God Jul och Gott Nytt År

Så här års blir jag alltid tänkande. Tänker tillbaka ....vad hände , hur blev det?
Vad händer nästa år.....och vart ska jag ?
 
 
Mycket roligt hade vi . Stefans 50-års dag t.ex ;-)
 
 
 
 Eller när ligisten Barbro Ängman kom till oss ;-)  ( Alla var kanske inte lika glada ;-)
 
 
Och fast vi fick ducka för regnskurarna och  fick hålla oss nära land så fick vi vår flottfärd.
 
Spelningar ...bl.a med Lennie Norman var superkul, men även alla Körkvällar med Kör XL.
 
 
Eller när min fina vän Vonna var skadad och hennes man hade ramlat ner från stegen när han skulle måla huset, så han gick med ställning för ryggen. Och vi ryckte in och måla huset .
 
Man är lyckligt lottad här i livet som har så mycket värdefullt  runt omkring sej , som vänner, familj och allt vad det är , som gör att varje år, vid ihopsummeringen , så konstaterar jag . Ja jävlar, vad skoj jag har haft i år med  !!!!! :-)
 
Sedan får man inte glömma att mellan alla dessa roliga saker , så händer det mindre roliga saker, men på det stora hela är livet  en underbar gåva.
 
Alla är inte lika lyckligt lottade . Läser Lionas mycket gripande blogginlägg http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6206849
 
Men när jag tänkt en stund så tänker jag positivt även där. Jo vissa skruvade hjärnor kan man aldrig ändra på. Att skämta om om hängning precis efter man fått reda på att en kvinna hängt sej , ÄR sjukt.
Han sa själv till mej :
 

"Ja vem kan definiera vad som är sjukt? Vem har rätt att definiera vad som är sjukt?"

 

Och jag tror och tycker att alla har rätt att göra det utifrån de förhållanden man lever under och under de värderingar man har , och i det här fallet skulle nog , om jag får gissa vilt 99% tycka det är just SJUKT.

Men för de flesta är inte sanningen svart eller vit. De öppna dörrarna finns !! Och utan minsta tvekan var det 2 familjer som öppnade dörrarna till denna kvinna.

 

Människor åker upp med kläder och leksaker till de som behöver. Och när den lilla flickan dog , var det fler som var uppe och tände ett ljus och sörjde med de som bor där.

Den utmålade rasismen som våra ledande gubbar försöker lägga på oss , finns inte.

Det finns bara några problem , som också behöver tas om hand och vågas diskutera. Allt är inte svart eller vitt , där emellan finns en hel färgpalett , med glädje, sorg , skratt och gråt.....för så är livet.

 

Men summerar man året och kanske framför allt sista veckan, så handlar de mesta om svart eller vitt . VI, DOM är man inte FÖR är man automatiskt EMOT.

Och sedan basunera ut det så fort som möjligt....oavsett om det är sant.

Makt har en märklig påverkan på folk. Makt är annars ett fint ord med fin innebörd. Makt är förmågan att förändra. Men makt kan användas på så många olika sätt.

 

Men många förändras också av makt...oftast inte till det bättre, men när och var den förändringen kommer vet inte jag. Jag kan heller inte säga om jag skulle bli lika. Kanske skulle jag det.

Men det är  inte makten i sej som får män och kvinnor att gå ifrån alla sina grundvärderingar, utan rädslan att förlora makten.

Men om man förlorar sej själv för makten skull, vad är makten värd då?

Men det måste också sägas, att de finns dom, som under en tid förlorade sej själva under maktberusning, men som återfick sitt sunda förnuft....och er är jag verkligen imponerade av.

Ingen gör rätt jämnt, men man kan om man vill bli trovärdig igen.

Hade som vanlig ett julrim på gång om alla våra poltiker som jag skrivit om under året , småsnällt, om bra och dåliga saker som har hänt.

Men på något sätt kunde jag inte göra det. Jag kunde inte skriva ut att jag tyckte om visionen, ÖPn och alla andra saker som faktiskt var bra .......inte just nu.  

Nej jag nöjer mej med att tacka alla som följt den här bloggen dagligen eller någon gång ibland. Alla som som kommenterar , reflekterar , tänker till. Även alla som kommer och pratar i affären eller på gatan. Alla ni som tipsar, utan er är jag inget! Alla  som hejjar på , men även er som säger emot, eller ger mej ena andra synvinkel.

Så alla politiker, tjänstemän, vänner , bekanta, släktingar , er jag ej än lärt känna och alla andra ...

 

Till er önskar jag en riktigt härlig Jul och ett Gott Nytt år och hoppas vi träffas nästa år igen , ifall viljan att blogga fortfarande finns, och om ni fortfarande vill läsa.

Kram alla

 

 

 

 

 

 
 
 

Kommentera inlägget här :