Nu är det sommar !!

God morgon
 
Det är som vanligt full fart på alla fronter just nu och det visar inte minst kommunfullmäktige i måndags.
 
Ny skola på Sörby och som vanligt fanns inga underlag på en sådan stor investering och inga förankringar hos anställda eller elever/föräldrar.
 
Majoriteten menade att de hade gjort det , men inga underlag fanns på att så var fallet.
Majoriteten menade också på att oppositionen vetat om det länge , och de har rätt så till vida att alla vet att något måste göras , men de fick två helt andra förslag från början och detta tredje kom på sittande bord i mars.
 
Jag undrar hur scenariot ser ut de närmaste 10 åren (troligtvis) i kommunen ?
 
Är inte det troliga att flyktingströmmen ebbar ut , städerna bygger för fullt och så småningom har alla de nyanlända antingen fått avslag på sin asylansökan och åkt hem eller tagit sej in till stan där  det är mycket lättare att leva och få jobb ? Vad händer då ?
 
Lika plötsligt så får 5orna i Gusums Skola beskedet om att de ska flyttas till Viken . Skrivet på en lapp 3 veckor innan skolavslutning och hemburet i ett öppet kuvert av barnen själva. Nada informationsmöten innan.
Vår skolchef vägrar dessutom att närvara vid det möte som skulle vara igår . Det fanns dessutom andra förslag som ingen får veta .
 
Det här är början till slutet för Gusums Skola , det är jag säker på . När elevunderlaget kommer att sjunka så är Gusum det första som ryker .
 
Återigen så står Helen och är jätteglad för att vår befolkning ökar , men det är verkligen inget bra om hela ökningen beror på nyanlända vilket det finns stor anledning att misstänka att det gör .
Staten betalar för dom ett tag , men snart så står vi med kostnaden själva .
 
På KF raljerade också Erland som svar på att vi var så lågt rankade i olika undersökningar hur bra vi var på vissa andra undersökningar som "mest lönsamma kommunen" och "flest kvinnliga företagare" .
När det gäller flest kvinnliga företagare så vet jag faktiskt inte hur kommunen på något sätt kan dra fördel av det ....vet ni ?  När det gäller mest lönsamma företag så är det inte sanningen ...tvärtom .Läs gärna mitt blogginlägg från mars http://cizzieensam.blogg.se/2016/march/plotsligt-hander-det.html
Jag tror inte många andra kommuner har projektpengar att låna av sej själva för gjorda investeringar . Och det var heller inte många mer än Valdemarsvik som tog in pengar för nyanlända i förra årets budget som vi gjorde , utan de flesta tog in dom iår .
 
Hur som helst så hoppas jag de tar skolbygget en ny runda och låter alla få säga sitt .
Erland frågade oppositionen på KF om de verkligen ville ta ansvar för att det byggdes en skola för 35 miljoner som inte ryms i varken investeringsbudget eller står med i driftsbudeten .
 
Han har så himla rätt !!!! Men Erland ? Finns det med en skola för 26 miljoner i investeringsbudgeten och därtill driftskostnader ????
Nej det finns ju faktiskt inte det ...och 26 eller 35 ....spelar ingen roll , ska det överhuvudtaget byggas en skola för dessa summor som inte ens är upptagna i budget ? Det här är något som ska fungera i 40-50 år fram i tiden så jag tycker det ska vara samma långa beslutsprocess som Vammarskolan , med alla partier involverade . Och inte minst måste man diskutera realistiskt hur en framtid ser ut i Kommunen.
 
Nybyggarna lade en motion om att göra i ordning banvallen till cykelled . Så bra !! MEN.....det liggger redan en medborgarförslag med detta. Kollar politikerna inte medborgarförslagen ? Det är nämligen min far som lämnat in och dessutom pratat med ledande politiker om det samt visat hur man gjort i Värmland med en liknande banvall. De har gjort det till ett riktigt turiststråk . Eller var det bara så att de snodde iden och gjorde det till sin egen ? Lite dåligt vad det än var för anledning.
 
Men jag är faktiskt glad ändå just nu . När vi köpte Trolltyg så visste vi om att det var en vikande marknad och siffrorna var värre än vi trodde . Men nu ...efter ett och ett halvt år så har vi vänt dom. Det har varit ett år med väldigt mycket jobb , väldigt mycket funderingar och inlärning på sådant vi aldrig hållit på med förut , men vi har ( som det ser ut ) lycktats !!
Lina och jag har slitit som små grisar med detta och detta medans Lina haft sin egen butik att driva .
Jag har jobbat från tidiga morgon till sena kvällen , 6 dagar i veckan ....och nu går det bra men nu kan jag ju erkänna att det var tufft förra året när jag var sjuk .
( Jag förstår nu hur jäkla sjuk jag var förra året också .....ville nog inte inse det då . )
Vi har också utökat i butiken och säljer inte bara kläder . Vi har fiskspa som alla är välkomna att testa. Lina förlänger också ögonfransar . Har själv testat på och det är riktigt roligt att vakna och hitta sina ögon med en gång utan att behöva sminka sej. På unga tjejer ser man oftast att det är fejk då de vill ha så långa , men jag har bara förstärkt mina med en naturlig look . Så skönt inför sommaren !!
 
Vi har också på Gripband fått en gigantkund , efter regelrätt slagsmål med den störste på marknaden ....Velcro . Och lilla Gripband tog hem kontot som för oss kommer öka omsättningen rejält . Det är kul !!
 
Tänker aldrig någonsin vara den som säger till någon hur de ska vara, tycka, tänka eller säga ...men tror alla har det rätta tänket i sej och brinner för olika saker. ....stort eller smått . En rekommendation kan man väl ändå ge ...våga satsa !! Och den här textraden kan väl inte säga det bättre ?
 

 Take your passion, and make it happen
Pictures come alive , you can dance right through your Life
 
https://www.youtube.com/watch?v=RZDE6CY0fNg
 
Vi hade så rätt vi som växte upp på 80 talet !! Det finns inga genvägar tyvärr ...men brinner man för något så brukar det smitta av sej till andra och passion och hårt arbete brukar alltid vara den bästa combon  !! :)
 
Sist och också minst Hilma ......denna trollunge som ger så mycket kraft och energi . Snäll , bestämd och så otroligt skarp i huvudet . Kanske är partisk men hon är faktiskt det . Jag trodde faktiskt inte att tuffa jag skulle vara så himla "duttig" som jag är . Hon är helt enkelt helt underbar och jag ser fram emot varje tillfälle jag kommer att få umgås med henne . Sedan finns det ju en till i min närhet som är ännu vekare när det gäller henne ...nämner inga namn ....men "Noffar" står högt i kurs hos Hilma med ;-)
 
Mina morgonpromenader . Först Hilma men sedan är det nog dessa promenader i total tystnad som ger mest energi ! Några enstaka som åker till eller hem från skiftjobbet ....men sedan är det jag , fåglarna och djuren . Varje dag något nytt och mer eller mindre varje vecka så ändrar naturen skepnad . Underbart !!
 

Vissa dagar känns det som man går i drömliknande "fluff" vissa dagar går man i en dramatisk oljemålning
 
 
 
 
Och nästa vecka kommer vår nya grymma jakthund ....en riktig mördarhund skulle jag vilja säga.
Skogen skräck ....rådjurens fasa !! Sig-Britt Isaksson
 
 

Undrar hur många skor och tv-dosor det går åt den här gången ????
 
Missa inte Bingolotto på söndag !! Vår vackra , underbara sångfågel Maria Rolf gör en duett tillsammans med den lika vackra och skönsjungande Erica Sjöström i en fartfylld låt som heter  " I love you baby" . Låten är skitbra rent ut sagt , hörde den igår och den släpps på Spotify dagen efter . Som medkompositör bland 5 stycken står våran egen Titanix- Jerry. Värt att notera då jag tycker han är superduktig.
Kolla in deras kläder på kvällen ....givetvis bär de klänningar från vårat märke " Sisters Point" och smyckena kommer från kommuns smyckedesigner  VK Design och även från Angelina Treats. Ska bli spännande att se helheten , tror det kommer bli en höjdarlåt !! :)
 
 
 
Nu står sommaren inför dörren ....vi går ut och njuter va ?
 
Kram och ha en bra dag
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :