Målgrupper , avkastning och logik ?

Nu kämpar vi febrilt med att få ordning på alla grejer till Adventständningen. Idag fick tag på de flesta av prylarna som ska dit, och nu på kvällen har vi lyckats bygga upp den igen, målat och dragit elen så den är funktionell igen. Tack Stefan !!!!!
Vi skulle klä den imorgon och sätta upp den på fredag, men vet i fan om tidschemat håller.
Dyrt blir det också , och Byalaget har inga pengar , så jag uppmanar alla att komma och gissa på vår skinka på lördag så får vi in lite.
Det är så tråkigt med dessa sabotage, så kostsamt och tar på krafterna också.
 
Min Lina bloggar på Stefans blogg, om vem de försöker locka hit med sin reklam om Valdemarsvik??? http://nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=6158044 Det handlar enbart om Valdemarsviken och hela kommunen annars förbises.
 
Samtidigt ser jag en film som styrker hennes tankar http://tv.handelsbanken.se/2012/11/27/reportage-en-av-de-doende-kommunerna/
 
Vi ska absolut ta hand om våra gamla på bästa sätt, men ska vi verkligen ha hit flera ? Vilka vil vi har hit då?
Givetvis vill vi ha hit pendlande eller folk som arbetar här.
Givetvis kan vi inte rå på företagen och hur mycket de anställer.
 
Men det enda som vi verkligen har förutsättning för att ha här , och som jag skrivit om och om igen är att vi är en sådan liten kommun, så vi har alla förutsättningar för att få Sveriges NÄRMASTE kommun. Dvs alla förutsättningar för att stötta och hålla kontakt med företagen, Alla förutsättningar att ha en pågående dialog, veta flaskhalsarna, och föröka underlätta. Där har också Banken en stor roll. Nätverka vet ja !!! Gör något !!
 
Vi har som det är nu EN träff med kommunen om vi vill , och det är näringslivskvällen. Och även om den skulle vara skoj , så ger den inget i handling. Vi har i övrigt en majoritet som INTE vill ha kontakt med företag utan bara vill att det ska ske genom Samarbetsgruppen , vilket är en grupp som åtminstonde 3 av de medverkande grupperna tycker är helt värdelös
 
Nej det enda som händer är flummerier . . En vision där vi ska bli bäst på allt , men någon handlingsplan har vi inte sett !
Ringde idag om mötet som är den 12 Dec om den övergripande översiktsplanen. Och som jag misstänkte gick den inte ner i Gusum utan handlade bara om flummerier. Det tyckte kanske inte hon jag pratade med. Men det kommer även efter det mötet stå att vi ska vara bäst på allt.
Trots att hon hörde hur misstänksam jag var mot sånt här så berättade hon att de hade haft en "provgrupp" i kommen som tyckt till, och där tyckte en av dom att de skulle bredda E22 och ha ett järnvägsspår i mitten................
 
Då bestämde jag mej för att INTE gå, jag har faktiskt inte tid att sitta och fantisera om det inte finns ett uns av logik i det som sägs eller om det finns någon procent av chans att man kan få igenom det.
 
Lasse bl a , pratar vitt och brett i tidningen om hur de ska ha seminarier här i miljövetenskap i samband med saneringarna. Det finns en pott pengar till detta säger vår kommunchef, men Lasse TROR kanske att det kan gå ihop sej .  Detta är planerat redan till 2014
Min första tanke är att detta är väldigt oprövat , så hur utfallet blir av sanring och framför allt muddermassor kanske ska utvärderas först ?????
 
Det nästa jag tänker är ( fast jag är ju företagare, och har inte andras pengar att leka med) Varför göra något som inte med säkerhet generar åtminstonde VINST . Att gå back på något eller plus minus noll  är för mej meningslöst ????
 
Tror vi ska skicka våra kommunalråd till någon av alla tusentals kurser som finns i företagande.
Där får man lära sej att antingen ta betalt för det man gör  eller ta bort varor och tjänster som inte det finns tillräckligt mycket vinst på.
Att betala själva eller låta det gå jämt upp är ingen hit (faktiskt )
 
Samtidigt mitt uppe i alltihopa så försöker jag få lite stämning här hemma . Det känns som allt är på en gång nu!!! :)
Så det är också anledningen varför jag bloggar på kvällskvisten och inte i morgon bitti ;-)
 
Kram på er !!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Erland

Det där med att få hit flera äldre är nog inte så dumt, det är genomfört på många ställen i Sverige och utomlands. Halva Florida består väl av sådana.

Jag kan lätt se framför mig ett äldreboende i Gryt med havsutsikt, där de som vill flytta hit får bo i en gemenskap med full service och trygghet. Från andra håll talas det om att varje sådan åldring skapar 1,5 - 2,5 arbetstillfällen, och det är inte fy skam.

Det lär ska finnas gott om dem också, de där ensamstående med dålig kontakt med sina barn men med pengar på banken. Idealet lär ska vara 86-åriga, cigarrökande änkor från Östermalm.

Svar: Tror Florida och andra semesterparadis har lite andra förutsättningar, tror också att det är i smul rikare personer som både på Östermalm , som vill ha och är beredd att betala för servicen . Visst vore ett sådant boende jättefint .Men att satsa alla reklampengar på havet och gamlingar....nej det köper inte jag.
Det är yngre , familjer , småföretag och människor kan betala skatt som vi måste satsa på .
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :