Att ro i medvind är ingen konst !

Godmorgon
 
Man vaknar på morgonen och det är fortfarande -10 grader kallt ute .....fyyy....jag vill ha vår nu . Det är iaf mycket ljusare och dagsmejan gör att snön smälter så man får väl vara glad för det även om det suger lite grann nu :(
 
NT fortsätter med sossepropagandan i tidningen . De får ostört lämna alla möjliga tips till tidningen som alltihop bygger på hur bra allt är . Undantaget är Centern utspel om äldreomsorgen som borde få vara kvar i alla kommundelarna . Jättebra tycker jag . Det är en viktig fråga för oss som bor här . Centraliseras äldreboendet i Viken så får man ha med det  i tankarna vartefter ....för varken jag eller mina förädrar kommer aldrig att hamna där , det är ett som är helt säkert och som jag också lovat dom . 
 
Men det är inte bara NTs fel att det är så tyst och lugnt på den politiska banan . Erland har haft ett fruktansvärt lätt jobb denna mandatperiod av många anledningar . Oppositionen är obefintlig och ingen säger emot . Och pengarna rasar in i form av både riktade bidrag , fösäkringsmiljoner  och inte minst att han höjde skatten utan att behöva ...rent förebyggande . Dessa pengar borde ligga bunkrade någonstans nu för dåliga tider ....men jag tippar rätt friskt på att dessa har smugit sej in i verkasamheten och då undrar man ju på hur resultatet skulle se ut om man tog bort dessa pengar ur redovisningen ? Tippar på att vi går back så det sjunger om det då .
 
Men nu går vi mot hårdare tider ....kanske inte märks av i år , men nog har denna långa högkonjunktur vänt . Bostadsmarknaden brukar vara det första tecknet och så har redan skett sedan i oktober . Sedan kan nedgången gå sakta som det oftast gör ....eller en cybernedgång som förra gången . Vi får se , men min undran är vem i hela friden klarar av att sköta makten i kommunen i en nedgång ???????
 
Grundregel är ju att EN  håller i rodret ....några fler är med och pekar ut vädersträcket , och på andra sidan båten sitter det några och påpekar ifall det går käpprätt åt helskotta .
 
I den här kommunen har vi en som håller i rodret och han tänker troligtvis hoppa ur båten efter valet . Resten sitter och applåderar men säger ingenting. Och de på andra sidan sitter och läser en bok eller något .
Vi har en skrämmande svag politikerkår att välja mellan de nästkommande 4 åren , och jag har hört många säga ....vem i tusan ska man rösta på ??? Och mitt svar är att jag inte heller vet.
 
Jag har mycket medvetet monterat ner mitt liv i kommunen de senaste åren . Borta är körer och föreningar ...borta är mycket annat som jag hade i mitt liv förut . För senaste valet var det mycket prat om näringsliv och rankingar . Men på uttalanden från flera politiker förra valet så sa de klart och tydligt att vi företagare inte var så stor tillgång i kommunen . En ej viktig faktor att räkna med !
Deras jobb de senaste 4 åren visar exakt samma sak .....näringslivet är inte på något sätt viktigt .
Ingenstans under dessa fyra år har de tagit in näringslivets åsikter om deras jobb . Näringslivsrankingen säger ju faktiskt exakt vad företagen tycker om samarbetet Kommun - Näringsliv och ändå blir det ingen förändring .
 
Mitt liv är fyllt med jobb för tillfället . Vi kör hårt med Trolltyg som är det genuint roligaste jag vet . Jag bara älskar det och det sociala det för med sej att vara i butiken .
Sedan har vi Gripband som nog gör sitt bästa år omsättningsmässigt någonsin i år. Sedan är väl Euron inte så bra , så visst blir det en bra vinst , men inte som den skulle ha blivit .
 
För några veckor sedan fick vi reda på att en av våra största kunder skulle byta datasystem och därmed skulle stänga ner för inkommande gods i 8 veckor . Det resulterade i att vi hade en månad på oss att fixa fram 23.000 förpackningar. Det ska klippas , rullas , paras ihop , läggas i påsar , sätta på ryttare och etiketter . Det ska packas 5 och 5 för att slutligen hamna i kartoner . Phuuu!!! Bara att få hem material så vi hinner göra det är en pärs . Men vi packar dag och natt för tillfället och som det ser ut så kommer vi att hinna . Så brist på sysselsättning är det inte !
 
Lina har också fullt med sin affär och alla andra saker som hon gör , så hon lämnade politiken tidigare .
 
Nu har även Stefan lämnat politiken . Och jag kan inte säga annat än att jag är jäkligt glad över det .
Nu är vi precis fria !! :)
 
 
Nu får vi se i framtiden vem som gör sej förtjänt av mitt intresse och mina skattepengar .
Alla vill vara del av ett sammanhang ....så även jag . Men just nu ser jag bara fram emot en ovanligt lugn sommar med kantarellplock , morgonpromenader och tänka mina egna tankar utan att ta hänsyn till någon.
 
Nu önskar jag en fantastiskt härlig solig dag !!
 
Kram
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :