En hyllning till er i vården !!

Gårdagens blogginlägg var ju egentligen tänkt att vara det sista  för i år , men...............

Igår i NT stod det om Geria , det vårdbolag som tar hand om Vammarhöjden, och där var nätartikeln mer negativ än tidningsartikeln men jag undrar iaf varför man väljer det negativa och helt glömmer det positiva, för trots allt var socialstyrelsens skrivelse en positiv skrivelse 

Kritik är bra och socialstyrelsen ska verkligen granska, för att vi ska få den bästa vård, men jag har så många vänner som ger sitt liv för sitt jobb i vården, och jag tycker så synd om dom när dessa skriverier har varit under hösten om än det ena än det andra om vanvård, missförhållanden mm.

Visst finns det missförhållanden , visst finns det folk som har hamnat på fel plats , men i vår kommun, har vi ju verkligen papper på att vi är i framkant och ändå dessa skriverier. Det gör mej ont.....för jag vet hur min Tesa älskar sitt jobb och "sina gubbar", jag vet hur Nina blev hjärteglad när hon av annhöriga fick ett tack för allt hon gjorde, jag känner så många som ger så mycket mer än bara god omvårdnad till våra gamla och sjuka. Och jag vet hur medvetna de är om att varje person är just en egen person med sin unika egenhet, integritet och vilja.

Jag går till jobbet, och du med kan jag tänka mej, vissa dagar med mindre inspiration och bara kör på rutin, och för att göra det nödvändigaste , men dessa tjejer och killar går dit och MÅSTE varje dag leverera yttersta ombesörjning dessutom med inlevelse och empati, och kunna i alla lägen göra det som är bäst för varje patient. 

De ska dessutom göra det med vetskapen om att deras jobb inte belönas på långt när, med lön efter deras utbildningsnivå, att dagligen läsa i tidningarna om missförhållanden och därmed också tvingas möta människors misstänksamhet och ibland kanske förakt för ett jobb som man vet att man ger 150 % för.

Detta inlägg är en hyllning till er i äldrevården. Jag beundrar er som dagligen kämpar med det kanske viktigaste vi har, för allt annat bleknar när man jämför och blir på något sätt väldigt fjuttigt.

Läs detta klockrena, fantastiskt skrivna blogginlägg. Jag blev tagen när jag läste, dessa insiktsfulla rader , skrivet av en tjej som VET .



 
http://druttenojena.blogspot.com/    Skrivet av Åsa Trygg Wickenberg


Läs , fundera och kommentera !!!

Jag vet iaf , att när det är dax för mej , så vill jag ha en Tesa som klappar mej på kinden, en Åsa eller Nina som kan se mej som värdig person, trots allt ovärdigt som finns i det som är livets slutskede.  Som uppfattar mina behov trots att jag har kanske oförmåga att kommunicera med omvärlden.

En nyårsskål till Er och alla era kolleger. Tack för att ni finns !!!!


♥ Kram ♥


Kommentera inlägget här :