Demokratin i Valdemarsvik gick i graven igår

Sjuk i igår och i natt. Men som vanligt så blir det inte att lägga sej ner, utan det är bara att gå och jobba och se glad ut.
Kanske har det viss påverkan på vad jag skriver och känner här idag , men det kan inte hjälpas .
 
För igår såg vi hur dels hur det röstades igenom hur arrendatorn skulle köpas ut, men vi såg också hur demokratin sattes helt ur spel. HELT !!!
 
Att campingen köps ut , det var ju väntat , majorieten ville det och då blir det så . Men mer skrämmande är det hur det hela hanteras. För oavsett vem som sitter vid makten , så vill jag ...nej kräver jag att det går rätt till.
Jag som medborgare och skattebetalare har rätt till att arbetsordningen efterföljs. Det görs inte idag.
 
En person har talat i ärendet hela tiden. EN !!! Detta är NBs fråga och de har inte sagt något i frågan någongång. Bertil Eklund , som ligger bakom detta har varit uppe ett par gånger i talarstolen under dessa 3 KF och yrkat bifall till Erlands förslag. Mer än så har han inte vågat sej på. Och då är det Nybyggarnas ända fråga som de driver ????!!!! Det är ganska långt ifrån valorden att det är de som ska stampa ner foten i kommunen.
Nybyggarns fötter är försedda med ljuddämpande tofflor ,  de hörs inte över huvud taget, och så är det även i Kommunhuset.
 
Igår fick Tord Andersson en direkt fråga av Anna Nilsson i KF, och Erland fullkomligt sprang fram till tarlarstolen för att prata. Det handlade om ifall Tord Andersson tyckte att han var jävig , eftersom det förhandlas med WIF där han är högt uppsatt , när han röstade i detta ärende. Han hade alldeles tydligt inte befogenheter att svara.
Själv skulle jag tycka det var fruktansvärt pinsamt att inte svara på en fråga direkt ställd till mej.
 
I förrgår på KF gjorde Lasse B ett försök att tala , men fick inte fram de svar som han skulle gå upp att svara på (somm jag antar han hade nerskrivet på ett papper) så efter det så var det Erland som svarade.
 
Helena von Schantz förklarade tydligt och klart hur och varför möjligheterna med återremisser fanns. För att det skulle finnas tid att reflektera och ta ställning till informationen man får, i sin grupp. Men mellan förra KF och KS fanns 10 natttimmar.
 
Torvald läste högt om hur ALLA ledarmöter skulle ha tillgång till handlingarna innan mötet. Nu låg de där , precis innan mötet, så de , som var där kunde hämta . ALLA ledarmöter var inte där , så den möjligheten var helt borta.
 
Stefan berättade hur han sett till att Erland , vid ett liknande fall , skolan, sett till att Erland fått gå ytterligare ett varv , när han tyckte han ville ha mer information , när Stefan satt i majoritet i förra majoriteten.
 
Henrik talade om vad det skulle kosta att vänta till 2016 med detta köp . 1,7 miljoner , istället för nu 2,85 mille. Lägg där till att den forsatta driften med WIF antagligen inte är klar förrän då .
Nu har Kommunen en camping att driva , från och med nästa vecka. Och vi skattebetalare har inte en aning om hur mycket skattepengar som kommer att gå till detta.
 
En sak glädjer mej efter denna kväll . Igår såg vi för första gången en konkret , klar , samlad opposition, som ställde frågor och påpekade de saker som de ska. För demokratins skull, för VÅR skull. För det är precis vad de ska göra, ifrågasätta  odemokratiska tilltag, och se till våra skattepengar. Och det glädjer mej mycket, för det har jag klagat på mycket. Tack för det !
 
Men två saker gör mej fruktansvärt upprörd.
 
1 Igår stod att läsa av en kvinna på nätet , nära anhängare till sossarna, att det var oppositionen som fördyrat och ville ha dessa extra KF. Jag frågade om det verkligen stämde och hon svarde -Japp så är det !
Att sprida lögner är det värsta jag vet, och när jag tagit reda på fakta så var det naturligtvis inte så . Lågt att göra så , då det har spridning på FB .
 
2 Det absolut mest skrämmande i det hela var när Anna Nilsson ställde en direkt fråga till Kommunfullmäktiges ordförande . Hon fick svårt att svar men  gjorde sina försök. Men när hon tittade på Erland, gjorde han tecken till henne....tydliga tecken ,  att sluta prata, vilket hon också gjorde , genom att säga att hon inte tänkte svara mer.
 
Ska Kommunstyrelsens ordförande ge order til Kommunfullmäktiges ordförande när hon ska vara tyst?
Ska inte en Kommunfullmäktiges ordförande vara helt opolitisk och självständig?
Är vi inte  inne på riktigt farliga banor nu ?
 
Jag har sagt det förr, och säger det igen. Vi har ett totalt totalitärt styre i Valdemarsvik nu. En person bestämmer helt hur kommunen ska se ut. Är det så vi vill ha det ?
 
Att socialdemokraterna skulle bedriva politik på det här sättet , efter 28 år i minoritet , är för mej helt obegripligt.
Helt obegripligt !!!!
 
 

Kommentarer :

#1: Lina

Det är äckligt. riktigt äckligt hur allt styrs. Och jag tittade på tord som vart helt stel och blek när frågan ställdes och Erland som tar talarstolen direkt. Men något svar från Tord kom aldrig. Det är ju pinsamt. Ännu ett bevis på att Erland står allt. Men det som var värst var när Kf ordföranden försöker förklara om demokrati och hennes tillvägagångsätt och till slut inte får prata för Erland sitter och gör ett tecken till henne. Jag såg det SJÄLV. Det är inte klokt. är det så här det ska vara??? hjälp!!

Svar: Ja HJÄLP är faktiskt det ända ord man kan ta till. Men VEM kan hjälpa oss ?
Cizzie Kemle

skriven
#2: Lina

lämna över allt till en åklagare.

Svar: Ja , jag vet faktiskt inte vem det är som prövar sådana här saker. Vanlig domstol är det säkert inte. Kommunerna har säkert ett annat organ . Om det är SKL eller något som är förknippat med det. Men prövas ska det nog göras, det var vad som sas igår. Och om det finns något som är dålig marknadföring så är det just det. Att ens ifrågasättas om man åsidosätter demokratin är ett stort nederlag.
Cizzie Kemle

skriven
#3: Ann-Britt

Det här uteslöt en mängd röster för socialdemokraterna,miljöpartiet,nybyggarpartiet och vänstern i valet 2014. Nu har dom grävt sin egna grav. tråkigt men sant.

Svar: Ja faktum är att jag tror det samma. NB har förlorat sina röster redan, det gjorde de i samma stund som de satte sej i sossarnas knä. Men sossarna har misst röster, inte för sina åsikter i frågor, utan sitt totalitära sätt att styra kommunen.
Cizzie Kemle

skriven
#4: Liona

Hoppla! Får jag bara lämna i en reflektion som kändes stark igår, varje gång någon sa att ...och miljöpartiet tyckte något ville jag ställa mig upp och skrika "Det finns inget miljöparti i Valdemarsvik, det är bara BT som tycker, vill och driver sina egna frågor, helt utan medlemmar!!!" Efter den 28 oktober finns det åtminstonde en mp-styrelsen i Valdemarsvik, då kan vi börja prata om vad mp vill óch driver för frågor, så räkna inte ut mp redan inför nästa val.

Svar: Du har alldeles rätt och jag ser fram emot att det finns en egen tanke bakom era beslut efter det datumet, och att ni inte gör saker för att Erland säger så . För så har det ju varit , har Erland sagt hoppa , så hoppar ju alla. Med tanke på vad som hände igår , så är det hög tid att du och de andra kommer in .
Cizzie Kemle

skriven
#5: Liona

Hahahahaha! Jag vill se den som kan få mig att hoppa på kommando!

Svar: Haha, nej det går nog inte så bra , inte ens med piska ;-)
Cizzie Kemle

skriven
#6: Lina

förlåt Liona, i mitt huvud är MP bara Bror-Tommy sturk. Men vad bra att ni fått till en styrelse. Då kanske det blir lite ordning =) vad tycker du om Grännes frågan Liona?

skriven
#7: Liona

Hej Lina.
Nja, det var nog mest Ann-britt jag kommenterade. Ja, Grännäsfrågan känns lika infekterad som de eviga flykting eller vargfrågorna. Det jag har svårast att förstå är hur man anser att en arrendator alla verkar vara så uppenbart missnöjda med dels ska lösas ut med stora summor (borde det inte vara avtalsbrott istället och alltså krav från kommunens sida att arrendatorn lämnar direkt, utan ersättning) dels i samma andetag ger samma arrendator ännu mer pengar för att investera i en annan camping i kommunen, fast arrendatorn har sitt företag registrerat i annan kommun vilket innebär att hela vinsten hamnar någon annanstans. Jmf med en hyresgäst du är missnöjd med, ger du den en annan lght, eller vräker du hyresgästen? Sedan är ju jag lika upprörd som många andra över hur det här har skötts, kf i går var en sorglig cirkus.
Nej, vi har ingen styrelse klar än, men den ska väljas och just nu verkar det vara 28 okt som det ska ske och ja, jag hoppas det blir ordning och lokalpolitik från flera än bara en ;)

Svar: Inflikar bara , att det var ett bra svar ! :)
Cizzie Kemle

skriven
#8: Helena von Schantz

Jag läste ditt inlägg nu efter att jag postat mitt eget och det är intressant hur lika vi ser på det som hände i går och förrgår. Vi får helt enkelt kavla upp ärmarna och arbeta för bättring. Men först - sköt om dig, bli bortskämd och bli frisk. :)

Svar: Hej Helena Tänkt exakt som dej när jag läste ditt inlägg på NT sidan idag. Det var förövrigt riktigt jättebra !!
Ni skötte er jättebra på KF, och det glädjer mej mycket. Ni var sakliga och belyste alla delar som behövde belysas.
Och så det här med demokratin....det är det riktigt otäcka. Där måste alla göra något nu. Det är den viktigaste frågan vi har. Vi måste tänka till där.
Idag känns det redan bättre på sjukfronten , så värre än så är det nog inte denna gång . ;-)
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :