Svenskt Näringsliv på besök !

God morgon
 
Så himla roligt det var att få prata näringsliv i Valdemarsvik med någon . Saken blev ju heller inte sämre av att killen tog med sej en chokladkaka med vit choklad , blåbär och krisp !! Det kanske går under mutor .....men va faan...det var det värt !!!
 
När man fyller i den där blanketten om näringslivsklimatet i kommunen , så är det väldigt mycket frågor om väldigt mycket saker . Men det är fyra saker som man ser går hand i hand med hur resultatet blir
 
* DIALOG
* Attityder hos tjänstemän
* Attityder hos politiker
* Service hos kommunen.
 
Om det nu är så ...vilket vi måste tro ...hur svårt kan det då vara att få till?
 
Men när det nu är ingen som vill ....hur tusan gör man då ?
Jag vet faktiskt inte . Jag fick många frågor ? Har vi en stark opposition som ifrågasätter ? Nej det har vi inte . De har ett stort ansvar att ge varje skattekrona en annan vinkel än vad majoriteten säger .
Banken ...är de drivande ? Ja ..på sätt o vis ...de gör mycket själva , men har inte sett så mycket av dom annars.
Där finns många exempel på andra orter där banken är starkt drivande till starkt näringsliv.
 
Hur agerar politikerna i majoritet ? Ja inte alls skulle jag säga . De har gjort en vision om att hamna högst upp på listan ,men sedan inte mer .
Svar man får är att det är företagarorganisationernas uppdrag att sprida vad som sägs i näringslivsgruppen ....gör dom inte det ...nähä ....vad kan vi göra åt det.
De säger också att näringslivsorganisationerna vill inte göra något för näringslivsklimatet ....de vill inte göra något alls som kräver något av dom ....så då rinner det ut i sanden också mer eller mindre.
Men så är det ju inte !!
 
Det är snarare synd om kommunen att inte ha hjälp av organisationerna för då måste de göra allt själva ....för trots allt är det Kommunen som är plattformen för om vi ska få till ett starkt näringsliv . Ställ krav ...alternativt så ta med folk som verkligen vill något i gruppen, och sedan sprid det i nyhetsbreven istället till alla företag.
Det som stått i de nyhetsbrev som vi fått , är bara blaha , blaha .
Jag sa också ...tro det eller ej ...att Erland är den perfekte ledaren för detta arbete ....men han måste använda sin pondus rätt isf .
 
Ja det är verkligen synd att det inte finns någon alls i denna kommun , som har något att säga till om , som är intresserad . Jättesynd !!
 
En annan sak som de också konstaterat är att resultatet från Näringslivsrankingen går hand i hand med hur resten av Kommunen sköts . Och där har vi något som är verkligen skrämmande . Så är man intresserad av själva näringslivet , så förstå då istället vilket läge vi har på hela kommunen !!
 
En annan intressant stapel såg jag . Hur vi företagare anser att vårt eget engagemang har varit under åren .
Vi vet att Näringslivsrankingen har stupat brant sedan 2007 ...men detta diagram visade att vi själva tyckte att vi gjorde lite så att diagramet steg fram till 2010 . Där kom en tvärvändning och har sedan dess stupat . Kan det bero på den uteblivna dialogen och kontakten med kommunen ....eller finns det någon annan förklaring ?
 
Men det finns något positivt i allt detta också ! Vi kan lätt göra något för att det ska bli bättre....jag frågar igen ....vem tar taktpinnen ? Erland ? Anna ? Banken ? Företagarna ?
 
En konkret plan på HUR vi ska nå visionen måste fram !!
 
Valborg och så trevligt att de även har i Valdemarsvik i år . Gusum har alltid och det brukar alltid vara välbesökt . Jag ska dock inte dit , Stefan åker iväg till Gotland imorgon och jag har en hel helg för mej själv .
Ska inte säga högt att det är  väldigt skönt !! ;-)
 
Det ska pysslas för hela slanten . Har hyrt in Anton i butiken på lördag , så fredag och lördag är jag hemma . Men det är o andra sidan inventering här då , så det blir lite jobb iaf .
Sedan söndag så är det Ramundermarknad och då jobbar jag och håller affären öppen så länge det är folk på gatorna . Det ska bli roligt och en chans att visa upp sej för folk som vanligvis inte kommer till Söderköping och handlar .
 
Måndag ja ....hmm....det kommer nog inget blogginlägg då är jag rädd ....inte tisdag heller ...tisdagskväll måste jag vara pigg igen , för då  är det bankstämma och i år är det förlagt till Gusum . Mycket trevligt !!
 
Har även ett förslag på ändring av vägskylt ....det kan ju vara bra om de stämmer med verkligheten tycker jag ....eller vad säger ni ?
 
 En notis om Musikskolan också ....där inte mindre än 70 % av eleverna går i Viken . Vilka siffror !!
 
Men musik /kulturskolan i Viken är enastående !!
Jag tränade med Rolle Engdahl härrom dagen och vi båda höjde upp musikskolan i Viken som fantastisk redan när vi gick där ....men de är tydligen fortfarande lika fantastiska om inte bättre !!
DET borde vara vår skyltfönster utåt , mer elever där än både i WIF och GIF skulle jag kunna tänka mej !! ;-)
 
Så jag önskar er en underbar valborg ...1 Maj och helg , hoppas vi syns någon stans i vimlet :)
 
Kram
 

Kommentera inlägget här :