Eld upphör !!! ;-)

God morgon
 
Efter förra blogginlägget blev det lite fart kan man säga . Att man i efterhand pratar med företag ...efter att man uttryckt sej positivt om ICA bygget utan att ha underlag var kanske inte det smartaste . Att man sedan bara får namn från kommunen som man ska besöka var kanske inte heller så smart .
Så nu blixtinkallades två stycken från HUI för samtal i nästa vecka . Det är ju bra ...och jag hoppas att de blir korsförhörda på HUR de tänker och vad de bygger sina positiva vibbar på . De påstår att de bygger sina åsikter på andra liknande ställen och jag undrar VILKA . För jag vet att Söderköping, Linköping och Västervik helt säkert vill och jobbar med att deras stadskärnor ska vara små och pittoreska .
 
 
 
Så har indikationen på näringslivsrankingen kommit då . Tjänstemännens attityder är marginellt bättre och polikernas attityder är sämre .
Verkar föga troligt att vi lyft oss på näringslivsrankingen då , utan samma placering eller sämre är det det mest troliga med tanke på att detta ska förhålla sej till hur andra kommuner har agerat .
Min känsla är att andra kommuner har tagit tag i detta och har en ambition att komma upp på rankingen .
 
Det borde vi också ha , med tanke på visionen , men i tidningen står det att "Förhoppningsvis har vi alla fall inte rasat lägre än förra året " Det står också att de jobbar efter en rad åtgärder som togs fram 2010 ....och då undrar ju så klart jag ....vet ni vilket år det är nu ?
 
Om ett åtgärdspaket tog fram 2010 under förra majoriteten , och det fortsätter att sjunka i 5 år till .....så är en  väldigt vild gissning att detta åtgärdspaket inte var så jätteeffektivt eller vad tror ni ?
 
Politikers attityder till företagare är det mest sorgliga och det är ju inte så mycket att göra något åt . Det handlar ju om en inre förståelse för vad näringslivet gör för kommunen. En förståelse för våra villkor och en förståelse för att vi vill ingå i sammanhanget och vara en del av samtalet .  Den förståelsen finns inte !
 
Efter "promenaden" mellan Sv Näringsliv , politiker och iaf vad som var tänkt ....företagare så skrevs det en artikel
 
http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/linkoping/bade-ris-och-ros-och-for-klimatet-i-valdemarsvik_618727.html
 
Och där säger Erland följande :
 
– Jag har fått en aha-upplevelse i dag. Jag har inte förstått att det är viktigt att vi från kommunen kommer ut till företagen och hälsar på. ”Vi ses ju ändå, i andra sammanhang”, har jag tänkt. Men nu inser jag att det finns ett behov att konkret visa upp sin vardag som man många gånger är stolt över. Så från och med nu blir det flera besök, det lovar jag
 
Det här är ju bra ...eller hur ? Men tankesättet är fel ...eller hur ?
 
Som politiker är Näringsliv en bit av det som ska beslutas om . För att ta beslut måste man förstå . För att förstå måste man vara insatt . Och hur blir man insatt om man inte vet något om det ?
 
För tjänstemän som riktar sej helt eller delvis mot företag så är det en nödvändighet att inte bara förstå utan kunna och veta vad man pratar om . Där är det en förutsättning att ha koll på läget i kommunen i sitt yrkesuppdrag. En näringslivchef utan kontakt med näringsliv kan omöjligt göra sitt uppdrag .
 
Självklart vill vi bli sedda men bara av de som är genuint intresserade . Jag marknadsför denna kommun varje dag mot yttervärlden , för min egen skull , men också för kommunens skull.
Jag ställer mej frågan allt oftare ...varför ska jag ?
För att jag är ett värde för kommunen ? För att vi samarbetar och drar åt samma håll ?
Nej , något intresse mot vårat företag har inte visats på minst 5 år av varken politiker eller tjänstemän eller någon annan som borde vara intresserad av det tyvärr .
 
Kan ju heller inte låta bli att skratta när myndighetsnämnden går till attack mot sin egen kommunstyrelse !
 
Tror aldrig jag har sett det förut ?!
Det verkar vara fullt öppet inbördeskrig där nu mellan alla . Tjänstemännen flyr Valdemarsvik .... och de olika avdelningar har grävt ner sej i skyttegravar och skjuter öppet !
 
Funderar på en ny nisch här i Gusum så vi inte blir av med mer skatteintäkter
 
Ensamkommande tjänstemän ?
 
Något att fundera på ! ;-)
 
Nu är det helg och det är jobb som vanligt . Det hinns inte så mycket mer . Längtar efter lilla Hilma som jag såg en liten kort sekund igår . När hon tittar på mej och bara lyfter upp armarna mot mej ...då smälter man som en vaxdocka <3
Men tyvärr har tiden varit knapp , så mycket man måste hinna med ...men hoppas på att sommaren blir bättre och jag får många långa stunder med henne .
 
Nu önskar jag er en härlig helg
 
 
Kramar
 
 
 

Kommentera inlägget här :