Sista semesterveckan

God morgon
 
Då har vi en ny vecka här igen , och det är väl kanske sista semesterveckan så där officiellt ?
 
Så här lugnt som det varit denna semester har det nog inte varit på länge och det är riktigt skönt .
Jo visst jobbar jag lite nästan varje dag , både på gripband och Trolltyg , men det har varit bra jobb som inte varit så krävande.
 
Värsta regnvädret drog in över helgen och jag lider så med både Grännäs och Baljadagen som hade sina fester. Inte mycket folk i Grännäs och hur det var i Ringarum vet jag inte riktigt , men nog var antalet lågt om jag får gissa. Man har ju inte så mycket lust att parta när regnet öser ner.
Jag sjöng vid 12 tiden och sedan började eländet. Så mycket tid , ork och kraft som de lägger ner för att arrangera sådana här saker och så har de värsta oturen :(
 
Erland bloggar :http://nt.se/bloggar/erland-olauson-s/var-fantastiska-kommun/?blog=7498341&entry=11334545
 
Och nu gör han det igen , vänder och vrider på saker för att få oss att tro att allt blivit så mycket bättre under senaste tiden . Indirekt så vill han få oss att tro att det beror på de styrande nu ...och ta åt sej äran åt vad som sker . Jag tycker inte om det ! Att saker händer hela tiden i en kommun är ju inte något nytt under solen ?
Men det är inte fler aktiva som ordnar idag ...snarare färre . Det är tungt att dra ett evenemang idag pga att det är så få som jobbar . Tror de tänker både en och två gånger innan de bestämmer sej för att göra om det ett år till.
Möjligtvis är just Nissecuppen den mest krävande men också den som har mest uppslutning då även politikerna vill göra dagsverke.
 
Att vägar och annat ska underhållas hör ju också till kommunens jobb och att ständigt se efter kommunens ägor .
Viken har blivit otroligt fint , men det är ju Länsstyrelsen och projektets förtjänst som sattes igång innan Erlands tid . Även Gusum kommer att blir fint efter saneringen men samma där ...projekt !
Frågan är väl om dessa försköningar var värda 400 miljoner av våra skattepengar ??? Har vi fått en renare kommun när ena skithögen ligger på Grännäs och den andra skithögen har vi lagt på Toverum ....på någon annans mark (som inte vill ha det ) som tack för att kommunen fick låna deras mark till soptipp under många år .
 
 
Vi har ökat i befolkning ....ja det är ju så att det beror helt på våra nyanlända . Är det bra ? Det beror ju helt på om de är kostnad eller bidrar till skattekronor . Att en kommun vill öka i befolkning handlar ju helt om att man vill ha mer intäkter inte att vi vill bli mer folk .
 
Det görs mycket för våra nyanlända ...ja det görs det och jag tycker det är superbra. Detta är ju dock ett bevis på inte kommunens misslyckande, utan landets misslyckande till att ta till sej den stora och infekterade frågan om nyanlända .
Erland har iaf ändrat sej lite i sin inställning och det tycker jag är bra . För några år sedan så var det absolut inga problem eller medförde några problem med invandringen ....och antalet spelade absolut ingen roll . Så säger han inte nu precis .
Det nu inte partierna som styr och kommunerna som tar emot tar ansvar för ....dvs integration ...får nu frivilliga ta tag i och göra något åt  . Eloge till dom !!
 
Mer positivitet säger Erland , men det tror jag inte ett dugg på . Det är nog ris och ros som det alltid varit och ska vara . Det är fortfarande krisläge för ekonomin , det är massflykt bland tjänstemännen i kommunen , det är en näringslivsranking i botten. . Vi gör stora satsningar som kommer kräva mycket underhåll och driftskostnader i framtiden så koll på läget har de definitivt inte .   Vi har en jättefin och jättelång vision ....men ingen jobbar för att vi ska nå den trots att det gått 2 år .
Men det är också negativt att vi har en opposition som inte hörs
 
Alla företag vill satsa i nybyggnationer i Valdemarsvik säger han ....är det någon mer än ICA ???
Och i ICAs fall så är de flesta av innevånarna  samt övriga affärer emot . Är det så bra då ?
Annars har det väl investerats av olika företagare ganska ofta i alla tider ? Har de fått en klapp på axeln eller lyfts ? Nej tyvärr !!
 
Men samtidigt så håller jag med honom i det viktigaste ! Vi bor i en fantastisk kommun och det märks framför allt nu på sommaren då allt blommar upp och det ska vi stötta genom att komma så mycket vi kan på det som ordnas !
 
Nu önskar jag er en härlig vecka och lite sol på näsan !
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kommuninvånare

Att man för att man tycker en sak påstår att alla eller "de flesta i kommunen" tycker likadant är patetiskt.. Är väl knappast någon nyhet att det är dem som är emot något som hörs och syns... Att de flesta skulle vara emot ett nytt ica-bygge, har du något belägg för det alls? eller är det bara din personliga åsikt blandat med lite hittepå som det mesta i din blogg?

Svar: Hejdu ....har du vaknat till igen !! ;-) Nu ser jag inte på just det här blogginlägget att det står det du säger , men jag har säkert sagt det på något annat ställe .
Jag är ganska övertygad om det även om det finns fler förespråkare också så klart . Men jag har pratat med organissationer och föreningar och de har sagt att de säger nej , utan tvivel ! Det räcker för mej för att bilda mej en uppfattning .
Av "vanliga" personer så är det kanske 2 av 50 som är för det , och jag pratar med väldigt mycket folk .
Är det någon som är patetisk så är det väl ändå du som skriver under alias och inte vågar stå för någon åsikt alls ??
Och jag säger som du ....har du några belägg för att jag skriver "hittepå" saker ....så kläm fram med vad som är osant om du kan !! ;-)
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :