Ska jag ? Ska jag inte ?

Hej på er !
 
Kan säga att det är väldigt svårt att sluta skriva när jag ser hur ni fortfarande troget går in här :( Antalet som återkommer för varje dag har minskat något men det är väldigt stabilt och väldigt många .
 
Tiden räcker inte till riktigt för det här, och jag också tänkt igenom det hela att utvecklingen i det som jag brinner för dvs utveckling av Valdemarsviks kommun inte alls går åt det håll jag vill ....tvärtom ....det går käpprätt...........
En företagare vet jag med säkerhet läggs ner pga åsiktspoliserna i näringslivsrådet . Så ledsamt o så fel :( 
 
Färre personer har lagt beslag på beslutanderätten. Samma personer i varje förening som samtidigt  slår ner alla oliktänkare. Mindre jämställt än någonsin . Och kompetensen och kunnandet bland dessa är dessutom obefintlig. 
 
Det som i grunden bygger ett bra samhälle är kommunens agerande och satsningar på skola, vård/ omsorg , gator , infrastruktur , företagande och folkhälsa .....och jag kan inte säga att fokus ligger på något av dessa .
 
Efter mycket klagomål på obefintligt intresse på företagande så kom Kommunen på att de skulle skicka ut nyhetsbrev till företagen. Detta tyckte de var kommunikation med företagare , men jag vet inte hur de får till att det är en dialog  ???
 
När man sedan läser dessa nyhetsbrev så funderar man på hur de tänker egentligen .
 
Det står :
 
1. Att enkäten för näringslivsklimatet kommit ut och att man bör fylla i den.
( Jahopp.......det hade jag ju inte kommit på själv !! )
 
2. Att kommunen och Banken sponsrar en hockeyresa och att man var välkommen att följa med.
( Vad har det med näringsliv att göra ....elller kommunal verksamhet ????? Jag vill absolut inte att mina skattekronor går till ishockey och festarresor  )
 
3 Att banken ordnar företagslunch med föreläsare !
( Jättebra av banken och jätteskoj för de som har lunch och kan komma ifrån så där i Viken......men det är inte heller kommunens sak )
 
Så vart står det någonting om vad kommunen gör för  näringslivet ? Ingenstans och jag har inte läst något under året heller bland de 4 brev man får .
 
 
Jo ......typ i maj börjar de göra reklam för Näringslivkvällen i November och det står ju med varje gång efter det.
Det är en jättebra sak och trevlig , men det är också det enda som görs .
 
Artikel i tidningen idag bekräftar just vad jag hela tiden säger om näringslivet i Valdemarsvik . Man gör en broschyr ( antagligen med en bild av Valdemarsviken) , skärgårdspaketen ( antagligen med samma företag som vanligt ) och man lyfter Näringslivskvällen i NOVEMBER .
Man konstaterar också att fler sökte rådgivning efter att man tagit hem rådgivningen från Norrköping ....något som är självklart
Har vi
 
Inget nytt alls med andra ord och inget som berör den stora mängden företagande i Valdemarsvik .
För en kommun som Valdemarsvik är företagande o framför allt bättre näringslivsklimat , en förutsättning för ett växande .. .iaf inte allt för snabbt  krympande invånarantal. 
 
Nu är jag iaf igång med båda jobben sedan ett tag och det fungerar hur bra som helst !! Jag är pigg som en mört och jag har energi som en skakad Red Bull !! Fredag idag och vi kör halvdag på Gripband och sedan eftermiddagspass på Trolltyg.
 
Lina som startade upp Hund och Katt med en kompis förra året har nu köpt ut henne och kör detta själv. Det blir med andra ord lite mer pyssel med att få det att gå ihop. Hela förra året så pratade Lina om "Fiskspa" och ville skaffa det. Något som jag inte fattade vad det var riktigt .
Men sagt och gjort ....i December så landade ett "Fiskspa" på Trolltyg och det är jätteskoj måste jag säga .
Små fiskar som fixar till dina fötter och sedan "smörjer" upp dom också så de blir härligt mjuka .
Jag som skrattade åt Lina måste ju erkänna att jag hade fel . Många har gjort detta utomlands och vet att det fungerar och vi har nu fullt med bokningar och har också fått många nya kunder på kläderna.
Ikväll kommer åter igen en hel grupp som hyrt "Fiskspat" för en kväll och de gör det för att fira en 40-åring )
De tar med mat och dryck och får lokalen för sej själva innan de drar vidare. Så roligt !! :)
Det går ju givetvis bra att hyra för en eller två personer ( man kan sitta två samtidigt ) under alla dagar som vi har öppet . Prova !!
 
Den 15 December så ställer Stefan en massa frågor ang det nya hemmet för ensamkommande flyktningbarnen som blir här granne med oss . Enkla frågor som t.ex hur många som det max kan bli . Vad som kommer att hända när Länsstyrelsen sänker personalnivån och ersättningar till kommunen.
Det blev inget svar ...han hänvisade till ett nära förstående möte som vi skulle få komma till och ställa frågor.
 
Märk väl ........Stefan är då både oppositionspolitiker och granne och dessa saker är ju sådant han SKA få veta.
 
Sedan nu för några dagar sedan bad han samma tjänsteman om att han skulle skicka över kontraktet .
Han kunde ju .....och det hade ju varit mest logiskt att bara skicka över kontraktet. Men istället tog han sej bara tid med att svara att Stefan SKULLE få kontraktet om några dagar . Märk väl .....det är en offentlig handling och givetvis är det bara skicka över det utan fördröjning till vem som helst som vill ha det .
 
Men fler och fler talar om hur svårt det har blivit att få ut dokument från kommunen , speciellt på känsliga ärenden . Och fler och fler tjänstemän vittnar om att kommunen styrs med järnhand och hur dokumentskåpen är låsta med kombinationslås som bara två stycken vet koden på .
 
Men nu är det helg och jag ska fuska från Trolltyg imorgon och istället ta min lilla busunge och mysa med .
Hilma ....den särklass viktigaste personen just nu. Skärpt så in i Norden och inget undgår hennes skarpa blick.
 
 
Kommer nog att skriva här i fortsättningen också men mer fokus på annat ....och det kommer nog att bli mer privat .
Jag mår extremt bra och några kilo lättare och känner för första gången på väldigt länge lite energi igen  !
Tänker syssla med må-bra-saker så långt det är möjligt och tänka på mej själv. Egoistiskt ? Jo man får vara det ibland ! ;-)
 Hilma har ju bara några år kvar så kan hon ta över jakten på makthavarna ;-)
 
Kram o ha en underbar helg 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :