God Jul

Sista dagen innan ett långt skönt uppehåll. Jag ser fram emot julen nu och att ha ungarna hemma och få pyssla och greja . Slå in julklappar och få göra lite rim.
 
Traditionsenligt görs all mat dagen innan ...och då inte av mej utan Stefan och kanske om några ungar är hemma.
Hundarna sitter runt omkring hela dagen och konstigt är att de inte får nackspärr när de psykar stekpannan och hoppas att några köttbullar ska hoppa ur.
 
På julafton kommer också mor och far, min bror med tjej och ett av hans barn. Ska bli skoj!!
 
Stadstur igår bland alla andra tomtar som hittat dit , och sedan hem igen och direkt till mötet som handlade om deponin och Toverum
 
Det  var verkligen fullt med folk och känslorna var upprörda. Så mycket folk att de var tvungna att dela upp oss i två omgångar för att se informationen för att sedan ha gemensam diskussion.
 
Det var folk från Länsstyrelsen, berörda tjänstemän och Erland .
 
Våra kommunalråd Bertil och Lars , var där ....tittade på bildspelet (som de tidigare sett) och avvek innan diskussionen utan att ha sagt ett ord.
 
Erland ledde det hela och tog på sej direkt att missen med informationen var deras fel .
 
En kvinna från Länsstyrelsen sa att de blev lite tagna på sängen av reaktionerna , då detta var det bästa av ekonomiska skäl och miljömässiga.
 
Jag hade många frågor , men insåg snabbt att här var det inte jag som skulle fråga utan de berörda som bodde där som bara hade denna lilla frågestund .
 
Men när jag lyssnar på alltihopa så är bara känslan hela tiden att de pratar förbi varandra ...de kom inte ett dugg närmre varandra igår kväll ....snarare tvärtom.
 
När Erland pratar om att de skulle informerat tidigare ....pratade folket om DIALOG . Men ordet dialog fanns inte med i Erlands tänk.
 
Jo han satte till det här mötet på 2 dagars varsel. Bra tycker jag .....men överklagan kom in i förra veckan och det hindrade inte att det börjades köra massor nu i veckan och nu har de kört hela veckan ca 80-90 lastbilar ....detta trots överklagan.
 
Nu är det stopp till 7 januari .....men inte för att markägaren vill utan för att de har julledigt .
 
Länsstyrelsen säger att det här ekonomiskt bäst......men markägaren som ska ha marken i resten av sitt liv ....vill ju inte ha massorna där. Borde inte hans ord väga tyngst ?
 
Hans A Andersson sa vad vi alla tänkte och tyckte . Att här kör Kommunen över oss , igen och igen och igen....och ordet dialog finns inte med på kartan.
 
Tror att det här verkligen var droppen för många utav 2 års "häskande" av Socialdemokraterna och detta sades också öppet till dom ....och när jag lyssnade runt så var det just sättet att bedriva politik ...att köra över, som diskuterades och inte om massorna var bra eller dåligt , eller varför de gjorde som de gjorde.
 
Utan att de kör över folket , andra politiker , hymlar och man kan inte lita på dom för det som sägs kommer när det redan är försent . Och det var inte bara här utan i samtliga kommunala saker gick det till så nu.
Ett översitteri utan dess like!!!
 
Samtidigt kunde jag inte låta bli att tänka när jag hörde på Erland. Vilken kraft vi skulle kunna ha i Erland om han använde sin kunskap och aktoritet (som han har) rätt.
Han är verbal...vilket inte våra kommunalråd är , han är tydlig.
 
Problemet från början är att han är så strategisk på att lyckas med genomförandet, så hur han gör för att lyckas blir inte viktig.
Men förtroende är viktigare än mål när man håller på med politik. För dessa 100 röster som var där igår , kommer inte att rösta på Socialdemokraterna och inte deras närmaste heller.
 
När ska Socialdemokraterna lära sej att information och dialog inte är samma sak ?????
 
En annan sak jag reagera på och har gjort flera gånger är Erlands sätt att skylla på tjänstemännen .
De jobbar helt på order uppifrån ...det är helt politikens fel att inte beslutsordningen är den rätta .
 
******************************************************************************************************************
 
Nu tänker jag ta långledigt ...nästan ....men jag tänker slå av hjärnan och vara JAG ett tag . Umgås med mina nära och kära...kompisar ...familj ..hundar.
 
Glöm inte att lyssna på Radiowix uppesittarkväll  Kör XL sjunger , Philip Tapper, Stefan Lindberg och även jag sjunger lite :)
 
Klockan 17-19 den 22e (på söndag)
 
Med denna bild på Barbro Ängman och Maja Ohlsson så önskar jag er en riktigt lugn härlig helg och en riktigt God Jul !!
 
Kram
 
 
 



 

Kommentera inlägget här :