Sanningen om arbetsköparnas girighet

Godmorgon
 
Debatten i Gusum blev förstasidenyhet lite överallt bl.a i Expressen . Inte så oväntat alls och jag tippar på att han inte får vara med i gänget längre . Detta  var faktiskt det största lågvattenmärket jag hört och sett på länge och jag undrar hur han tänkte . Kanske får vi aldrig svar på det....och kanske är det lika bra .
 
På facebook för flera veckor sedan lade vårt kommunalråd Ted ut denna artikel 
 
https://folketsnyheter.net/2018/01/21/kronika-fler-arbetare-dog-i-arbetsplatsolyckor-an-i-gangens-dodsskjutningar-under-2017/
 
Jag blev helt vansinnig !! Hur tänker man om man lägger ut något sådant kan man ju också undra ????
 
Det handlar om varför man skriver mer om dödsskutningarna än om arbetsplatsolyckor , vilket i sig borde vara helt glasklart . Och tonen i texten är horribel !!! 
Läs här ett citat 
 

"Samtidigt fick arbetarna som klämdes, blev påkörda och dog av sina skador i arbetsplatsolyckor en liten notis i samma tidning.

Det kallar jag respektlöst mot alla de som faller offer för arbetsköparnas girighet. Arbetare som piskas till stress att jobba snabbare och då gör misstagen som blir deras egen eller en arbetskamrats död. Det var 49 arbetare som dog i arbetsplatsolyckor under 2017." 

Vad har man för syn på företagare om man lägger ut en sådan text ? Jag blir uppriktigt ledsen och förbannad , för jag vet hur mycket tid företag lägger på  arbetsmiljöproblem . De anställda är företagens bästa resurs !!! 

Dessutom är detta lögn ! Nu har jag tagit reda på fakta om arbetsmiljöolyckorna 2017.

Ingen av dessa olyckor har föranlett till att väcka åtal mot någon vilket betyder att INGEN GIRIG FÖRTETAGARE hittills ser ut att ha PISKAT sina anställda till något fel  . De flesta är nedlagda och utredda . 16 av dom är fortfarande öppna , och där är också svaret öppet . 

Det finns också ytterliggare två arbetsplatsolyckor som inte finns med ........nämligen Zaida Catalàn som jobbade i Kongo - Kinshasa och Kim Wall som mördades av Peter Madsen och de har fått mest skriverier i tidningen av alla ? Lite tänkvärt! Hoppas sådana här artiklar med sådan syn på företagande inte sprids i fortsättningen ….ingen gynnas av det . Och kanske är det just denna syn på företagande och företagarna som gör att det är så gigantisk klyfta emellan oss ? 

Nu är det helg ....och lönehelg vilket brukar leda till större aktivitet i Söderköping  . Det  tycker vi om , så nu ska jag packa klart mina borrar och sedan forsätta färdigställa nya lokalen i Söderköping och hoppas på mycket folk som tittar in !! 

 

Kram och trevlig helg 

 

 

 

 

 
 

Kommentera inlägget här :