Utanförskap eller dålig uppfostran ?

God morgon !
 
Det har väl inte varit världens bästa väder i helgen, men ändå är jag nöjd med helgen. Hann ju iaf ta min tur på morgonen igår i strålande soluppgång då en gnistrande sol snabbt steg upp på himmelen. Plockade lite liljekonvaljer och gick hem och tog en kopp kaffe på min älskade altan med alla mina djur som fridfullt gick och betade, lekte eller som rådjursgeten....bara låg i skogskanten, stor om magen och snart dags  att föda .
 
Samtidigt som jag sitter där och zippar på mitt kaffe och tittar upp på åkern på skådespelet så vet jag att runt om i landet vaknar andra upp till ett kaos. Bilar bränns , och egendom för miljonbelopp har gått upp i rök.
Människor i förorterna har oskyldigt utsatts för en våldtäckt av deras liv som vi inte tidigare sett i Sverige.
Och det sprids som en löpeld till andra svenska städer.
 
Mest arg blir jag för de svenska politiker som tycker de har en fullständigt logiskt försvar till varför de händer. Utanförskap ,inget jobb,  nedläggningar och nedrustningar av svenska samhället är mer eller mindre en bra förklaring till att de gör som de gör.
Och jag kan ju inte låta bli att fundera på om det verkligen är i förorterna det borde hända då ?
 
Borde inte Norrland vara ett ställe där bilar skulle sättas i brand av + 50 män som troligtvis aldrig kommer in på arbetsmarknaden igen?  Eller är det för långt till närmaste bil och bristen på kommunala transporter gör det i stort sett omöjligt ?
 
Men i allt kaos har jag faktiskt fått en positiv bild av Husby. För mitt i alla bilbränder och förstörda hus har jag också hört så mycket logiskt tänk att jag fått en helt annan bild av saker och ting.
För i tv har 100 tals andra Husbybor fått komma till tals. Både slumpvis utvalda på gatan och också inbjudna i debattprogram, och de vågar säga det jag bara vågar tänka .
 
De gör frukansvärd stor skada men det är bara en grupp ligistungdomar. Ungdomar som är utan uppfostran och deras största problem är inte samhället utan deras egna föräldrar som inte lär dom rätt och fel.
12 åringar ska inte vara ute på natten. De under 15 ska vara hemma 21 och de över 15 ska vara hemma kl 22 som en tant med brytning sa.
 
Jag är egen företagare, min syster läkare och min andra syster är apotekare sa en kille med en annan brytning.  De har precis alla möjligheter som alla andra i det svenska samhället men de väljer att ställa sej vid sidan av lagen . Och det är inte  samhället de straffar , utan de 1000 tals andra civila och boende i förorterna som valt att vara en del av samhället och bidra till att det byggs upp och fungerar.
 
Så en eloge till alla dom som vågar och kan uttala sej och fördömma det hela , och skäms till er politiker som försöker hitta en logisk förklaring till ett kriminellt handlande .
Är det underligt att det ser ut som det gör med detta eviga daltande från just er?
 
Nedläggningar och nedrustningar är ett problem i hela Sverige och det är nog inte främst förorterna som är det största problemet , utan kanske just här eller i norrlandskommunerna , där vi knappt har poliser, ambulanser kommunala transporter eller jobb.
Att inte komma in på arbetsmarknaden är ett stort problem över  lag i Sverige , men ingen anledning att bränna ner bilar för , och inte hårdare för en grupp människor än en annan.
 
Nu till en helfull vecka med fix av allehanda slag. Men nu är det skojsiga kvar bara . Genrep , uppträdande och sång . Så på´t bara !!!
 
 
Kram och ha en bra dag !!!
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: krille

Mycket bra skrivet av dig Cizzie, jag ser dessa element som terrorister o inget annat. Det finns inget som kan få dessa terrorister till att ta ett vanligt 7-16 jobb, nej bara kriminalitet o deras syn på att ha sin respekt är vad som gäller för dom sluta att dalta med dom o möt våld med våld det är det ända som hjälper!!

Svar: Ja precis Krille . Kriminella handlingar ska bekämpas och odemokratiska protester ska man inte acceptera av någon. In med dom bara och döm dom enligt vår lag . För vi har ett regelverk på hur man måste bete sej i samhället för att det ska fungera . Och vi har yttrandefrihet ifall någon vill protestera mot något !!!
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :