Ingen kaos här inte ! ( Uppdaterad 14,30)

God morgon
 
Vad skrev han den gode Göran Segergren till att sluta av härom kvällen ?
 
Det hade för övrigt varit intressant att kunna ha fört  diskussionen också direkt med artikelförfattarna och inte "bara" med dig i din, enligt min uppfattning, självpåtagna roll som "försvarsadvokat". GOD KVÄLL!
 
Nobbad som jag blev så fick jag skriva i min ensamhet på min blogg igår morse  när han inte ville diskutera med mej .....undrar om han ångrar det idag ???? Och jag undrar om han fortfarande säger att de ljuger om läget på skolan i kommunen och den nya organisationen fungerar hur bra som helst ?
 
 
Det blev en turbulent dag igår , och aldrig har någon fått så mycket uppbackning någon gång . Verkar som om de ansvariga gav sej på fel person när de gav sej på Mats Nahlbom  !!
 
Man ska inte tro på rykten säger personalchef Gustav Liljenström och dumförklarar föräldrar, lärare och elever.
Men är det inte så att Gustav själv går på andrahandsuppgifter ? Vad säger att information från cheferna och politiken är mer rätt än vad som kommer från lärarna ?
 
Nejdå här är inte kaos och inget kommer att drabba eleverna  säger rektor Marie Fågelqvist till NT   ....samtidigt några minuter tidigare vägrade hon bekräfta för en förälder att Mats blivit avstängd , Mats lektioner blev inställda , barnen var ledsna , barnen demonstrerade vid Strömsvik, lärare mådde pest och de får ingen förklaring  ....men det är INTE kaos !!
Men jag kan samtidigt förstå Maries svar för en enkel googling visar att hon i tidigare sammanhang varit med om exakt samma och då är det kanske normal situation för henne.
 
Just i dagsläget kan inget göras åt Mats situation . Det rättsliga måste ha sin gång men jag hoppas för allas bästa att just Mats återvänder ( varför inte som rektor ? )
Skulle inte Mats komma tillbaka .....och heller inte de arbetsmiljöproblem han tog upp åtgärdas så får vi räkna med ett frånfall med lärare som flyr Vammarskolan framöver . Och med tanke på den lärarbrist som råder lär det heller inte vara något problem för dom att få jobb relativt snabbt .
 
Men nu måste ansvariga politiker ta sitt ansvar och förklara för lärare i första hand vad detta är . Inga anställda ska behöva jobba under den press som råder nu. Givetvis så ska även barn och föräldrar få svar på sina frågor . Det är ju trots de ....dvs folket  som betalar både politiker , tjänstemäns och lärares löner så underlag för beslutet om avstängning måste finnas och ska redovisas . Skolan ska vara en trygg plats att vara på för både elever och lärare .
 
Att säga att det är tjänstemannaärende och bortanför politiken kan man inte få någon att tro på i denna kommun, och även om det skulle vara det så är det idag politikernas sak som arbetsgivare att ge trygghet och svar på de frågor som finns.
 
Jag hoppas det sätts ihop en krisgrupp snabbt med folk som inte förbrukat sitt förtroende , dvs utan rektor , skolchef och BU ordförande ....och att de sedan reder upp situationen och förklarar vad som hänt så elever och lärare får arbetsro . Och detta är ett måste ...IDAG !!!
 
Jag önskar er en bra dag och jag vill ge en stor , stor eloge till eleverna på Vammarskolan för deras insats att ställa upp för sin lärare . Det måste värma gott i Mats hjärta !!! :)
 
 
Uppdatering kl 14,30
 
Då hålls ett krismöte kl 1500 i Kommunen och de hävdar bestämt att det finns fog för avstängning av Mats Nahlbom . IDAG kom de på att det helt handlade om hans anställning som lärare och ett par ärenden där och INTE om hans roll som skyddsombud och de arbetsmiljöåtgärder som han poängterat måste åtgärdas .
 
Så vad blir folk sparkade av då , för det är ju de försöker göra . Ja vad jag vet så borde det isf handla om förskingring .....slagsmål .....knark ....ja inte vet jag vilken grov brottsling ....men han måste ha lurat sina kolleger och elever rejält !!! Skämt och sido .....Kommunen ...nu får ni faan ge er , ni förstår inte kraften i uppretade föräldrar och ungdomar !! Skärp er !!
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
Taggar: #backamats;

Kommentera inlägget här :