HEN

Rubriken har jag haft en gång tidigare . " Hen" det är nog det fulaste ord jag vet. Vet ni något fulare ?

Mer aktuellt än någonsin , där det skrivs böcker där det används, dagis startar och förespråkare tycker det är ett väldigt vanligt ord som bör användas. Ja vanligt är det , för många språk använder "hen" i det vardagliga , t.ex finska och samiska. Men det är ta mej tusan inget vanligt ord i Sverige.

Just samspelet hon / han , kvinna /man .....finns det något vackrare, intressantare ....mer värt att leva för? Klart det finns, men erkänn att det är en av de viktigaste drivkrafterna i livet ??
Tänk så grått livet hade varit om vi inte hade hon och han....eller ?

Och kom inte och säg att det har med jämstäldhet att göra. Att man blundar för faktum att det finns skillnader gör inget jämställt, att man tar vara på skillnader däremot ....ÄR jämstäldhet.

Argument som att vara solidariska med andra som har annan sexuell läggning har man också hört ....men det är väl precis samma där....är man homosexuell så är väl samspelet mellan hon och hon eller han och han det viktiga och spännande och inget annat , eller tror ni inte det ?

Nej ta ordet HEN och gräv ner det i ett hål !!!




Vem vet ....jag närmar mej de 50 och kanske är jag glad att det bara finns HEN och inget annat om några år , jag ska ta reda på det om några veckor .

Fick nämligen erbjudande om att ha en tvåtimmars underhållning på Karbasen ( som inte finns) om några veckor.
Undrar om det finns några han och hon spänningar där ??;)  
Har inte en aning om vilken musik de gillar, har inte en aning om hur jag ska genomföra det , synten kräver en anläggning, och gitarr har jag inte spelat på 20 år, men jag tackade ja iaf. Hur dum får man vara ?? ;) 
Det skulle visst finnas bartender också....vi får hoppas de "tankar på "ordentligt . 

Tips på låtar , tar tacksamt emot !!!!

Då får jag väl nöjet att träffa de tre herrarna som det skrivits så mycket om de senaste veckorna. Jag tycker det är rent förskräckligt att man hänger ut dom i tidningarna som man gör, än värre att man buntar ihop tre individer till en , med samma behov. Så är det givetvis inte. 


Nu är det helg igen , det blir påsk-pyntning både hemma och i vårt centrum . Vårt hemmabygge , Påsktupparna Emil och Martin ska kläs och ställas upp , den ena Nybyggarorange den andra sosseröd, och förra året fick de stå lite trotsigt, tittande bort ifrån varandra .....men i år får vi ställa dom nära varandra tror jag ;) 

I övrigt blir det en sväng till Marias Hus och Fritidsbutiken med dottern Lina som också ville se, och Mia på Fritidsbutiken ska vara barnvakt åt Barbro , under tiden jag går ett varv där nere ;) Det kallar jag service!!! 

Annars blir det bara promenader och lung i det här huset ....kanske vill hundarna följa med, men igår var de inte så där överdrivet angelägna att följa med 




Men jag är inte omöjlig .........jag kan gå ensam !!!!!


Kram och ha en härlig helg !!!! 


 

Kommentarer :

#1: Erland

Hörru-ni-ru!

Förr fick jag mycket kritik från kvinnliga elever för att jag alltid sa: "projektledaren han....". Då gick jag över till att säga: "projektledaren hon..." och teknisterna brast i skratt.

idag säger jag: "projektledaren hen...", och efter första timmen/dagen blir det fullt naturligt för alla, de flesta börjar själva använda ordet.



Det lär ska vara mycket gammalt, och finnas kvar i östgötskan, t.ex. "ta mä na på bio" (na kommer från hena). Fast inte vet jag, jag bara vet att det är praktiskt och har inget med mitt intresse för tjejer att göra.



Ha ho fatte?

skriven
#2: Cizzie

Hen fatt precis rö !!



Må det vara prakiskt men inte tusiken är det vackert!!

Det är så avtändande så till och med en fiskpinne är mer tändande!!

Så du får helt enkelt hitta på ett bättre ord !!



Kram

skriven
#3: Krille

Det är alltid med ett roat leende jag läser förespråkarna till ordet "hen" hänvisa till finskan, där "hän" betyder både han och hon. Nu är det så att det också på varje avfattad text på finska framkommer personens könstillhörighet. På finska formuleras alltså alltid texten så att det inte råder någon som helst tvekan om personen ifråga är en man eller kvinna. Textmängden blir följaktligen längre på grund av detta.

Med vänlig hälsning! -/Krille

skriven
#4: Cizzie

Är det så, att de iaf skriver ut så man fattar vad det är ? Skoj, det visste jag faktiskt inte, men det förklarar varför en mening är dubbelt så lång som på svenska ;)

Bra argumnet att slänga i ansiktet på nästa som säger att finskan klarar sej bra utan hon och han ;)

skriven
#5: Krille

Jag är förvånad över att ingen annan har tidigare förklarat hur ordet ”hän” egentligen används i finskan. Om man till exempel skriver om farbror ”Pekka”, så tas det för givet att läsaren förstår att det är man, trots att man refererar till honom med könsneutrala ordet ”hän”. Så snart man skriver om en person som man antar att läsaren inte vet om det är fråga om en man eller kvinna så formuleras texten på så sätt att könstillhörigheten framkommer. Ingen reflekterar över detta skrivsätt, för det är den naturligaste sak i världen könstillhörigheten skall framkomma i både tal och skrift. Med vänlig hälsning! -/Krille

skriven
#6: Cizzie

Så med andra ord är det inte så neutralt som förespråkarna vill påskina utan ett mer komplicerat sätt egentligen ?

Det är absolut inte något som sägs utan, finskan används som ett praktexempel på att könsneutralitet fungerar. ;)

skriven
#7: Krille

Precis så, du har fattat det rätt. Till exempel om man talar om en icke närvarande person med sina vänner, så måste man tänka till och fråga sig om det kan vara någon som inte vet om det är tjej eller kille. Är man minsta osäker, så formulerar man sig först på så sätt att könstillhörigheten framkommer och börjar först därefter referera till personen med det könsneutrala ordet "hän". Så de som hänvisar till finskan är ute och cyklar;-) -/Krille



skriven
#8: Cizzie

Får tacka för info, är du finsktalande själv?

Hur halkade du in på just detta inlägg....är ju lite nyfiken lagd hahaha ;)

Känns som det inte är någon jag känner ?!?

skriven
#9: Krille

Jag var allmänt nyfiken om vad som skrevs på nätet om ordet "hen", och sökte på det ordet. Det var rena slumpen som gjorde att jag klickade in mig på din blogg. Jag fick lust att hjälpa till att reda ut det missförstånd som gäller det finska ordet "hän". Jag kommer själv från den svenskspråkiga språkgruppen i Finland (finlandssvensk) och har lärt mig hygglig finska tid efter annan. Själv är jag varken och bloggar eller twittrar, utan nöjer mig med att mycket sporadiskt skriva inlägg i olika forum. Mitt inhopp här var bara ett tillfälligt snedsteg från rutinerna, och det gläder mig att det uppskattades. Med vänlig hälsning! -/Krille



skriven

Kommentera inlägget här :