Hatbrott och mångfald ?

Har funderat på två ord på sistone . MÅNGFALD och HATBROTT
 
I förra veckan lamslogs Sverige då en galning gick in i skolan i Trollhättan  och manglade ner barn och vuxna med svärd .
Det har redan skrivits spaltmeter om det och skeendet så det tänker inte jag göra . Vad som däremot blev väldigt tydligt på Facebook var hur allt tystnade och alla väntade på svaret om vem han var som hade gjort det.
Har både antirasister och rasister på min facebook , och spektrat däremellan också .
 
Allt tystnade och jag kändes nästan i luften att flera tänkte : Hoppas det är en utlänning !!!
Kunde nästan känna även hur flera tänkte : Hoppas det är en svensk !!
 
Tillhörde DU en av dessa ?
 
Ja flera av er som läser det här kan nog räknas in till någon av dessa grupper och fakta är att en av dessa grupper alltid får rätt .Så även i morden på IKEA eller knivdramat på Drottninggatan i Norrköping.
 
Men vet ni .....jag tror de allra flesta tänkte - Fy faan så vidrigt !!
 
Inget mer än så . Inte en tanke på hudfärg , härkomst på varken gärningsman eller offer !! Bara så bestialiskt vidrigt och som ett slag i magen hur någon kunde göra så mot oskyldiga barn !
 
Men fakta kom ut och innan kvällen så hade det fastslagits att det var HATBROTT . Vit gärningsman och offren var med utländsk härkomst .'
Ut med bild på gärningsman med namn och adress !
När det gäller HATBROTT finns inga pressetiska regler .
 
Vår Stadsminister uttalar sej i TV och säger att det är HATBROTT och likaså polisens presstalesman . Och på något sätt förflyttas ansvaret till morden till nazisthållen och inte till samhället.
 
Min undran är : Vilka mord , förutom barmhärtighetsmord är inte gjorda av HAT ?
 
Finns många mördare som gett sej på enbart kvinnor , enbart prostituerade , enbart barn är inte det HATBROTT ?
 
Alla mördare HATAR väl om det så är invandrare, homosexuella , kvinnor , barn , konkurrenter , hela världen eller sej själva ?
 
Och denna kille ...liksom vid IKEA mordet var / är psykiskt störd ....inget annat ! Nog var han inne på Nazistsidor och fick garanterat  inspiration där . Men 90 % av dessa nazistsympatisörer är bara snorungar som försöker provocera omvärlden med extrema åsikter . De finns på vänstersidan också och faktum är att jag såg en siffra på 80 % på att det var vänstersympatisörer som låg bakom bråken på stan vid sammandrabbningar mellan rasister och antirasister . Uppenbart är väl då att antirasister HATAR rasister isf ? Och jag tror att båda dessa grupper står för extrema åsikter ....de slåss mer än mer än  gärna ....men döda barn finns ingen frisk hjärna som sympatiserar med oavsett hudfärg .
Kan säga att jag är inte bättre....jag hatar både dessa grupper som förstör så mycket i samhället !!
 
Nu tror jag inte att man skulle kunnat förutse detta på något sätt i detta fall . Men det finns flera fall där man på grund av att man förklarar morden med HATBROTT ...tar bort ansvaret från landets psykvård , som inte längre fungerar . Där folk ber om hjälp men inte får det eller där anhöriga ser vad som håller på att hända , men får kalla handen för vårt lands psykvård är ett skämt ! Resurserna räcker inte helt enkelt längre till.
 
Förr fanns det något som kallades DÅRHUS ....inte så smickrande precis , men det var iaf en plats där man kunde förvara personer som var en fara för sej själv och för andra . Men det var fult och visst finns det sluten psykiatrisk vård , men inte i den utsträckningen som det borde finnas.
Jag hoppas våra politiker gör något åt vår psykvård för det kommer krävas mycket mer resurser till det framöver.
 
Nästa ord jag funderar på är MÅNGFALD . För detta ord rullar hela tiden i Facebooks flöde ? Mångfald har blivit ett ord som handlar om hudfärg och vem man ligger med .
Herregud !! Vem i hela friden bryr sej om vem du spenderar natten med nu 2015 ??? Och vem har behovet att ens säga det öppet ? Vet man ens att man inte är det ena eller andra förrän i livets slut ?
När det gäller etnisk härkomst som är den andra delen av mångfalden.....handlar det då om hudfärg och hårfärg ? Är en blond norrman berikande till mångfalden ? Och i vilken generation av invandrare ses man som fortfarande som invandrare ? För hur det är kommer det här bli ett problem i fortsättningen . Vi gifter oss över landsgränser och får barn , vi adopterar , vi har både 4e och 5e generationens invandrare här som egentligen är supersvenskar ....vi har blonda blåögda invandrare som inte ses som mångfaldsberikande , vi kommer alla inom några generationer inte kunna se vem som kommer varifrån 
 
Jag tycker MÅNGFALD ska handla om åsiktsbredd ....och just mitt sätt att se mångfald är det som saknas i vårt Valdemarsvik . Samma , samma hela tiden på alla viktiga poster.
Och faktum är att hela Sverige har tassat på tå för de som lagt beslag på de åsikter man får ha .
Ända till förra veckan då partierna gjorde åtstramningar i flyktingfrågan . Då slutade en "tråd" i facebookflödet helt tvärt ....nämligen den om att det får plats med hur många som helst här . 
Nu vet vi att det inte gör det o vår uppgift är på något sätt få alla som nu får stanna som en helhet där vi alla hjälps åt . Utan privilegier för vissa grupper utan samma rättigheter o skyldigheter . Men däremot ska de som behöver hjälp få det . Inte den lättaste ekvation att få ihop :/
 
På tal om mångfald så såg jag Oldsberg och Hellberg i Sverigequizen igår och förra veckan och ser med spänning fram emot nästa vecka då Valdemarsvik .
 
Förra veckan så lyfte de fram halmflätning , ett flicklag i am fotboll , ett roligt enmansband mm mm . 
Igår så var det studentkör, mat , frisbee , kaktusodling .
 
Båda dessa var just mångfald  olika intressen för  kvinnor och män  och unga . Och de som visades upp var just både kvinnor , män och unga ! Och på så sätt visar man också upp ett jämlikt levande samhälle där alla tar plats och alla är välkomna . Jag hoppas verkligen att Valdemarsvik ( när de fått en chans ) visar upp det med !!
Inte samma gamla vanliga gubbgäng och samma saker som vanligt lyfts fram utan udda företeelser som jag så stolt vet att vi har massor av !! Men vi får se !!
 
 
Och äntligen en elladdningsstolpe i Viken . Ytterliggare två parkeringsplatser som ryker . Men enligt Micke så kommer elbilsägarna att storma Viken nu ,så nu lyfts handeln . Jag hoppas han får mer rätt i det än tillströmmingen till Konstgräsplanen .
 
En miljonvinst också till Viken . Så kul !! Hoppas vinnaren lever loppan för pengarna och gör något riktigt roligt !!
 
På tal om mångfald så är just mångfald det som präglar vår kommun. Vi kan bo vid havet , sjön eller mitt i skogen. Vi kan bo mitt i samhället som vi gör ...på framsidan av huset ...och på baksidan räcker älgarna ut tungan till Barbro som bara sitter och skakar av frustration över att inte komma ut till dom !! ;-)
Och i mitt i denna mångfald , jobbar, bor och lever jag !
 
 
Leve MÅNGFALDEN  !!
 
Kram
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lena

Bra skrivet, Cizzie! Mycket tänkvärt

Svar: Tack bästa Lena !
Kram
Cizzie Kemle

skriven

Kommentera inlägget här :