DIALOG

 Lite feminist har man väl tyckt att man är ....men sedan FI klev in på banan så tar jag helt avstånd från det ordet.
 
Jo jag vill ha samma möjlighet i samhället , samma lön som män , samma rättigheter . Men jag hatar dom inte på något sätt och vill inte sudda ut skillnaderna.
 
Jag ser det inte som ett straff att få vara hemma med mina barn, vilket jag vet att inte Stefan tycker heller. Däremot så borde pensionspoäng delas lika när en av föräldrarna är hemma.
Jag tycker inte jag tar bort barnens "rätt" till deras far om just JAG skulle välja att vara hemma .
Läs denna artikel så förstår ni hur sjukt det hela är !!
http://www.svt.se/opinion/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning
 
Allt detta utan en tanke på hur det ska finansieras !!
 
 
Nu ska kommunen ta hand om näringslivsrankingen . Jag protesterade högt när de sa att Arbetmarknadsrådet skulle ta hand om det ...men politikerna tyckte att det var det rätta stället och att de gör så mycket ...men det tycker inte jag utan bara att de klarar av att informera varandra om sina verksamheter ....och det når inte ut mer än så .
Anledningen till att det inte kommer att lösa några problem är följande:
 
1 Personerna som sitter i rådet är
 
Erland Olausson
Bertil Eklund
Monika Hallberg
Anders Carlsson
Per Hollertz
Göran Trysberg
Dessa första sex personer är ju dom kritiken gäller som har skött det hela de senaste åren.
John Furenbäck ( sitter för Företagarna men är djupt inne i politiken och har dessutom lite väl förmånliga avtal med kommunen genom sina föreningar som han också  är djupt involverad i .
Victor Dahlberg (köpmanna)
Joahan  Olofsson  ( Fastighetsägarna)
Dessa två sitter för sin egen nisch och inte för hela näringslivet .
Christer Hultgren Industriföretagen  Vad är det för organisation ? Är själv ett industriföretag men har aldrig hört talas om detta . Vilka är med där ?
Håkan Eriksson  Banken
Örjan Kasselstrand Arbetsförmedlingen
 
Så elva av dessa kommer fortsättningsvis lösa detta med näringslivsrankingen och representera hela Valdemarsviks näringsliv ??????
 
Jag saknar yngre ( Victor är borta till nästa gång) Jag saknar kvinnor och fördelning över hela  Kommunen  men framför allt så saknar jag FÖRETAGARE som vet varför näringslivsrankingen är som den är !!!!
 
Man ser ju också på vad de kom fram till att de inte förstår det här ett dugg .
 
En känsla av närhet ....ska de skapa med ett nyhetsbrev! ? 
 
Månadsmöte finns med Näringslivet menar de och hänvisar till mötet på lilla Blå kl 8,30 varje månad.
Vilka kommer dit undrar jag ...och vilka har fram till idag varit inbjudna . Handlarna på storgatan och inte ens där har alla blivit inbjudna . Annars jobbar de flesta företagare så dags och kan inte komma .
 
De menar att Hemsidan och Valdemarsviksbladet är givna kanaler för Kommunens information .
Javisst hörni ni visst är det det ...MEN information är EN sak och det ska ni givetvis komma med ....det är DIALOGEN som saknas.
 
Det som hänt de senaste åren är att organisationer har försvunnit som tidigare var lätta att gå till.
Mindre ...som Qvinnliga och Företagarna om man inte var nischad och större som Framtid <Valdemarsvik dit man kunde gå direkt . Dessa var också utåtriktade och bjöd in till diskussioner och de framförde också kritik och höll dialog med Kommunen . Inget av detta görs idag.
Det fanns också en klar linje i Kommunen att hålla en bra dialog med näringslivet och hålla kontakten. De ringde ...både politiker och tjänstemän emellanåt för att höra vad man tyckte och det ger en känsla av att man är betydelsefull som företagare ...det ger också en känsla av att det är lätt att ringa upp själv när man behöver ha information om något eller framföra andra saker . Inget av detta finns idag .
 
Vi har ett kommunalråd som inte tycker  det är hans sak för de har annat att göra i Kommunen.
Vi har en miljöpartist som tycker att företagarna är gnälliga och kräsna också därför ser rankingen ut som den gör .
Vi har en KS ordförande som slänger ut folk på löpande band från sin FBsida Valdemarsvik i utveckling ,,,,senast för att en ny företagare ville komma i kontakt med kommunen om projekt .
Vårt andra kommunalråd som drev Näringslivsportal som förstefråga innan valet och fick 6 mandat på det ....har efter valet varit helt tyst i samtliga frågor ???
Det är ni som personer som ska till ett närmre samarbete med företagen, hålla kontakt ( iaf till viss del och hålla en god ton framför allt ) se till att få en närmre känsla ( inte genom flygblad )
 
Nej jag tror inte alls ni är kapabla att göra något åt näringslivsrankingen ....och ingen är mer ledsen än jag !
 
 
Det har också framkommit en hel del kritik mot gång och cykelvägen till mossebo . Vem ska använda den ? Det är ingen som går ut till Mossebo med resväskor och det är långresenärer som går på bussarna där .
Erland försvar det med att vägverket betalar 60 procent . Ok.....och hur mycket ska betalas ?
100 % kanske ??? Då är det ju 1,6 mille som kommunen får betala iaf på något som inte behövs.
 
Ja det där med ekonomi är inte så lätt .
Och jag är väl kanske kommunens lataste person , men om jag kommer från Vammar och ska upp och ser att cykelbanans vägbana är flera meter under ordinarie väg ....och i överkant av backen så är den flera meter ovanför vägens höjd ....så lutningen på cykelvägen är bra mycket brantare än vägen ......skulle ni ta cykelvägen då ????
 
Nu fortsätter vi att ha ledigt med träning med bandet och frissa
 
Må gott
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: krille

Ja herregud vilket mardrömsval det ser ut att bli i höst, kollat lite på MPs valmanifest o säger bara, har det inte gått åt helvete förut så gör det nu, hoppas verkligen folk vaknar o ser det här i tid!

Svar: Ja MP är för stadsbor som tror de lever miljövänligt.Skulle de få bestämma så skulle de helt ödelägga landsbygdem.
Gärna vargar ....men inte där de bor ...höj bensin o allt annat !!
Hoppas också att folk vaknar !!!
Cizzie Kemle

skriven
#2: Helena von Schantz

Det där var en skamlig lista med kommunchefen som enda kvinna. Trodde vi var en kommun med många kvinnliga företagare? När det gäller gång- och cykelvägen - i ljuset av vårt stora underskott skulle jag ha röstat mot den, men jag tror samtidigt att den är bra att ha. Vi har väldigt många cykelturister i kommunen, och jag undrar om inte vi får in mer intäkter på dem än på de förbaskade husbilarna som fyller upp hela centrum. Tycker inte det är kul att se turister sitta på fällstolar vid spritköket i morgonrock mitt i centrum. Tycker inte heller om att de gör det gratis.

Svar: Du har rätt ang husbilarna ...visst borde de få betala för det kostar att hålla öppet och städa .När det gäller cykelbanan så är det inte så många som åker där säger de som har affärer i området. Men vi har en otroligt trafikerad väg ut till busshållplatsen vid E22 i Gusum . Det borde göras först för den vägen är livsfarlig och det händer snart en olycka där .
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :