Diskriminering ?

God morgon
 
Vilken strålande helg vi haft. Jag bara njuter !! Lördagen invigde jag min Lilla Hilma i fika i skogen ! Kollade kottar och småsjöng när vi gick. Givetvis bjöds det på hemmagjord äppelkaka vilket är traditionsenligt skogsfika ! ;-)
Lina var och körde rally och Anton fick sälja damkläder . Vi  missade den där lektionen om typiskt manligt och kvinnligt i vår familj .
 
Fortsätter ni följa denna blogg framöver så kommer nog mycket handla om hjärtoperationen  , eftersom det är terapi för mej att skriva av mej det som jag tänker på och det är det som är mest rör sej i huvudet nu.
 
Nu har läkarkvartetten som jag har, haft konferens om mej och allt är klart . De hade bestämt mekanisk klaff så jag fick argumentera hårt för animalisk klaff . Skillnaden är att jag kan leva vanligt med animalisk medans jag med mekanisk måste äta Varan vilket är en riktigt giftig medicin . Men den mekaniska klaffen räcker hela livet  ...medans den animaliska går sönder efter ca 10 år . Då  kan de göra en lagning genom att trä på en klaff till över den andra klaffen genom att gå in i sidan med sedan ....efter ytterliggare 10 år så måste jag göra om en hel stor hjärtoperation.
 
Läget just nu för mej är följande : Tänk er aorta som en vattenslang . Trycket på blodet som kommer ut i ändan ska vara 1,3 . Klämmer man ihop slangen så ökar trycket och vid ett tryck på 4,3 vill man operera . Den siffran är rätt högt satt , men anledningen är att många 80 åringar får den siffran också , och för att inte tvingas op. alla dessa så måste man vänta så länge. Jag passerade den siffran för flera år sedan. En nära släkting op för samma åkomma akut för några år sedan. Hon hade då ett tryck på 5,0 . Jag har i dags dato ett tryck på 5,3 vilket ger minimalt med syre när pulsen ökar och jag är ( nu kan jag erkänna det) väldigt trött .
Så nu ser jag fram emot operationsdatumet i december ( om inget händer innan dess , vilket det finns risk för) och jag har inga stora mål efter det . Jag ska bli frisk på kortast tänkbara tid.
Jag är inte rädd för operationen , men jag är rädd för tiden efter. Jag vill inte vara 2 veckor på sjukhus . Hjärt- Lungmaskinen gör en dum i huvudet ( läkarens ordval) då den skapar ett tryck i hjärnan så den blir svullen och denna svullnad sitter i någon månad och man får inte köra bil på 2 månader. DET är jag rädd för !!
3 månaders sjukskrivning måste kortas till absolut högst 1 månad , om de inte är tvungna att ta mej under hösten för då måste jag igång mycket fortare. Vi får se hur detta löser sej , men det är inte lätt att vara sjuk och företagare.
Och hur som helst så finns inte riktigt orken att bry sej för tillfället och som jag sagt tidigare ...man spelar ingen roll varken som människa eller som företagare i denna kommun , så vad som händer framöver är inte hugget i sten. Klart är iaf att jag tänka mej förändringar i framtiden på ett eller annat sätt, det är bara inte rätt läge det närmaste halvåret -året .
 
Erland , Helen i tidningen med generaldirektören för Arbetsförmedlingen . De vill att företagen ska öppna för invandrare . O ena sidan så säger de att de kan skräddarsy praktikplatser , de har en stor verktygslåda för invandrare och att företagen får ersättning och inte behöver förbinda sej för speciellt lång tid ......o andra sidan säger de att invandrare ska ha samma regler som andra sökande . Det där får jag inte ihop !! Är de särbehandlade eller inte . Och begår jag ett brott om jag tar en invandrare framför annan sökande som kanske är mer lämpad för jobbet ? Diskriminering är inte tillåtet vad jag vet.
 
För min del så tycker jag det är viktigare att vi ger ungdomar jobb, det är väl ändå dom som vi vill ska stanna kvar i kommunen och ta över efter oss . Brist på arbetskraft tror jag inte det kommer att bli som Erland säger , det finns för många arbetslösa här .
 
 
 
Och här är det iaf fullt med jobb , så det är bäst jag sätter igång !
 
Ha en fin dag
 
Kram
 
 

Kommentera inlägget här :