Vi gör inte som ni säger utan som ni gör !

God morgon
 
Ser att ni saknat mej lite grann....eller så är det tvärt om att ni vill vara försäkrade om att jag inte lagt ut något mer haha ;-)
 
Hur som helst så är jag efter en lyckad helg med fix hemma och väldigt lyckad minitour med Kör XL bland våra äldreboende och igår så var vi i Ullared en sväng. Den andra resan för min del och jag häpnar hur de utvecklat konceptet sedan förra gången.
 
Allt går efter löpande band principen och kunden ska ha så lätt väg genom affären som möjligt . Så lite irritationsmoment som möjligt . T.ex när man ska prova kläder. Jag tänkte först att det kommer ju aldrig att gå med den kön som var.
Men såg samtidigt hur fort kön rörde sej framåt. När man kom fram så skannade flickan in antalet plagg och samt gav mej det provrum ( utav säkert 50 st) som jag skulle gå till. Och eftersom det roterar så var ju det ledigt , fast alla andra var fulla. Smidigt !! När jag provat färdigt så hängde jag upp de plagg jag inte ville ha på ett löpande band som tog hand om sakerna och lade det jag skulle ha i vagnen istället för att springa runt och hänga tillbaka .
Service kallar jag det !!
 
Och vilket bemötande alla hade i denna kollosala röra som Ullared faktiskt är. Hur många kassor som helst och hur mycket folk med överfulla vagnar vid varje kassa.  När äntligen kom fram ( det gick förhållandevis snabbt) och började lasta upp , så började kassörskan småprata som om det var i den lokala affären man handlade.
Det körde ihop sej i nederdelen av kassan , och jag som var ensam stod fortfarande och lastade upp , varpå kassörskan med lätta ben hoppade ner från sin stol och packade ett par kassar så att det blev fritt igen.
Berömde mej lite för snyggt halsband .......såg att en kopp som jag köpt var lite skadad....varpå jag konstaterade att jag fick ta den ändå för det gick inte att gå tillbaka in i affären med så mycket folk för en liten kopp. Kassörskan sa då snabbt att den behövde jag inte betala för ...sa leende vad alltihop kostade och jag gick därifrån många tusen fattigare men med en känsla av att jag fått en kopp för 10 kr och jag kände mej som en vinnare !! :) Har faktiskt bara ett ord för Ullared , och det är proffsigt !!
 
Här hemma blir jag mer och mer förundrad över attityd och bemötande .
 
Först läser jag i " Valdemarsvik i Utveckling" en hyllning till Hälsobruket som sprider glädje . De är dom väl unt för jag läser nästan varje dag om glada människor som är där . De är superduktiga och ger människor energi och det behöver vi verkligen , och det är absolut inte det jag vänder mej mot utan nästa mening....." Här har inte bitterhet och missnöje bitit sej fast "
Ähhhum ...nej varför skulle det det ? Har det bitit sej fast hos någon annan företagare i sin företagsroll ?
 
Sedan läser man att det stått i Viksbladet om ett lyckat och kreativt möte med Företagarna och det stod:
 
Så kom näringslivets ranking av näringslivsklimatet och det var inte kul. Samtidigt hade vi redan ett möte inbokat med organisationen Företagarna.Det var ett mycket positivt möte, där vi bestämde oss för att rankingen åt sidan och fokusera på hur vi tillsammans stärker vårt samarbete mellan kommunen och företagen och därmed också kan vända företagens uppfattning om vårt lokala näringslivsarbete. På mötet sa någon att vi måste se att det finns hopp och tro om förbättring.
 
Självklart finns det tro på att allt kan bli bättre , annars hade varken jag eller någon annan ägnat detta en tanke . Och just nu så finns det 249 placeringar till förbättringar att klättra på !!
 
Sedan undrar ju jag helt krasst .
1. Ska vi vända företagens uppfattning om kommunens lokala näringslivsarbete ....eller ska vi ändra kommunens lokala näringslivsarbete så de uppfattas mer positivt av företagarna ?
2 Ska vi lägga näringslivsrankingen åt sidan när det är just den som står i vår Vision 2025 ? Ska vi inte sätta det i fokus och låta det vara målet , och istället skriva ner och börja jobba oss dit .
3 BEMÖTANDE !!! Det räcker inte med att säga att alla ska vara glada nöjda positiva och jobba för en glad och fin kommun. Ni i uppfattas för det ni gör och så som ni behandlar företagare !!!!
 
I fredags fick jag besök av en "ny företagare" i kommunen.
Har sett honom lägga inlägg ( precis som våra politiker ) i Valdemarsvik i utveckling på FB
 
Han har sagt att han är ny.......inga kommentarer mer än från mej som hälsade honom välkommen.
Han har sökt kontakt med kommunen för diskussion .......ingen har erbjudit honom , fast alla läser .
Han fick erbjudande om att komma på mötet på Storgatan ....men han sa att det inte passade honom att sitta offentligt och berätta .....ingen kommenterade , mer än lite spydiga kommentarer och då inte från politiker.
 
Han läser i andra inlägg att det finns samrådsmöte .....vill dit men hindras av mej när jag säger att det är bara till för vissa utvalda .
Det finns således ingen väg att komma att prata med våra politiker eftersom ingen erbjuder sej, fast de styrande läser  .....bara ett offentligt möte i månaden på ett cafe ....och samrådsmötet får han inte går på .
Han skriver en syrlig kommentar ....med rätta tycker jag .....varpå han blir utkastad från sidan och avstängd ( vilken person i ordningen det är som blir utstängt , vet jag inte )
 
Så här ser vårt bemötande ut i Kommunen !
 
För fösta gången tror jag , så blev jag stum. Jag blev ledsen på riktigt ! Jag kom inte på något vettigt att råda honom alls ! Han har kontakter och projekt som vi behöver så väl .....och jag hade inte ett endaste bra uppslag att ge honom . Jag har funderat på det här hela helgen !
 
 
Idag är det öppet möte om EU i Viken . Helena von Schantz och Lena Ekh bland annat och det ska jag försöka åka ner till kl 18,30 och kanske säga något också från företagshåll om EUs betydelse för oss .
 
Skoj och är det något som rent allmänt behöver fylla på kunskapen om EU så är det jag , för det är jag dålig på....riktigt dålig !!
 
Men nu önskar jag er en bra dag
 
Kram
 

Kommentera inlägget här :