Full härlig helg !

God morgon
 
En genuint trevlig helg , som började i Ringarum i fredags och en fullsatt kyrka.
Fanborg, Nationalsång och en massa sång och musik. Jag tycker det är otroligt trevligt och skulle vilja ha mer av den varan här i Sverige .
Men tyvärr , så är vi inte så stolta över det här fria , demokratiska landet som vi borde vara . Hoppas vi tänker om där och börjar fira med stolthet!
 
Lördag och det var Gusumdagar och jag blir lika tagen varje gång över de talanger vi har i Kommunen . Sandra Svensson , en ny bekantskap för mej , sjöng så håret ställde sej upp på armarna. Ellie och Assanda , knappt tonåringar men ändå veteraner i samanhanget . Och det är superskoj att se hur de utvecklas för varje år. Fast jag är lite avundsjuk på dom ....för när jag var liten fanns det bara fotbollsläger ....vilket inte var min grej , och hästläger ....som var för dyrt . Dessa två damer får åka på Popkollo . Varför hade ingen uppfunnit det när jag var ung ??
Men den största överraskningen var nog lilla underbart söta  Ella ...vad kan hon vara ? Kanske 8-9 år och sjöng så klockrent som den värsta sångerska . Totalt tonsäker också ...ja henne får vi nog se mycket mer av och det är alltid lika överväldigande när man ser en stjärna födas.
 
Trots allt kunde inte Årets Gusumbo inte gå till någon bättre . Stigga Skill ! Inte för allt slitjobb under många år som han gör för sin förening ....utan för den person han är . Underbar är ordet , och alltid en kram och vänligt ord . En helt igenom underbar person som är värd all uppskattning han kan få .
Efter en felskrivning i NT för några år sedan går han ibland som "Gunnar" hos oss
Såg honom och grattade honom igår och vid samma bord satt även en annan trotjänare ,Olle Björklund.
 
Han berättade att Stigga aldrig varit aktiv fotbollsspelare i klubben . Han hade sett honom som målvakt en gång , och när Stigga hamnade på marken efter en räddning så höll han på att inte komma igen ;-)
Nej han var ingen talang ! ;-) Men allt annat kan han den lilla spuvern ! ;-)
Olle däremot spelade aktivt i samma veva som en annan gusumsprofil ....Nubbla på 50-talet .
Han berättade att de ibland fick cykla till matcherna fast de låg långt bort .
När de spelade i Lindö så fanns det en dusch med enbart kallvatten till hela laget
På ett annat ställe fick de börja med att hjälpa till att mocka ko-skit först innan de fick spela .
Lite annorlunda mot nu ?! :) Och detta skulle vara roligt att få skriva ner :)
 
Nej det har varit en riktigt trevlig helg , och jag hoppas för allas skull att det eviga bråkandet är slut nu . Jag är evinnerligt trött på svinhugg i ryggen och det har aldrig gjort annat än skada och man blir både ledsen och arg  , för det är ju ingen som inte vill göra sitt bästa.
 Sätter mej mer en gärna ner med en dessa personer och diskuterar vart skon klämmer om någon skulle vilja och  för att vi ska kunna gå vidare utan sådant här i framtiden. Skulle gärna vilja veta varför ?
De stora förlorarna är de som jobbar arslet av sej i bakgrunden med att få sådant här att fungera och föreningen  . Med hundratalet mindre personer i entrekassan så blir det ett stort svinn och det måste också blivit dyrare att arrangera.  Orkar de ett år till ?
Jag hoppas verkligen det för vi behöver Gusumdagarna och vi behöver GIF !
 
Efter midsommar drar fotbollsskolan igång . Där också ideella krafter sköter allt. Mina barn har aldrig varit speciellt mycket för fotboll....men fotbollsskolan ville de alltid gå för det var så roligt. Över hundra barn i år såg jag på FB . Det är mycket det och mycket som ska till för att få allt att klaffa.
 
Nu är det Folkrace som gäller imorgon tisdag kl 18.00 nere på Toverum. Stefan har slitit där nere hela helgen för att få ordning på allt tillsammans med några tappra .
Det är också ett stort arrangemang som tarvar mycket med folk som funktionärer och till kiosk och grillning. Det generar också mycket pengar till klubben så det är viktigt att det blir bra .
 
Jag är kakansvarig ;-)  Är också jourhavande medmänniska ifall olyckan skulle vara framme.
 
Det är värt ett besök , och flera tusen personer i området i regel !
 
Och fler personer i Kommunen !! Är det en ny trend eller en tillfällighet ? Vi får verkligen hoppas att det är en trend som håller i sej , och man blir lite nyfiken på vad det kan bero på.
Ett sticktest borde göras ....vart flyttar de in i vilken del ....varför ? Jobb...kärlek ...för att Sörpingsproppen ska bort ? I vilken ålder är de ?
 
Nu jobb och nya utmaningar och sista veckan med måsten .
Student , inspelning på Radio Wix......och sedan ska jag ta semester från allt och fundera vad jag ska rensa bort till hösten .
Blogg? Kör ? Just 4 Fun ? Jobbet kan jag inte göra så mycket åt men det finns mycket annat.  Men jag vill ha mer tid till annat som är skojigare. Vi får se !
 
Hoppas ni får en härlig dag
 
Kram
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :