Jag hade det på känn !

Godmorgon 
 
Då vaknar vi upp till en ganska osäker politisk situation i både riket och kommunalt .
 
När det gäller riks så kan vi bara vänta och se om Moderaterna får med sej Centern och Liberalerna eller om de står fast vid att inte ta in SD .
 
När det gäller kommunalt så kan jag bara säga att det var ganska så här jag tippade innan valet . Efter att ha pratat med hundratals folk , politiker och företagare ...de är ju människor allihopa iof ....men för att dela upp dom lite grann så är det precis så här som folk har resonerat . 
 
Centern, SD, V  och Moderaterna upp .....men beror det på att de har gjort ett superbra jobb eller vad ? 
L och MP åkte ur och  jag kan väl inte säga att jag sörjer BT , men Helena von Schantz skarpa hjärna behövs verkligen i kommunen. :(  .
 
De mest extrema partierna V och SD följer de vindar som sveper över Sverige just nu . Men nästan var 4e  Valdemarsviksbo röstade på SD i riksdagsvalet medans lokalt så var det bara drygt var 10e . 
Jag tror ganska bestämt att Valdemarsviks SD politiker inte gjort något starkt intryck . Vill de följa utvecklingen på riksdagslistan får de nog lära sej mer eller sätta upp lite andra namn . Skillnaden mellan riks och kommunal är ganska markerande .
 
Nybyggarpartiet ...ja de halverade ju sitt stöd i förra valet ....nu gjorde de samma sak igen och det var bara 248 personer som röstade på dom .....med andra ord de själva och deras släktingar ( eller rättare sagt i detta fall , de i WIF ) 
 
Jag har nog aldrig pratat med så många innat ett val som jag gjort nu , och jag har nog aldrig hört så många säga att de inte vet vad de ska rösta på ( ink mej själv ) 
 
Har Centern och Moderaterna gjort ett starkt val ? Nej inte speciellt , och de har heller inte gjort ett särdeles  bra oppositionsjobb .
 
Jag tror ....och jag skulle nästan säga att jag är övertygad om att detta främst är ett missnöjesval mot de som har haft makten . 
Precis som jag känner att jag inte hör till den här kommunen ....att min närvaro inte räknas ....så känner nog de flesta och det bekräftas också från de jag pratat med .
 
De har gjort lite som de vill där uppe i maktens korridorer . Det har varit det lilla innegänget som styrt kommunen utan öron utåt . NB har tillåtits lägga beslag på viktiga föreningar . Man har strypt all kommunikation . 
Äldreboenden , bråket i skolan och inte minst näringslivet i kommunen är garanterat frågor där styrande kört över oss i och inte lyssnat .
 
Socialdemokraterna har däremot varit vädligt duktiga i valrörselsen ( jämfört med de andra ) Jag har fått väldigt många tillfällen att prata med väldigt många av dom vilket varit väldigt kul .
Men en känsla har infunnit sej nästan varje gång.....att i en ganska avgörande fråga har de inte stöd ens av de sina . Ganska märkligt faktiskt ! 
Tänker inte gå in på vilket fråga för det blir inte bra , men ett förslag till Sossarna är att gå igenom sitt eget team och vad de egentligen tycker om saker och ting innan de tar ny sats . Fungerar inte ett parti inifrån så lär de inte fungera utåt . 
 
Ja fortsättningen blir minst sagt intressant , och hur det än blir så hoppas jag nästa majoriet börjar lyssna utåt . 
 
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen . Vi i Valdemarsvik har bara en enda styrka och det är att vi är så små . Att få ALLA att känna som en del av kommunen borde vara lättare här än någon annan stans eller hur ? 
 
Man är inte gnällig för att man har en annan åsikt ....en annan åsikt är till för att diskuteras och lyssnas på istället för att försöka slå ner . Ibland kan man till och med få ett bra tips från någon som tänker olika vilket ger mer dynamik och bättre beslut. Och starkare beslut ger bättre resultat ! 
 
Sissodär ....där är valanalysen från Albogavägen avklarad för denna gång !!! ;-) 
 
Nu är det som vanligt kardborrar och kläder idag för mej , och i kväll är det kör . Jag kunde inte hålla mej utan började i Team Putte kören i Söderköping förra månaden . Så himla skoj och passar mej perfekt . 
 
Jag önskar er en alldeles underbar dag 
 
Kram 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :