Härskartekniker

Många gånger under åren har jag skrivit och sett härskartekniker och jag tycker det är väldigt intressant fenomen. Handen på hjärtat har vi väl alla någon gång under livet använt oss av det, medvetet eller omedvetet. Men de som använder det ofta  gör det för att minimera motståndaren, kollega , någon i släkten för att själva känna sej större och starkare. I verkligheten används det lika ofta av kvinnor som män men i politiken så är det oftast män. På granskningssidan ser vi det hela tiden den senaste tiden och man ser det genom att de går på person istället för åsikt vilket har blivit väldigt vanligt. 

Det klassas som en form av mobbing men som är svårare att sätta fingret på. Men man ska ALLTID synliggöra det, även om det kan kosta ibland. Socialpsykologen Berit Ås reducerade ner Härskartekniksmetoderna till fem delar.

1 Osynliggöra

2 Förlöjliga

3 Undanhållande av information

4 Dubbelbestraffningar

5 Påförande av skuld och skam

Det mest frekventa på på granskningssidan är 1an och 2an och få vågar säga ifrån även om man ser det. Ger jag mej in i debatten så får jag ganska snart tillbaka:

# De aktiva politikerna kan nog själva svara på frågan ( underförstått att inte jag ska svara)

# Du/Stefan ……… ( att alltid kopplas ihop med någon eftersom jag inte tänker själv)

# Du/Lpo…………

# Vet du/dom inte det……………

# Är det så lyckat brassa på med den negativiteten i din ställning (underkastad en mans åsikt)

# Ser du inte det komiska i att du pang bom går ut och talar för kommun ? (Just jag fick inte ha den åsikten)

 Detta är bara kommentarer den senaste veckan på granskningssidan. Och alla kommentarer i syfte att förminska, förlöjliga och minimera mej som person. Men huvudsyfte är ju så klart att tysta och dra blicken bort från åsikterna som de inte svarar på alls . 

5an ser man också tydligt , påförande av skuld och skam , och där är offerkoftan verktyget man använder.

# Så hemska alla har varit mot mej

# Jag som gjort så himla mycket för alla (osjälviskt)

 # En person med dålig självkänsla som inte kan skilja sak från person är nog mer benägen att omedvetet ta till härskartekniker, exempelvis martyrmetoden ( Nr5). När de får feedback tar de inte det professionellt utan personligt. Men det kan också yttra sig genom projiceringsmetoden, att man alltid tar feedback som en attack och går till motangrepp

Vem använder sej av härskarteknik och vad är det?

”Det är en social manipulation som används i syfte att kunna skaffa sig eller behålla makt eller en viss position”

Med andra ord någon som hävdar sej själv genom att trycka ner andra.

Men genom att alltid synliggöra det kan man också stävja det, eller så ser åtminstone folk vad det är frågan om och vilka som utövar det. Det räcker rätt långt det med. 

 

I övrigt önskar jag er en riktigt fin dag, själv ska jag idag ägna mej åt kardborrebandsprover för att förhindra is att smälta. 

 

Ny adress på bloggen från och med idag. http://cizzieensam.bloggonline.se/ . Där ligger de senaste inläggen och där kommer jag fortsätta skriva då de tagit bort statistiken härifån. Välkomna in 

Kommentera inlägget här :