Medborgarinflytande

God morgon !
 
Ibland tycker jag att jag säger " äntligen fredag" lite mer än en gång i veckan för tiden går så rasade fort!
 
Och nu är det dags igen !!
 
Denna helg ska vi testa lite smått hur det går att spela trummor med Stefans hand . Han är inte helt läkt , men det läker på riktigt bra och rörligheten har han.
Jag är också helt friskriven från misstanke om vållande av kroppsskada , vilket var skönt att höra. Nu kan han ju sluta med sina krav om skadestånd och börja jobba igen ....han ligger lite efter ;-)
 
Största snackisen denna vecka har klart varit att jag blev utslängd ur gruppen " Valdemarsvik i utveckling"
 
En småsak i det hela , men ändå en skrämmande syn på demokrati som borde på alla sätt motarbetas. Och egentligen så menar jag inte den majoritet som bedriver den....utan de med makt i samhället som tillåter att det sker. För vi har ju faktiskt sett hur vissa grupper av folk har gräddfilen till makten , hur det är små grupperingar som viss förtur och håller varandra bakom ryggen och har mer privilegier. Dessutom hjälper till att understöda detta med att bara vissa har rätten att tycka .
 
Ju mer samtal jag haft ...desto argare blir jag !!!
 
Valet 2010 var det ingen tvekan om vad folk ville. Dialog ....samtal ...öppenhet !!
 
Alla partier från höger till vänster fick ta till sej detta och efter några månader så var det vad alla ville. Nybyggarna drev detta hårdast ihop eller rättare sagt jämte Liona och Miljöpartiet !
 
Av Nybyggarnas ( som är dom som suttit vid makten och verkligen kunnat göra något av det ) löften blev det ingenting (av det heller)
 
Att rätta sej i leden , som jag fått höra så många gånger, har jag funderat på mer än en gång vad som är rätt och fel. Visst blir det skriverier som inte är bra för Kommunen ska man vara snäll och foglig och välja på valdagen och vara tyst annars eller ska man kämpa för det man tror på?
 
Jag fick belägg för mina tankar i ett program jag såg här i veckan.
 
Vi har ett samhälle i förändring , och samhället på riksnivå stöder att den lilla människan kan påverka.
Lagar förändras i "folkets" riktning så det är inte så svårt att påverka beslutsfattarna längre. Man kan få till en folkomröstning ganska lätt . Sociala medier som facebook och bloggar är här för att stanna och kommer få större betydelse i framtiden. Antingen läser folk vad man skriver och håller med , eller så får man inte gehör alls och då har det ingen betydelse.
 
Att då makthavare försöker stoppa de som "tycker" skadar inte någon annan än de själva och givetvis de som understöder det  heller .
 
Jag är så inåthelvetes trött på dessa människor som tror de har mer rätt än andra att bestämma , så från och med nu ska jag kämpa mer för det än för politiken i sej att få bort dessa "grupper" från samhällets toppar som faktiskt hämmar utvecklingen mer än dessa skriverier. Och det var faktiskt så de sa i programmet....de tror de är för utveckling ....men det hämmar !!
 
Studiefrämjandet drar igång en kurs i Mars om  medborgarinflytande och hur stor makt man både har och framför allt har rätt till !!!!  Hur lagen hela tiden förändras så man ska ha mer . Och hur man gör för att utnyttja den rätt man har . Intressant och jag vill gå den kursen !!
 
Jag märker också att de olika partierna har fått ett tillflöde av folk som vill förändra , och vi kommer att få se flera nya namn på listorna. Jag tror det är en följd av den strypta demokrati som vi sett de sista 2 åren , och folk vill verkligen inte se på utan även förändra !! Och jag välkomnar dom...oavsett parti så MÅSTE vi få in nytt folk som har lite sunt förnuft och ser till att politik och samhälle sköts snyggt UTAN kompisband och privata intressen.
 
 
 
Nu helg och jag hoppas miljödomstolen har något bra att berätta idag för Toverumsborna !!
 
I helgen ska vi också göra en liten träningsrunda med bandet och se om Stefans hand håller !! Så skoj och man glömmer så fort om man inte tränar !!
 
Hoppas ni alla får en riktigt fin helg och att våren kommer på måndag som lovat !!!
 
Gå också in och titta på Gryts nya hemsida http://www.flyttatillskargarden.se/ eller "gilla" den på facebook .
 
Otroligt vackra bilder !! Bara dom är värt ett besök !! Och framför allt stöd Grytsborna i deras kamp i att få behålla en levande bygd . Vi tjänar mer på det än på att vara snälla och tysta och rätta oss efter beslutsfattarna !!
 
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :