Aldrig mera Fairtrade!!

Undrar om det är slut på värmen nu ? 
Spelar ingen roll ...både att vakna till regnsmatter på taket och att få tända ljus på kvällen är välkommet . 
Jag älskar alla årstider ......iaf i början 😉
Morgonkaffet intas fortfarande på altanen och i morse var det inte älgar eller andra djur som fångade mitt intresse utan det konstigaste ljusfenomen som jag sett .
 
 
Fantastiskt mäktigt och varade i några minuter .
 
Det har varit väldigt tyst från politikerna i kommunen . Varken majoritet eller oppositionen har tydligen haft något att säga på ett halvt år . Vad händer ? 
 
Klart är iaf att nu börjar vanliga föräldrar att märka att skolan har kris o frågar varför lärarna slutar . 
Flera mötet har varit o man undrar om majoriteten tar till sej av all kritik ? 
Segergren ...min kompis är överhuvud i sektor skola . 
Sedan valet har oppositionen fråntagits all makt som de hade o alla vägar till insyn . Inget beslutas längre i gruppen det beslutas i KF . Inga besök i verkligheten heller som gjordes en gång om året på alla skolor. 
Nu får bara kontaktpolitikern besöka "sin " skola . 
 
Blir det då kaos är det inte lätt att veta vad som händer .
Lärarna bjöd in till möte ....men bara kontaktpolitikern fick närvara ....då kommer heller inte problemen upp till ytan o locket läggs på . Inte bra alls !! Men demokrati är inte majoritetens starka sida . 
Hoppas lärarna kan skrika högt så det blir ordning på skolan . Vi har inte råd att tappa duktiga lärare ! 
 
Nybyggarna har vaknat ! Ett år efter heta debatter , möten och diskussioner så är det nu en insändare i tidningen om att de håller med sossarna . Ok ....hur tänkte de här ? Alla vet att de håller med dom i precis allt så varför gå ut med det ....och framför allt........... varför nu ? ???
Tror inte de sagt något efter valet alls ....men man behöver ju inte förstå allt.
Men däremot så vill jag rätta . Det finns ingen som helst risk att Valdemarsviks centrum står utan mataffär oavsett vad som händer på ICAbyggsfronten. Skulle ICA lägga ner så är det en kö på folk som är villiga att ta över , och jag är en av dom . Så det argumentet fungerar inte . Inte heller att man ska bygga småskaligt ....för 1600-2000 kvadrat kan inte bli småskaligt hur man än bär sej åt .
 
En sak som jag vet att jag undrade över efter valet är varför det propsades så mycket på Fairtrade . 
Många ifrågasätter om det gör någon nytta o många studier visar att det inte slår så som det sägs att det ska vara .
 
Nu vet jag varför !!! 
 
När du handlar fairtrademärkta varor hamnar vinsten hos Sossarna själva närmare bestämt hos LO.
Både Lasse B och Erland har haft lön från just LO och de är en av två ägare . Svenska kyrkan är andra ägaren .
 
Och på tal om skatteplanering !! 
 
De är så påhittiga de små liven . Det finns två företag . Dels föreningen Fairtrade ...drivs ideellt för så måste det vara om man äskar bidrag o det gör dom . De får bidrag...har medlemmar som betalar ...o får pengar från privatpersoner och företag .
 
MEN !!! 
De har också ett Fairtrade AB där pengarna de tjänar hamnar.  Så ju mer kommuner som ansluter sej o ju mer licensnycklar de säljer desto mer tjänar facket o LO . Där i toppen  finns också ett flertal fackpampar och sossetoppar  som redan gjort sej kända för en och annan "äffär" . Fiffel med skattemedel , oredovisade köp för skattemedel och lägenhetsaffärer
 
Ledsen ...jag vill inte ge ett öre till facket o speciellt inte LO !!! 
Så från o med idag inte en  banan, kaffe eller blomma med fairtrademärkning hamnat i min korg !! 
Nu snart dax att åka till min favorit .....Hilma 💜
 
Kram på er 

Kommentera inlägget här :