Hur tänkte de nu ???

Nej det blev ingen riktig semester för oss i år , och med det menar jag att få åka iväg ett par dagar och få bo på hotell och få slippa telefonen bara för två dagar då Lina brukar ställa upp och vara hund och företagsvakt.
 
Men i år brann det inne då ytterligare ett stort jobb dök in som det var panik med.
 
Men , det är ju inte första året så då får man göra det näst bästa ...åka runt på små korta semesterturer ofta i vår egen Kommun och någon gång utanför.
Vädret är ju helt underbart så man behöver ju inte så mycket mer än vatten och handduk för att må riktigt bra, men ibland så sätter vi oss i bilen och far ut någonstans.
 
Gissa om jag satt i halsen när jag åkte förbi den första skylten på stora vägen , när jag kom söder ifrån.
Det kan inte vara sant sa jag till Stefan , har de satt upp en halvnaken sjöjungfru för att symbolisera muddringen???
-Neeeej , sa han och skrattade  , det kan de väl inte ha gjort !!!
 
När nästa skylt kom så vände vi båda på huvudet för att titta , och mycket riktigt , som symbol för rent vatten och ett stort muddringsprojekt , så har de fokuserat på en ung , söt , tjej , som ser halvnaken ut och med stor peruk .
Halvsuddigt bakom ser man de muddringsmaskiner , som ska göra jobbet .
 
Men säg mej HUUUUR tänkte dom här ??? Vad har en sjöjungfru med muddring att göra?
Falsk marknadsförning kan man ju börja med...vi har inga sådana i den här kommunen !!
 
Bild på alla pråmar hade varit ok, av arbetande vid muddringen, en bild på en ren härlig vik likaså, men det här ???  Och återskapar ?? Vilket år fanns det sjöjungfruar i Valdemarsviken, det måste varit före min tid ??
 
Jag suckar bara , för jag tror inte någon vill kommentera den bakomvarande tanken , för jag tror att den är så enkel som att en ung snygg tjej som ser halvnaken ut , tror de som bestämmer säljer ?? Kan det vara så ??
 
Det säger ju också vilken syn de har på våra besökande som far förbi på vägen ??
 
Det är återigen ett verk av ett gubbigt styre och någon gång måste väl någon sund människa säga STOP vi  är inne på 2000 talet nu !!! Är det verkligen så här vi vill bli sedda år 2013 av alla som far förbi på E22
Och nu säger jag inte att alla män har sån här syn på kvinnor , utan se bara till att det finns fler normala män med sunda tankar med och bestämmer som kan säga ifrån om sådant här .
 
Jag har bara ett ord för det och det är PINSAMT !!!
 
Men å andra sidan så ser jag ju fram när vårat projekt i Gusum sätter igång för vi kan ju nästan nu räkna ut vad som kommer att vara på  skylten ....ELLER ??????
 
Och med texten : NU ÅTERSKAPAR VI GUSUMÅN !!!
 
 
Tycker ni det här är en bra ide ??? Nej jag tror inte det heller !!!

Så årets suck går till Valdemarsviks Kommun och finns någon ej semestrande tjänsteman eller politiker på plats så föreslår jag att den tas ner imorgon bitti !! Vänd på skiten och låt ett dagis måla en härlig målning med sjö, fåglar och en levande skärgård , tror nog det är mer lockande för våra turister !!!
 
 
Kram och ha en fin kväll !!
 

Kommentarer :

#1: Fia

Är bara tvungen att skriva o berätta om en kommentar från sonen Jonte angående "sjöjungfrun"

Hade varit o storhandlat med Becka o han i Sörping igår o innan vi kommit fram till "vår vackra skylt" tänkte jag i mitt stilla sinne...."undra vad ungdomarna säger om bilden när vi kör förbi?"

Precis när vi är förbi utbrister Jonte..
"Va fan en SJÖJUNGFRU!? UTAN BRÖST!!!"
Kunde inte annat än att skratta o säga....
"Beror nog på miljöförstöringen och havet vi ärvde" Hahahaha kram

Svar: Hahaha , du har nog fullkomligt rätt i att det är miljöförstöringen är orsaken....vad kan det annars vara ???? ;-)
Cizzie Kemle

skriven
#2: Igor Skoglund

Halvnaken kvinna betyder att kvinnan har nakna bröst och naken när kvinnan har inte trosor på sig. Skilten är fin och kan attrahera många turister. Sjöjungfrun är fin på bilden. Såna bilder kallar jag konst som tavlar av Francois Boucher. Vi behöver mer såna bilder som förhärligar kvinlighet.

Svar: Hej Igor, Det är jättebra att du tycker det är bra med kvinnlighet, och vackra kvinnor . Det finns fullt av dom ute nu att titta på, och ska jag vara ärlig (och det ska man ju vara) så är en muskulös , snygg man, inte kattskit heller ;-)

Frågan är väl kanske vad en kommunal skylt ska ha för syfte. Jag anser att den ska antingen vara informativ eller så ska den på ett sant sätt sälja det det vi verkligen har...och det är ju rätt mycket .
Skylten säger ingenting ! Ingen hinner uppfatta budskapet, ingen svänger ner till Valdemarsvik.....och det var vad vi företagare ville med skylten som delvis är bekostad av organissationen Företagarna. Är det ok ?
Privat så är det självklart så att man attraheras av kvinnor eller manskroppar som är snygga , men officiellt ska inte en kvinna vara en kropp. Vi har så mycket bullemi och anorexi ändå så vi klarar oss utan den kroppsfixeringen.
Har själv en 24 årig dotter som aldrig i helskotta skulle gå med på att vara ett blickfång för män, och jaq som mamma skulle vara riktigt värdelös om jag stöttade något ¨sådant !!
Men tack för ditt inlägg :)
Cizzie Kemle

skriven
#3: Igor Skoglund

Jag måste erkänna att du blev inte provocerad av min kommentar och det uppskatar jag. Å andra sidan försvann allt det roliga som brukar följa om personen blir provocerad.

Svar: Hahaha , nej lite mer får du nog anstränga dej då !!;-) Men nu när du har hittat hit så är du hjärtligt välkommen och återkomma och försöka igen....eller så är det så att det är jag som provocerar dej (det har hänt förr;-)
Men jag ska ärligt säga att jag inte kunde låta bli att gå ut på fejjan och kolla om du var "sann" ;-)
Cizzie Kemle

skriven
#4: Igor Skoglund

Jag är född i Ryssland och där brukar vi bråka för att ha roligt. Det finns inte lagar att allt ska vara politiskt korrekt så riktigt krig uppstår i bloggar. Det är en underhållning att läsa såna kommentarer.

Svar: Då är säkert jag född i Ryssland med , hur det nu gick till !!! ;-) Du är som sagt välkommen när som helst och bråka med mej , en frisk fläkt uppskattas !! ;-) Det kanske finns något ämne vi kan hålla sams i ???
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :