112

God morgon
 
Ja det blev en hektiskt dag minst sagt igår .
 
Lugn morgon och lite bloggande och papper , varpå jag gick ut och tog mej lite "frisk luft" utanför dörren ;-)
 
Jag hör ett vrål och någon som ropar " Helvete" ...och när jag kommer in så ser jag Stefan komma upp från golvet med handen sprutande av blod.
 
Han irrar omkring av smärta och jag får in honom till vasken och sätter på vattnet för att få mej en bild av skadan.
Två fingar helt demolerade efter knogen och blodfallstryck och  väldigt ymnigt blödande vilket jag förstår att jag inte klarar av att få in honom till sjukan.
Ringer 112 och en lugn saklig och metodisk människa svarar. Får fram mitt ärende och tänker lägga på men kvinnan i luren vill inte alls det och jag förklarar snabbt och vänligt att jag har en man som är skadad och bör komma ner på golvet med handen högt , och det är inte alls lätt när kvinnan pratar hela tiden och jag har en telefonlur i örat .
 
Hon fortsätter att prata om allmäntillstånd och hur det gick till och jag börjar bli riktigt irriterad och stressad och säger att jag har helt enkelt inte tid att prata med henne när han håller på att dråsa i golvet .
 
Lägg inte på ....lägg inte på säger kvinnan , du måste prata med en sjuksköterska också som ska instruera dej hur du ska göra.
Nu får du ge dej säger jag ...jag kan knappt hålla honom med ena handen och samtidigt prata med er....jag måste lägga honom ner och få upp handen på honom ...det fullkomligt sprutar blod här.
 
Hon kopplar ändå över till en man som säger ....lika sävligt namn ...utbildning och vet i tusan om han inte berättade livshistoria också ....
 
Jag upprepar ytterligare en gång att jag inte har tid med honom ...........
 
-Nej, nej ...jag har skyldighet att berätta detta, säger karln  ......du måste lägga honom ner och placera handen högt !!
 
Nu lägger jag på sa jag !!!
 
Ambulans kom och tog hand om honom ....stax efter kom polisen. 
Arbetsplatsolycka och då blir det så. Detta klassades som svår olycka och då var det extra blanketter som samtidigt gick till Arbetsmiljöverket.
 
Det blev fotografering ....förhör ....och 3 sidor frågor.
 
Har vi schemalagda , fastställda , protokollförda samtal ??
 
Nej ...vi har ju inte det !!! Vi är ju två stycken som jobbar och säger till om något blir fel eller farligt .
Att skadas eller bli sjuk är den absolut största skräcken som finns i ett sådant här litet företag.
 
Ja så nu har Stefan handen i ett paket och ytterligare utredningar kommer att ske.
 
Ägaren ( jag)  blir alltid potentiellt misstänkt och Stefan har kommit på att han kan begära stora skadestånd av mej .
 
Den frågan jag ställer mej är om jag får extra straff om jag slår honom i huvudet med en hammare ???? ;-)
Vad tror ni ??
 
Skämt och sido kunde detta gå riktigt illa och jag är glad och tacksam för att det gick så bra som det gick.
**********************************************************************************************************************
 
Bertil Eklund har fått tillåtelse att yttra sej om Näringslivsrankingen som är på katastrofal nivå .
Han medger att marknadsföringen är lika med noll.
Han tror att besöksnäringen är möjligtvis den bit man kan utveckla och han lägger inte så jättestor vikt på Näringslivschefen, och hans funktioner.
Att de är dåliga på att kommunicera medger han och tror stenhårt på den nya  kommunikatören
 
Anders har helt annan uppfattning och att Näringslivschef ska var behjälplig och lotsa företag genom lagar paragrafer och samtidigt vara sammanhållande bland företag.
 
Jag kan ju inte annat än hålla med Anders.
Bertil bevisar att han inte förstår ett smack om företagande . Näringsliv är inte samma sak som marknadsföring av kommunen....och vi behöver inte en kommunikatör...vi behöver DIALOG .
Sedan Nybyggarna kom till makten har vi inte haft någon kommunikation alls ...än mindre dialog.
 
Av samarbete och dialog skapas projekt ...både bland besöksnäring och fast industri och därmed ser man också vad som behövs marknadsföras. 
 
DIALOG är vad som behövs och inget annat ...det andra kommer sedan !!!!
 
Och sedan kan man ju ( har jag sagt det 75 gånger) ta hem nyföretagandet från Norrköping . Även om det finns här på plats så är det Norrköping de kan få fast kontorsstol i , och det finns inget som är så korkat som att ge bort nya företagsideer. Nyföretagande är den viktigaste biten för bildandet av nya jobb.
 
Nu är det bäst att sätta fart !!!
 
Kram
 

Kommentarer :

#1: Erland Forsström

Vad kan jag göra för dig?

Svar: Tack snälla Erland !! Men det finns inte så mycket att göra just nu mer än att bita ihop och köra ....men hjärtligt tack ändå !!
Kram
Cizzie Kemle

skriven
#2: Helena von Schantz

Jag blev alldeles förskräckt när jag läste om Stefans olycka. Hoppas fingrarna klarar sig och att Stefan kom undan med förskräckelsen. Jag blev nästan lika förskräckt över hanteringen på SOS Alarm. Vad i helskotta? Är de också drabbade av vår dokumenterings- och håll-ryggen-fri-hysteri? Är det viktigare att de följer reglementet till punkt och pricka än att folk överlever?

Svar: Tack snälla Helena!! Stefan är väl så bra som man kan vara . Gipsad och med fingertopparna krossade , får han än dock vara tacksam att det inte blev värre.

Ja det var fruktansvärt att ha dom hålla fast en i telefonluren på det sättet och klart var det för att ha ryggen fri. Mest förbannad var jag dock på mej själv som är så väluppfostrad att jag inte slängde på luren ...och det är ju bara mitt fel.
Risken var rätt överhängande att han dessutom skulle falla i stengolvet och det hade varit katastrof om han svimmade också :(
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :