Gott och Blandat

God morgon
 
En snabb blogg innan allvaret börjar.
 
En härlig helg är över . Både skönt att få vara ensam ibland och givetvis roligt att få åka på mässa .
 
Nu var väl söndagen inte bästa dagen att åka på när alla vill åka hem efter en veckas intensivt arbete . Innan denna vecka så var det dessutom mässa i Köpenhamn som är ännu större än Stockholmsmässan så de var rätt slitna i sina montrar. Många klädmärken är just Danska och Danmark är det största landet här i Norden på mode utan tvekan.
 
Mycket blev inköpt och jag önskar nästan att det var höst redan så snygga kläder var det .
Men å andra sidan ser jag på min dator idag att en hel hög kläder är på väg till oss just nu ....så imorgon är det julafton igen ;-)
 
På tal om att bara skriva positiva nyheter :
 
Nu tror jag NT också gått med i positiva gänget, eller vad säger ni om följande artikel i NT i fredags ?
 
"För varje hundralapp du tjänade förra året drogs 32,68 bort i skatt. Det var en ökning med 1%jämfört med 2014. Ökningen i Valdemarsvik är den fjärde lägsta i Östergötland, och ligger under ökningen för hela riket, där ökningen var 3,6 %. Störst Ökning hade Sundbyberg och lägst Storfors, enl SCB"
 
Heja Valdemarsvik ......eller ????
 
Nu är det ju så att även om ökningen bara varit 1 % ( vilket är helt ointressant) så har vi högst skattetryck i Östergötland. Vi ligger på en övre skalan av högsta skattetryck i hela riket, så vad ville man säga med denna notis undrar jag ??? Stackars Sundbyberg som målas ut som storbov i ökning har vara 30,98 i skatt medans vi har 33,18 . Märkligt !!??
 
Allahjärtans dag igår då är det pina eller kul ? Jag har nog förståelser för både också . Lite kul tycker jag att det är och jag är på något sätt inte slav under det : Känner inte att jag måste det ena eller andra och glöms det bort så gör det . Men som sagt lite gulligt är det och nog lyser det upp lite i tråkiga Februari ??
 
Sparbankstorget byggs om . Ser verkligen tjusigt ut !! Men .....är då ICA bygget redan färdigklubbat då man gör detta först ihop med kommunen ? ICA planen ligger isf ute på förslag bara som ett spel för galleriet ?
 
Och detta med gåfartsgata? Lyftes inte det bort i gårdagens beslut ? Ändå står det i tidningen idag. Det troliga är väl då att inte någon sträckning blir gåfartsgata.
 
En sak vänder jag mej starkt emot och det är att inte företagarna på Storgatan får säga sitt . Diskussion med " Viken i centrum" har jag hört men väldigt få är med där . Givetvis påverkas deras vardag och diskussion och deras åsikter borde självfallet vävas in innan beslut .
Jag tycker verkligen att sjöutsikt är vackert ....men samtidigt så får man en baksida på allt som man gör en framsida på . Och kunderna är väl kanske mer åretruntboende än turister ?
 
Garveriet är också ett viktigt nav för våra ungdomar. Beslut har tagits på vart lokalerna ska vara och det påverkar även JK enheten som har sina lokaler där . Återigen ett beslut taget över huvudet på de som ska vara i lokalerna då det inte är de mest optimala för verksamheten.
 
Dagis överfullt och 4 månaders väntan på att få dagisplats. Nu ska det bli tillfälliga ökningar i barngrupperna .
 
Högsta skattetryck och så lång väntan på att få dagis är ganska avgörande saker varför Valdemarsvik inte ses som en höjdarkommun. Barnen går det ju faktiskt att göra något åt .....sätt in dagmammor så länge . Det finns kö till den som finns i Gusum och många fler vill hellre ha sina barn hos dagmamma än på dagis och visst borde individen ses även där ? Tillägga bör jag också att mina barn var riktiga dagisungar och stortrivdes där ....men alla är inte det . En viktig sak för att få hit barnfamiljer !!
 
När ska vi börja lyssna ?
 
Nu pockar kunder på uppmärksamhet så det är bara att sätta igång !!
 
Kram
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :