Full fart mot helg igen ! :)

God morgon
 
Vilken underbar helg. Jag har varit trädgårdsmästare för hela slanten och donat och gjort fint. Vi kommer ju aldrig iväg på semester så hemmamiljön är det absolut viktigaste för mej och få en känsla av lite lyx och spa.
 

Rätt nöjd själv !! :)
 
 
Den stora skrällen i politiken är att  SD fick nästan 15 procent och jag skyller helt och hållet på de etablerade partierna att ett enfrågesparti kan bli så stort. Det går inte skylla på mörka krafter...att folk är oupplysta utan något påverkar dom i vardagen som gör att de sätter upp frågan så högt . Är det konkurrans om jobb ? Boendemiljö? Brott ? Eller är det just det faktum att man inte får prata om det? Nu får ni faktiskt göra er plikt och börja prata om det och se vad det är. Det går inte att stoppa huvudet i sanden längre !
 
Jag har inte en aning om vad det är och skulle aldrig rösta på ett parti som inte driver mer än en fråga . De har inget matnyttigt i de andra frågorna. Så vad det som folk röstar på och varför tar ingen reda på det ?
 
 
Valdemarsvik har bestämt att de ska driva frågan om näringslivsranking i samrådsgruppen och jag blir ledsen och arg på det också att de inte lyssnar !
Vem i samrådsgruppen vågar säga åt politikerna att de har helt fel attityd? Är hela näringslivet representerat ? Sitter de som sitter där för att informera om sin nisch eller sitter de för att föra hela näringslivets talan?
Sätt ihop en grupp med enskilda eldsjälar istället från alla näringslivsgrenar för det är ingen där som kan föra min talan. Man måste våga prata om man ska få till någon ändring. och jag tror inte ens politikerna har fattat det första man bör förstå ....att samrådsgruppen inte är rätt verktyg.....det är bara en informationsutbyte , inget annat !!
I vår kommun förstår inte ens politikerna hur viktig näringslivsrankingen är . De förstår inte hur det är en måttstock på tillväxt och framtidstro. Det är den absolut mest ansedda och diskuterade undersökningen.
Erland brukar skryta med hur många personer som gjort vår vision. Och där står det med om rankingen ...men ändå tar de det inte på allvar.
 
Ska man ha till en förändring i näringslivsrankingen så måste det till folk med brett kunnande och som kan se varför det har fallit som det gjort . Då måste man också våga se de framgångsfaktorer som faktiskt fanns 2008 och vad som fallit bort under åren . Jag ser det ....gör du ???
 
 
Jobb och åter jobb !!
 
Kram
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Erland Forsström

Min uppfattning är i stort den här:
1. Jag tycker det är rätt att vi ska hjälpa människor i nöd ute i världen. Storleken på den hjälpen är kanske ok som den är idag, men vi har inte hur mycket pengar som helst, så vi måste se till att varje krona används så effektivt som möjligt.
2. Jag tycker det är skamligt det sätt som invandrare hanteras på i Sverige när de kommer hit. Det måste vi omgående ändra på, så de slipper bo i råttbon och får en vettig sysselsättning/utbildning direkt istället för att bara hänga.
3.Därför tycker jag det är rätt att minska invandringen och istället lägga pengarna på de två första punkterna. Jag förstår inte hur det kan anses vara rasistiskt.
4. Jag är stolt över mina föräldrar och förfäder, och vill inte medverka till att arvet efter dem förslösas, och nu pratar jag inte om pengar utan om kulturen. Till exempel är jag fortfarande medlem i Statskyrkan, fast jag inte är religiös. Jag tycker det är diskriminerande mot mina barnbarn som inte längre får gå i kyrkan på avslutningen. Samtidigt är jag medveten om att ett mångkulturellt samhälle bara är en parentes i historien eftersom kulturerna blandas hela tiden. Titta bara på "vår" julgran, Pizza, Haloween, osv.
5. Jag tycker Centerpartiet blev ett extremistparti när de ville ha fri invandring till Sverige. Det är för mig lika extremt som att inte vilja ha någon invandring alls.

Så, vad ska jag rösta på i riksdagsvalet?

Svar: Jag kan inte annat än att hålla med i allt du säger. Det finns mycket gott med invandringen och det för med sej nya uppfriskande dimensioner. Det finns också mycket som är skit med vår invandringspolitik....inte invandrare ...som vi måste göra bättre. Vad du ska rösta på ....inte en aning , jag vet inte heller om jag ska vara ärlig. Någon som vågar se verkligheten som det är om det finns någon.
Cizzie Kemle

skriven
#2: Fia

Bra inlägg av Erland som jag tror fattat att något är fel i våran kommun och det visar alla höga siffror som SD fått i våran kommun, ett misslyckande från den rödgröna röran! Och mer ska vi ta emot, samtidigt som vi får lite mer pengar för att vi tar in mer i en så liten kommun med små orter.....osv, osv..

Alltså de fortsätter att skapa klyftor i kommunen istället för att ta hand om dem som redan kommit och integrera dem i en jämn harmoni som vi alla nog strävar efter där vi kan skapa både det ena och andra och även ge och ta för invandring bör vi ha, men inte den vi har nu i kommunen, Nya ansikten varje dag, mygel och båg och till sist....det är ett arbetarparti i spetsen som gjort ekonomi av flyktingmottagandet utan att ta sitt ansvar och de som verkligen får betala till sist är vi invånare och flyktingarna som kämpar mot varandra istället för varandra, det är summan jag räknat ut och många med mig och det får vi se i valet igen i september..

Och människor undrar och blev chockade över EU- valet? Jag fattar poängen.... gör ni?

En länk att beundra ......

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/flens-kommun-vill-inte-ta-emot-fler-flyktingar

Svar: Är det av vinstintresse så tror jag de tar gruvligt fel , för hur mycket det kostar kommunen har vi nog inte sett slutsumman på tyvärr. Men visst orsakar det klyftor . Vädliga klyftor och vi sköter inte våra åtaganden som vi ska och det är sorgligt !!
Cizzie Kemle

skriven
#3: Helena von Schantz

Det som gör mig mest bedrövad är att många tycker sig slå ett slag för demokratin och för liberala värden genom att visa förakt, avståndstagande och hat för andra människor. Jag tänker på hur vissa stoltserar med att avsky sverigedemokrater. Jag läste ett citat av Gunnar Hökmark (M) som jag tyckte var precis mitt i prick: "Föraktar vi andra kan vi inte kalla oss toleranta." Jag tror att just det föraktet ger SD extra framgångar samtidigt som föraktet gör det mindre troligt att den som röstar på SD ska rösta på någon annan nästa gång. Man lyssnar inte på den som föraktar en. När det gäller rasismen, Erland, Rasism är uppfattningen att vissa raser är högre stående än andra, att det finns människor som är dummare och på andra sätt sämre på grund av sin ras. Det är ett otyg att folk använder det ordet så nonchalant. Det är inte många som är rasister. Däremot finns det en hel del främlingsfientlighet och den finns både bland infödda svenskar och inflyttade sådana.

Svar: SD Har helt klart vunnit mark för att alla beter sej som de gör mot dom. Såg på tv igår hur humorprogrammet " Hårdvinklat" i praktiskt taget hela programmet hånade och spottade på dom och kallade partiet hela programmet för rasister.
Det var inte på något sätt kul .
Jag skäms verkligen för Sverige som ska kalla sej öppen fri och demokratisk.
Bemöt dom med åsikter istället ...men det verkar inte vara någon som kan det ?
Det förvånar mej verkligen!
Cizzie Kemle

skriven
#4: Helena von Schantz

Cizzie, jag minns när det lät på samma sätt om moderater och om Olof Palme - beroende på vilken sida stängslet man satt på. Vi har en oförsonlig blockpolitik i Sverige och en vana att höja oss själva genom att spotta på andra. Trist, men välbekant.

Svar: Ja visst är det tråkigt ! :( Man får hoppas att det kommer en ny generation politiker som ser världen med andra ögon .......fast egentligen tror jag inte det blir någon ändring där
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :