1 procents regeln

God morgon
 
Slut på ännu en fantastisk helg och vi tillbringade Lördagskvällen i Åtvidaberg  för en spelning på Ceasars Bar .
Inte så mycket folk men en väldigt fin restaurang med fantastisk bar och där jag tänker åka och äta  någon dag.
Hemma vid 5 tiden på morgonen så söndagen blev det solande och grillande och ett litet glas rött till det .
Det är livskvalitet :)
 
Nu går vi in i en hektisk period. Idag fyller "minstingen" Anton 22 år .....hur det nu är möjligt ;-)
Valborg 1992 var det snöblask utanför fönstret på sjukhuset , och jag hade fönsterutsikt mot fyrverkerierna i Norrköping. Kallt som fasiken och lite snö när vi åkte hem med Anton därifrån , men en vecka senare så slog det om och blev den varmaste sommaren i mannaminne. Har nog aldrig varit så brun som då . Jag gick ju hemma över sommaren och kunde inget annat göra än att slappa vid polen :)
 
Valborg, Syntorpsdagarna och värst av allt är BOKSLUT , detta påfund som tarvar hur mycket tid som helst.
Man får hybris varje år .
 
Så för mej blir det en lugn Valborg som vanligt och inte ens bilparaden i Norrköping brukar jag hinna med.
Kanske blir det att se någon av alla Valborgseldar i Kommunen för det är något visst med det och att hylla våren.
 
I Gusum talar Erland Olausson , i Gryt Niklas Hellsing , VästerTryserum Sven-Ingvar Andersson , Skeppsgården Lotta Gunnarsson , Ringarum Kurt Karlsson , även känd för oss i Gusum som " Kurta i Ursäter" . I Fyllingarum är det ingen talare men väl fackeltåg och raketer.
 
Väster Tryserum har ett hundvänligt och miljövänligt allternativ utan raketer vilket jag tycker är sympatiskt som allternativ för de som vill.
 
Det är dock märkligt att vår största ort inte kan anordna valborgsfirande för sina innevånare . De har de största föreningar och dessutom en summa i potten från Kommunen , ska det inte gå att få till då ?
 
Alla andra får lägga ut pengar själva eller skaffa sponsorer till sina arrangeman och slita med allt .
Rätt dåligt av Viken kan jag tycka !
 
Kulturdebatten blev intressant i förra veckan enligt uppgift och visade ett ökat intresse . Det var väl skoj .
Det pratades om en 1 procentsregel ( rekommendation ) som jag aldrig hade hört talas om.
Med det menas att vid nybyggnationener bör 1 procent läggas på konst .
 
Så tar vi ett exempel från Vammarskolan som kostar 63 miljoner så borde 630.000 läggas på utsmyckningar.
Rimligt ? Jag vet inte vad jag tycker , men det låter hissnande.
Jag förstår tanken och visst skulle det vara vackert, men om kassakistan är precis tom känns det otroligt fel.
 
Vi ser ju hur krisigt det är och värre kommer det att bli , och på något sätt så måste ju nu när vård omsorg går så jätteback också pengar omprioriteras . Och då är det väl just kultur och fritid som får stryka på foten hur tråkigt det än är . Men folks bästa och att följa lagar måste gå först ?
Hur löser vi annars det här ?
 
Vi lär behöva alla goda råd som finns för att hitta lösningar på denna katastrofala budget som kommer att bli efter dessa spenderarår ! Tycker så synd om de som måste göra budget de närmaste åren !!
 
Men nu kör vi mot valborg och ledigt igen !
 
 
Kram
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :