Riksdags Finn Vs Kommunal Erland

Jag blir uppriktigt väldigt förvånad över Erlands  taktiska artikel igår. En artikel som bara har ett syfte , misstänkligöra Gusumsbors uppgifter !
Jo bland de stora tidningarna ( aftonbladet och expressen )  i en rikstäckande fråga , hade säkert ett antal tusen i av de osäkra väljarna flyttat över sina röster, men det här är ju ett helt annat läge.

Igår , så har han letat upp anmälningar under förloppet av 16 månader ( underligt månadsantal , eller hur? )

Erland VET varför statistiken ser ut som den gör. Han har helt klart för sej att de under en tid ( kan det varit precis innan dessa 16 månader, varpå de inte gick längre) att de 10 fall som anmäldes inte gav resultat i något fall. Inte lyssnade kommunen mer, inte blev det någon straffpåföljd, inte hände någonting, mer än att Birgerssons fick stå för en helvetes massa kostnarder. En dags arbete säger Tommy i artikel tar det för honom att reda ut ETT snatteri. En dag = 8 timmar * 500 i timmen är 4000 kr. 10 sådana fall och vi är uppe i 40.000

Då väljer Erland att ifrågasätta riktigheten i uppgifterna, trots att han haft möte med både ICA och Ringarum , och vet problematiken med anmälandet. 
Detta låtsas han inte om i tidningen. 

Det kanske hade fungerat i stora valdistikt, där osäkra väljare kan flyttas till höger eller vänster , men nu är det ju just hans egna väljare som han väljer att tvivla på. 

Vi kan jämföra Riksdagens Finn Bengtsson och våra förtroendevalda ledande politiker för skoj skull , och se hur de jobbar.   


Riksdags Finn, tar sej tid att komma hit och lyssna, tar i högsta grad hänsyn till vad vi tycker och ska ta med sej det upp till regeringsnivå.  ( detta enkom för att Anna Nilsson, förstått att ingen lyssnar på oss)
Han lovar oss inget , men vi VET att han jobbar med det .

Kommunal Erland har hittills inte lyssnat , har utsett ett möte den 21 Maj , men av det som kommit fram än så länge är det för att ge oss information.

Riksdags Finn, säger att det är en hög nivå  asylsökande vi har i Gusum , som också är relevant andel  för problematik  och  belastning av ett samhälle ( säger dock inte vart han tycker att gränsen ska ligga)

Kommunal Erland ser ingen sådan nivå utan säger  att det är TRAMS  " 1000 klanderfria asylsökande är inget problem"
( Ett citat som redan blivit en klassiker för att det är så väldigt korkat sagt)

Riksdags Finn tar med sej uppgifter om ( vad vi säger)  tillrättalagda uppgifter som påstår att Migrationsverket far med,  upp till högsta Migrationsverkets topp, och ställer frågorna där.

Kommunal Lars , säger uppläxande att han har valt att lita på myndigheter ( men tydligen inte på sina väljare)

Riksdags Finn ser till att det rörs om uppifrån så att det blir press på dom, och pressat ÄR det nu, det VET  vi !!

Kommunal Erland och Lars försöker misstro de som säger något .

Riksdags Finn säger att han förstår att det är svårt och dyrt att anmäla , men dokumentera på annat sätt !!!

Kommunal Erland säger " Däremot kan man ju fundera på om det finns någon omfattande brottslighet, vilket en del påstår - De som hävdar att antalet ska minska pga stor brottslighet, får ju inte stöd av de här uppgifterna. Det har låtit som det funnits fler brott , men det kan finnas ett mörkertal . Vad vet jag?

Med de orden , och när han också precis har pratat med både Ringarums Buss och ICA , och fått reda på precis varför det ser ut som det gör med statistiken så väljer han att dumförklara dom i tidningen som något som inte är värt att lita på.

Vem tror ni har det vinnande konceptet för att vara förtroendevald av folket ?????

Varför i rimlighetens skull , skulle t.ex ICA vilja få ner antalet asylsökande om det inte var för att de förlorade på det ????? Det finns ingen rimlig förklaring till det , och det vet Erland också.

Men tack och lov så finns Finn , och som uppmanade oss att ta fram all dokumentation , och Tommy har åter gjort en kraftansträngning att åter börja anmäla , fast det kostar otroligt mycket tid och pengar.
Just nu , drygt en två veckor efter det beslutet så är det 5 anmälningar och 2 A4 sidor med insidenter, i förrgår tillkom ytterligare ett hot i affären som också anmäldes och ytterligare en privatperson blev hotad i affären, men om han väljer att anmäla också vet vi inte.

Klart är att alla borde skicka fakturan till Erland , för det är ju trots han som inte kräver anmälningar , så skicka en faktura på 4000 vid varje anmälningstillfälle , det är ju trots allt han som bett om det.

Och samtiliga andra som är med om något i samhället , gör samma sak, om det inte anmäls , så skriv åtminstonde ner det och lämna det i affären . Det är kanske inte så lätt, men sprid detta !!!!

För oavsett vad Erland säger , så är ett brott ett brott även om det inte blir anmält !!! Ett ofredande ska tas på allvar, mobbing , rota i sopor , ta saker från tomten ÄR brott, även om vissa tycker det är bra att saker tas om hand. Vi har faktiskt RÄTT att välja vad vi tycker är olämpligt och brottsligt beteende.


Bilden är tagen av BRÅ som hävdar att antalet anmälda brott kan liknas vid "toppen av ett isberg"

I den statistik som Erland tar fram finns också bara anmälningar om snatteri inget annat. Lägg där till alla andra . Misshandel vet vi är anmält, där det forstätter på bussar och i skolan , där skolan säger att de inte klarar av läget. Är de också misstrodda. För det har än så länge inte tagits som problem. Skolan är i högsta grad kommunens ansvar.

Hur många anmälningar behövs för att Erland ska bli nöjd. Räcker snatterier, eller måste vi vänta på våldtäkt och fler misshandelsfall ?  Mordstatistiken för lilla Gusum är nog också högre än i övriga landet.
Men Erland har skygglappar på !!!

Ja vi kanske inte behöver vänta så länge, polis och migrationsverk vet om att det gömmer sej en pedofildömd úppe i området kring skolan, men väljer att inte informera.

Migrationsverk vet att det bor en psykisk sjuk man som frågar barn om namn och vart de bor , men väljer att inte flytta honom mer än några meter.

Vad finns mer som vi inte vet ???


Vi kan nog skippa Erland och vår egen kommun helt och hållet. 

Den högst anvarige i Kommunen, försöker på bästa sätt , strategiskt misstro människor i Gusum, likt vi vore politiska motståndare ???
Samtidigt som han inte tror oss, så ska han vara faderlig , och ta vår oro ( som han inte anser vara befogad) på allvar. Ja men hallå !!!

Jag tror vi har en mycket pressad Erland och Lars just nu i vår kommun, som gör ett så otroligt korkad artikel där Gusumbornas trovärdighet ifrågasätts, och sedan ska de komma hit och informera sin niopunktiga lista som redan dömts uts av migrationsverk och polis som verkningslös ????



Nu hoppas jag på en lång skön helg. Det blir en stadstur, träning med bandet och på måndag är det dax för spelning i Valdemarsvik på Valborgsafton.

På lördag fyller min lillponke Anton  20 år , och jag får väl sitta och fundera på vart åren tog vägen !!!
Och hörde jag rätt så finns de första portionerna av Valdemarsviksrätten att köpa i helgen på Gryts Varv :)

Om vi inte hörs mer så önskar jag er alla en underbar helg, alla arrangörer av Valborgsmässofirande önskar jag lycka till , och hoppas jag träffar många Valborgsfirare på dansen på måndag !!!

Nu börjar våren på riktigt !!!! Första Maj välkommen !!!!!


Kram

Kommentarer :

#1: Erland

Hela Gusum, även de många ärliga flyktingarna, borde tacka dig offentligt för att du är så orädd och lyfter fram orättvisor. Hoppas allt fler upptäcker hur betydelsefullt ditt arbete är, och börjar räta på ryggen och hjälper till.

Hyvens Cizzie!

skriven
#2: Cizzie

Tack Erland!!



Och jag har ett så enormt stöd så det gör mej rörd. Vi har nog aldrig varit så eniga om att vi måste ha en bättre balans, ett intregrerat samhälle med ALLA som bor här, många inte bara privatpersoner utan även föreningar hjälper till på olika sätt,

För Gusum är ett varmt samhälle, och vi ska få tillbaka det !!!

Det kommer alltid finnas rötägg bland både svenskar och asylsökande . Men vi måste få mer kontrollerbart antal , där Migrationsverket kan hålla kontrollen, det klaras inte av idag.

skriven
#3: Maud Carlsson

Tack Cizzie!

För att du håller på att splittra Gusumsborna och gett Gusum så dåligt ryckte och för att du är en sådan ambassadör för Gusum, som skriver om hur illa det är här, rent av farligt ibland p.g.a de asylsökande som bor här.

Det har fått till följd att flera av de ”skötsamma” asylboende känner sej hotade av svenskarna när de är i affären och åker numer in till stan för att handla, även flera gusumsbor väljer andra affärer.

Jag kan tala om för dej att det är många (både unga och gamla) som ringer och som stannar och pratar när jag är ute och går. De undrar vad NI håller på med, för själva har de aldrig märkt något av det som skrivs. Och det är inte någon mer än du som kan räkna in 200 asylsökande i centrum en vanlig dag. Jag funderar på vart du får allt ifrån. Några personer säger att de inte törs säga vad de tycker av rädsla att hamna i någon av era bloggar eller på FB sida. Några till och med håller med dej för att inte bli ovän med dej, hmm.

Stefan som är ordförande i nybyggarpartiet skriver i deras blogg att det kanske är dags att bygga vår egen Berlinmur och där en annan svarar att han har en bössa och har inget att göra?????????????? Då undrar jag vad de har för människosyn.

Jag tror på att det som händer på ICA, skolan och på bussarna är jättestora problem, hemskt och för jävligt tycker jag med.

Jag tror också att vi tillsammans kan, kanske inte lösa problemen men minska några av dem genom att hjälpas åt att hitta lösningar, vad vi kan göra själva.

Givetvis är det migrationsverket som ska göra mycket mer, men till dess att något radikalt görs.

Jag har gett förslag på att vi vuxna borde vara med och visa oss på de platser där problemen är (med direktkontakt med polisen) Men det verkar inte vara så stort intresse av de som säger sej vara drabbade tyvärr. De som vill hjälpa till är själva asylsökande.

Du behöver inte svara på det här för jag kommer inte att kommentera det mer eftersom jag vet att du alltid ska ha sista ordet och jag vet också att du/ni har ”er egen sanning”.

Jag vill bara att du ska veta att det är LÅNGT ifrån ALLA Gusumsbor som håller med och tycker som NI.

Vänliga hälsningar Maud

skriven
#4: Cizzie

Givetvis får jag sista ordet , det hör till god bloggkytym att svara på inlägg.



Och för det första, så vad Stefan skriver på sin blogg får du ta med honom. Han läser inte här, däremot läser jag hans blogg , och det där han inte skrivit i någon blogg kan jag försäkra, om det skrivits så är det nog ryckt ur sitt sammanhang på facebook,om du smygtittat där, för vän med honom tror jag inte att du är, men vad vet jag ?



Att ens antyda att jag brukar skriva skit om folk på facebook är dessutom riktigt lågt, det gör jag INTE.



När det gäller att JAG har startat något, så kan jag bara säga att om du inte visste det så har vår ICA affär och Ringarums buss skrikit på hjälp i 4 år, och då var knappast jag med de första åren. Att det däremot inte gjorts något, trots ett stort antal möten .....det är det som startat upp det hela och gjort att det accelererat.



Det som nu har hänt är att tillströmning har ökat och de klarar inte av det längre, något som nu även migrationsverket hållit med om , att det har varit långt mer än de 215 som sagts .

Ska man göra som det styrande tycker du , stoppa huvudet i sanden , och säga att det inte är några problem, eller som Erland igår, förstöka misstänkliggöra uppgifter de får från näringslivet ?



Och jag inte ett ögonblick på att de asylsökande är rädda för att hamna i bloggarna, har jag skrivit ut ett namn en enda gång. Jo det är klart , den pedofilmisstänkte kan känna sej utpekad och även den psykiskt sjuke som frågar om barns namn och vart de bor. Men å andra sidan kan det vara bra att någon talar om att just sådant förekommer. Så kan föräldrar välja, för vi har faktiskt ett ansvar mot de som bor och betalar skatt i samhället också.

Sedan tror jag heller inte ett ögonblick på att de är rädda för att handla om det skulle vara så. Ingen har någonsin sagt något ont om de som sköter sej, och det har vi hela tiden påpekat att de flesta gör.



Helt klart finns det olika åsikter, och de som inte ser något eller de som ser massor, vem har sagt något annat, och ingen har någonsin sagt något annat heller.

Men du kan ändå inte bortse från flera viktiga aspekter

Bircha klarar inte av det, med hot och stölder.



Bussbolaget drar in linjen om inte det blir ändring.



Våra ungdommar och de som lämnar sina hus, flyttar ifrån samhället.



Vi kan lösa det genom ökad bevakning , visst om man tycker det är en lösning.



Alt 2 är att man drar ner antalet till hälften , är fortfarande den kommun som tar emot mest antal flyktingar, men hamnar på en lämplig nivå som är hanterbar.



Och håller med dej om att Migrationsverket misslyckats kapitalt med sin verksamhet och sitt ansvar.



Sedan tror jag inte vuxna människor är rädda för att säga vad de tycker i saken, jag får lika mycket samtal som du , och pratar med lika många. De flesta jag pratar med håller med , men visst finns det folk som inte märkt något heller, vad är det att bli osams över ??

Det märktes väl på mötet om inte annat att det fanns olika åsikter.



Och det är som vi säkert skrivit 100 gånger, inte personligen de asylsökande som är problemet, utan politikernas och migrationsverkets totala brist på problemlösning och att de har överbelastat ett samhälle.



skriven
#5: Anonym

Ett bra sakligt inlägg, som de flesta i Gusum håller med om.Det finns så klart olika åsikter och erfarenheter, men de flesta håller nog med i att något måste göras, och det nu. Politiker kan inte gå undan sitt ansvar, utan måste börja våga se och agera.

MVH/ Peter

skriven
#6: Cizzie

Tack Peter,

Jag hoppas också att vi får en riktig dialog, och ett ärligt samtal om verklig förbättring på läget.

skriven
#7: Anonym

Läs gärna detta blogginlägg väldigt noga , läs sedan Bror-Tommy Sturks blogginlägg (ledande politiker) om vad han påstår att det står !



http://www.nt.se/bloggar/bloggentry.aspx?blogg=5498630&entry=7646139



Rena rama lögner !!!!!!



Dessutom är han för feg för att länka vidare till mitt blogginlägg (vilket hör till god bloggkotym) för då kan folk bilda sej en egen uppfattning.



Pinsamt !

skriven
#8: Lina

Maud! vad har du själv för ideer då? som alla kan hjälpa till med? och då måste du utgå från att de flesta har jobb och knappt någon fritid. så olika dagsverksamhetar kan inte alla styra med.... Jobbar du på det här, så får vi höra på mötet dina ideer?

skriven
#9: Lars-Åke

Hur kan du säga att det är Cizzies fel när politikerna haft flera år på sej att ta tag i problemet utan att lyckas eller ens försöka?

skriven
#10: Erland Olauson

Med stigande förvåning har jag läst ditt inlägg Finnvs Erland. Där påstår du att jag har skrivit en artikel i NT om antalet anmälda brott i Gusum. Det vet både du och jag är ren lögn. NT har helt utan min medverkan tagit reda på hur många brott som har anmälts under de senaste 15 månaderna som har anknytning till asylförläggningen. Enligt tidningen gäller sex anmälningar samtliga brott som har anmälts under de senaste 15 månaderna. Om du är missnöjd med den uppgiften så får du vända dig till polisen eller NT. Jag har inget med uppgiften att göra. I intervjun med mig framgår det klart att vi trots det låga antalet anmälningar tar människors oro på allvar. Det jag däremot har sagt är att bara minska antalet personer i asylboendet inte löser några problem. Om vi halverar antalet boende men det fåtal som begår brott finns kvar så har vi inte löst någonting. Om nu inte själva syftet är att minska antalet i sig istället för att minska brottsligheten i Gusum.

skriven
#11: Cizzie

Ja du Erland, jag kunde inte hålla tillbaka ett leende när jag läste ditt inlägg, och du vill få mej till en lögnare också på samma sätt som du gjorde med 2 av våra mest anrika företagare i kommunen.



Och vet du ? Ja, jag ljög !!! Men givetvis tror jag inte läsarna trodde att jag försökte få dom att tro att det var du som skrivit artikeln, nejdå de förstår säkert att det var den underskrivna journalisten som gjort det. Men vem som planterat uppgifterna lär vi aldrig få veta, eller hur.



Inlägget handlar mer om bemötanade, jag VET att du fått information om svårigheten och problemen med att anmäla och vad tidigare anmälningar lett till....ingenting, ändå använder du ord som rykten, påstådda , trots att du vet läget.



Och tror du att du har bemött folks oro....så kan jag tala om för dej att det var helt fel sätt, din artikel (som du inte skrev) togs inte emot väl, inte dina åtgärder heller. Sedan förstår jag ju också varför åtgärderna blev som de blev , för har vi inga problem i ditt tycke , så behövs ju heller inga åtgärder , eller hur.

Och oro, kan man skicka ut piller för , det fungerar nog bättre.





Dessutom är det en hel massa statestik som fattades, misshandel , från bussarna osv, osv. Och polisen kan heller särskilja de ärenden som hör till asylboende från andra, det är olagligt.



Även när du säger nonschalant " det kanske finns ett mörkertal, vad vet jag" Så vet jag med säkerhet att DU VET att det finns det, du har väl trots allt en juristexamen om jag inte minns fel.



Nej Erland, jag må vara en ljugstövel i det här fallet ( även som du förstår , det inte var menat)

Men du är en schyst heller, det där med bemötanade och dialog, bör ni ta en kurs i, det är under all kritik , man bemöter inte sina väljare så som ni har gjort.

skriven

Kommentera inlägget här :