När ska vi börja ?

God morgon!
 
En regnig helg , men det behövdes verkligen och nu kan jag vara säker på att det kommer kantareller innan midsommar i år . Jag längtar verkligen till morgonpromenaderna och letandet av skogens guld.
Midsommardagen är den rätta dagen att gå ut på men jag är flexibel och kan gå ifrån den principen.
 
Nu har Erland tagit till orda i frågan om rankingen. Något som jag faktiskt inte trodde att han skulle göra , med tanke på hans kompisars urbota korkade svar. http://www.nt.se/bloggar/bloggare.aspx?blogg=7498341
 
Bra skrivet och en vilja att göra något åt saken. Han förstår också att man kan inte ha en vision som säger en sak , men i verkligheten säga något annat, vilket är något som de andra djupingarna inte fattade.
 
Givetvis kunde han inte låta bli att ta på sej allt själv utan lite var vi tvungna att skylla siffrorna på förra majoriteten.
Och man kan ju givetvis vända och vrida på det där och säga t.ex att siffrorna har berott på Nybyggarna , för under deras tid har det varit värst ......men jag tycker det är bara löjligt när vi ser en kraftig neråtgående trend sedan 2007.
 
Och hur man nu vänder och vrider på det så var det borgligt styre då och nu när det är som sämst så är det sossestyre, fast det är helt ointressant för det är ju inte det de handlar om. 
 
Jag har ju tjatat i blogginlägg efter blogginlägg på bristen strategi när det gäller näringsliv och de senaste 4 åren ...sedan innan förra valet har ingen politiker i något samanhang gjort något för företagande .
 
Ser vi tillbaka till toppåren så hade vi faktiskt Framtid Valdemarsvik då ....en förening som hade förmågan att verka ....inte bara informera . Med stöd från Valdemarsviks Sparbank , Kommunen , och företagare samt 4 företagarföreningar och enskilda företagare ,gjorde vi saker .
Vi gav ut tidning......när det var stora uppsägningar var företagsrådgivning på plats ihop med näringslivschef och informerade om nyföretagande , vilket också gav resultat.
Våra företagarföreningar var aktiva och drev sina frågor med hjälp av Framtid .....vilket också gav resultat .
 
Skylten ute vid stora vägen är bl.a ett jobb av Företagarna först och främst . Denna skylt som är så omdiskuterad . Och när jag ändå tog upp den kan jag också säga följande , för det var en man som plötsligt fick lust att hylla den skylten i diskussionsforumet Valdemarsvik i Utveckling och dess budskap och andra anhängare var snabba att hänga på .....och det var ju inte alls för att som små treåringar provocera ...närå ;-)
 
Skylten var en vilja från företagarna att få ner folk till Valdemarsvik. Med direkta budskap ...typ Östgötadagarna , Karnebåtfestival ...Nissecupen osv osv. Detta hjälpte vi alla i Framtid Valdemarsvik till med .....inte för våran egen skull.....jag har inte något företag på storgatan , utan för vi förstod att det var viktigt för handeln.
 
Skylten kom upp .....men vi fick inte ha de budskap som vi ville på den. Och under de promisserna så togs dessa kluriga bilder och tankesätt fram. Förälskad i Valdemarsvik ...med bild på en för . Jaha...joho ....det var väl klurigt och fint , inget ont sagt om det .....men för mej som företagare bör en skylt på 250.000 kr fylla en funktion.
Däremot sjöjungfrubilden är gräslig men det är ju mer tycke och smak.
Förklaringen däremot att man ska åka förbi i 100 km i timmen och tänka ...å en sjöjungfru som vill återvända i rent vatten , och då måste det vara något som händer nere i Valdemarsvik ....är rent löjlig , för vi har kollat och ingen fattade den långa dragningen. Och minns jag inte helt fel så var även Lars B med på vår sida och tyckte det var synd att vi fick verkliga budskap på skylten ....men nu tar de det som ett påhopp ...märkligt det där.
 
Framtid Valdemarsvik slutade med maktstrider och direkta kupper tyvärr . Tanken med det hela var bra , men när ett par personer med makt att förstöra också försöker göra det så är det inte lätt att stå emot . Och vi har ju sett dessa maktstrider i andra delar av kommunen också , vilket aldrig mynnar ut i något bra.
 
Så nu sitter VI här utan något företagsklimattänk...har varit utan "riktig" näringslivschef sedan Nisses tid. Makten är samlad hos en mycket liten elitstyrka som får vara med i samhanget men har inte någon kraft eller vilja att göra något.
 
Så om vi ska lyckas förändra något så är det att släppa kontrollen och släppa in folk som kan företagande, politiker som VILL samarbeta och som lyssnar . Och framför allt som förstår att företagande är viktig grundstolpe i vår gemensamma ekonomi .
 
Min kollisionskurs med våra maktgubbar började vid den tiden. Och även om jag ändrat uppfattning om näringslivsbolag just nu så var det då en bra ide som drevs av Framtid .
 
Vad vi inte visste till en början var att den som drev detta hårdast var också ute efter befattningen som VD .
Kommunen sa inget .....men gjorde allt för att förhala det hela. Vi var på möte efter möte utan att de hade gjort vad de skulle.
Till slut när inget hände , så lämnade jag in ett förslag som var hur bra som helst. Långt mer proffsigt än vad någon av dessa herrar skulle klara av att göra. Anledning till att det blev så bra var att jag hade två proffs till som låg bakom som kunde det där med företagande .
Mailet skickades till alla i gruppen...Lasse B , Hasse Jonsson, Torvald , Banken , Ordförande i Framtid , Företagarföreningar, Kommunchef mm
 
Något som vi officiellt alla ville. Vi satt samtliga och väntade på ett sådant dokument att diskutera runt. Men vad hände ?
Nu kom ju detta dokument från mej ....en kvinnlig företagare utan maktposition varken som politiker eller något annat , så reaktionen blev ....TOTAL TYSTNAD av samtliga och inte bara det utan en tjurighet som heter ALLAN . Alltså inte ett ord eller kommentar av någon för detta jättejobb vi hade lagt ner på något som vi alla ville men däremot direkt fientligthet för att jag hade gjort det. Och då förstod jag att jag var dömd att vara en statikupphöjare i alla dessa samanhang och inte för att säga vad jag tycker eller göra något.
Och jag är ledsen ....jag värderar min tid bättre än så !!
 
När det samtidigt ska ges pilar i måluppfyllese i Näringslivsklimat så är det idel gröna pilar hur det nu kan vara det. Enligt det så jobbas det i alla hörn, men det stämmer ju faktiskt inte.
Underleverantörsmässan stod det bl.a att det jobbades med med VISSA företag, och det är ju det igen . VISSA får ta del av det och de flesta inte. Vi är väl ett av de företag som har mest kunskap om den mässan, och borde fått en förfrågan , speciellt nu när Finspång gjorde en omorganissation. Men som vanligt har jag hört NADA.
 
Men nu hoppas jag på en nystart och att Erland tar tag i situationen, tar in folk som VILL och som KAN och inte de som säger vad han säger . Jag är på om de vågar och vill , men jag är ingen statistikhöjare längre utan en del av det hela , och då är det kanske inte så intressant ?.
Förhoppningsvis kommer många politiker att komma och gå ....men företagen bestå ...men då måste vi också inkludera dessa i helheten .
Och faktum är att vi begär inte av Kommunen att de ska kunna allt om företagande , men vi önskar att de stöttar oss som kan ! Det är inte dyrt , inte krångligt inget alls mer än en liten uppoffring .
 
Nu jobb
 
Kram
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :