Jakten på sanningen !

För en tid sedan så läste jag att betyget de anställda i kommunen gav till sin arbetsgivare var jättebra . Jag ställde mej undrande till det av många anledningar . Det var (tror jag Kommunchefen som sa det eller möjligvis Erland ) 
Anledningen att jag tvivlade var att det folk pratade om var den personalomsättning som själva kommunen hade . Att de som slutade var tvungna att skriva på att de inte fick prata illa om kommunen bl.a ....för det var mycket annat jag hade hört om kommunen som arbetsgivare .
 
En stor debattartikel i tidningen underskriven av alliansen om just att vi måste se över och bli en bättre arbetsgivare . Var ju då tvungen att ställa frågan om vad deras artikel syftar på då den andra undersökning gav bra resultat . 
 
Det syftade då på bl.a diskussioner med fackrepresentanter enl Helena von Schantz som var artikelförfattare . Anna fyllde i att det var olika delar i denna undersökning och olika resultat i den kommunala verksamheterna och det lyfts bara fram det bra . 
 
Ok....det verkar logiskt ! 
 
Igår stötte jag på Socialdemokraterna utanför Birgersson . Trevligt , för de är faktiskt de enda jag stött på som man kan gå fram och fråga .
 
Nehla berömde mej för jag frågade på facebook om alliansens artikel . Och jag kunde ju inte låta bli att fråga igen . Är det EN ihopslagen undersökning eller kan man se olika delar . 
Det är en sa hon ......för i andra sekunden säga att även uppe i Gusums skola , som hade haft det tufft så var det toppbetyg . Hon tog även exemlet de två lärare som slutat hade kommit tillbaka .
 
När det gäller de två lärarna så vet jag med säkerhet att en av dom inte kommit tillbaka pga den goda arbetsmiljön utan för eleverna och kollegerna för honom har jag pratat skola med själv många gånger . Och det var han som i sitt ämbete som skyddsombud fick varning och risk om uppsägning för att han slog larm om just arbetsmiljön. Han fick upprättelse och just på den skolan var just ledning och överkörningar det stora problemet .
När det gäller Gusums förskola och skola så har Stefan varit politiker . Dels har de gjort en stor utredning med en massa frågor . Ledarskapet och arbetsmiljön fick inte så bra resultat . Dels har han varit på plats och pratat med dom som kontaktpolitier . Och då var det väldigt illa i Gusum . Så hur dessa fågor är ställda vet i tusan ...men jag måste försöka få ut utredningen för att få exakt svar .
 
Men sammanfattningsvis kan jag väl säga att när det gäller detta ämne så är det 1-0 till Alliansen .
 
Och ska jag få grepp om detta val får jag väl jaga svaren själv ....fråga för fråga ? Men för att det ska lyckas så måste politikerna vara synliga genom debattartiklar eller personligen så man kan få svar och bilda sej en uppfattning ....och det verkar ju vara det stora problemet .
 
Valkompassen använder många . Men då måste ju svaren från partierna vara riktiga . Och det är dom inte . 
 
Titta här ! 
 
 
Två svar reagerade jag väldigt starkt på . Nybyggarna och Miljöpartiet . De har ju faktiskt suttit i majoritet och varit med om att ta bort dagbarnvårdarna under sin tid i regerandeställning ....så antingen vet de inte vad de gör eller så ljuger dom . 
 
Nu till roligare saker 
 
Kram och ha en bra dag 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :