsfärdshelgen varje år, så nästa år "krockar" det med 17 maj.



Samordnare eller inte, hur ska en sådan person kunna styra om kommersiella företag vill lägga evenemang ett visst datum och därmed kanske samtidigt med andra? Har han/hon den befogenheten? Vi har en evenemangskalender där många lägger in sina evenemang, dock inte alla och inte Gusumdagarna i våras. Dessutom skriver du ju om att centrum skulle samordna med Skönerodagarna och det är helt rätt tänk för när vi har större arrangemang så ska vi utnyttja att många människor är i farten och kan åka till flera platser samma dag. Samma gäller mindra arrangemang som borde gå ihop med andra och bli ett större och därmed locka flera besökare.



Beträffande en ekonomisk förening, Handelsplats Valdemarsvik eller vad den kommer att heta för namnet kan ju inte användas hur som helst av vem som helst, MÅSTE gälla ALLA handlare i kommunen. Och det redan från starten. Är det bara en Storgateförening så kan/får inte Handelsplatsnamnet användas. Om det är en kommunbaserad förening så har det gått snabbt fram så då bör man bilda en interimsstyrelse, tillsätta en valberedning och om ett par månader tillsätta den riktiga styrelsen med representation från alla kommundelar.

skriven
#2: Cizzie

Jag vet att vi tycker inte tycker lika här , men det var en jättemiss, att inte komunicera med arrangörer av Gusumdagarna, varken före eller efter denna krock.



Datumet VAR fel när det lämnades in, MEN i samma stund reddes det också upp, då ansvarig pratade med Stig Skill, så det var inget problem.

Det upptäktes också pga att Gusumdagarna ligger i första helgen i Juni av tradition.



Och du har rätt i att du talade om varför ni gjorde som ni gjorde, men jag är varken arrangör eller handlare, och höll heller inte med eller kunde förstå det ett dugg. Andra har heller inte talat med arrangörer eller handlare, och då menade jag främst ansvariga , för det trodde inte jag att du var, du sa nämligen att du inte var det.



Sedan när det gäller kommunikation, så vet "ni" inte vilken Gusumsdagarnas målgrupp är , eller hur?



Då vet ni heller inte om det gav synergieffekter eller om det sabbade.

Att det inte blev en "hit" sa flera handlare på Storgatan, inte mer än en vanlig Kristi Himmelfärdshelg när det gäller pengar. Så det kan ju vara så att de förlorade i det stora hela ändå i slutändan i Viken, då mätt i goda relationer med andra kommundelar ? Inte bra !



Givetvis kan man inte styra över företag, men jag tror att kommunikation löser de flesta problem , speciellt när det gäller föreningar som står för mycket av det som händer.

Och det gäller ju att ta hänsyn till varandra, vilket tyvärr inte sker nu, men det går väl att göra bättre.



Och där av det dåliga samarbetet kommundelar emellan.

Däremot så är det inte försent att BÖRJA nu , och skulle till och med vara



Jag tror på iden, och att det skulle vara bra för hela kommunen, men då måste också hela kommunen få tycka.



skriven
#3: Helena von Schantz

Härligt med lyckad helg, Cizzie. När det gäller kommunfullmäktige missade du verkligen ingenting. Det var nästan bara formalia. Det enda intressanta var att oppositionen föreslog tre oppositionsråd. M 15%, C 15% och KD 5%. FP och SD föreslogs majoriteten få hantera enligt eget gottfinnande. Det som retar mig mest är inte kängan mot oss utan förslaget att dela posten på tre. Vad är det för sätt att hantera kommuninnevånarnas rätt till granskning av den förda politiken?

skriven
#4: Cizzie

Jag hörde eländet och det var detta jag hörde för en veckan sedan som jag hoppades var falska rykten.



Jag skriver mer om det i dagens inlägg



skriven

Kommentera inlägget här :