Ulla

Igår stod de och delade ut blanketter som handlade om alkohol och langning. Hörde även på TV att de pratade om det.

Det är bra att de lyfter frågan, men det är ett ämne som berör alla föräldrar, men det är också ett ämne som man inte kan prata öppet om, ungefär som invandringen.

Kanske har de rätt när de säger att barn som inte får alkohol hemmifrån, dricker mindre, vad vet jag?? Men det är heller inte den enda aspekten man tänker på om man köper ut till ungarna.

Jag skulle givetvis aldrig säga HÄR rakt ut att jag langar till mina barn. Anmälningen skulle säkert komma omedelbart om de fick den chansen.

Men jag kan berätta om min kompis Ulla, och hur hon tänker;)
Ulla har man och 2 barn ,Albin och Nina och är ganska övertygad i sitt sett att agera och vet framför allt ,VARFÖR hon gör som hon gör.


Gå till dej själv. Fanns det någon som drack när de var under 18 när du var ung? Svaret är nog i stort sett samtliga och de som inte gjorde det hade nog andra problem som var minst lika allvarliga.

Men hur många föräldrar finns det som tror att inte deras barn dricker, och så gör dom det??
Jag kan säga att enligt Ulla, finns det massor.

Ulla tänkte så här när hennes barn blev tonåringar och en av barnets bästa kompisar , fick åka in och magpumpas för att hon druckit medicinsk sprit. - Jag vill veta vart mina barn är och vad de dricker och hur mycket, så därför köper JAG ut alkoholen.

Ullas barn fick alkohol hemifrån , MEN fick aldrig sova borta när de drack. Ulla ringde alltid någon gång under kvällen och om de inte svarade (vilket de alltid gjorde) kom hon och hämtade hem dom.

Ungarna fick inte dricka något som de inte hade talat om , så ibland kom SMS hem under festkvällen, typ " det serveras bål här , är det ok med 2 glas" .

Det var ju absolut inte så att hon stoppade flaskor i händerna på dom, sa dom att de ville ha 4 cider fick de 2 istället. Hon gjorde nog det bästa hon kunde för att hålla emot. Men det var aldrig tabu att prata om. Vänner till barnen som inte fick hemifrån, smuggla sprit och höll på. Sa att de skulle spela data hos en kompis när de istället festade i staden. Så ville inte Ulla ha det.

Ulla tyckte systemet fungerade utmärkt , hon visste alltid var de var , de var alltid sansade när de kom hem, och de kom alltid hem , vid något tillfälle gick det kanske snett , lite för mycket , lite för fort. Men det var aldrig något alvarligt och den första som fick veta , var Ulla.

Rätt eller fel???? Jag vet faktiskt inte .

Kommentarer :

#1: Sarah

Hej!



Nu har jag ju inte barn så kanske inte ska yttra mig eg, men jag håller nog med lite. Vilket jag ofta får skit för! Min pappa gjorde till viss del samma med min bror, han köpte aldrig ut tror jag men han kollade alltid om spriten var bra!! Och sen fick dm festa hemma så pappa hade koll på hur onyktra dom var och han stoppade min bror flera gånger för att han var FÖR onykter att gå ut. Även dom andra grabbarna.

Jag tänker låta mina barn om jag nu får några att smaka hemma, köpa ut till viss del för jag TROR att barn som INTE får gör det ännu mera istället. Dom trotsar och då blir det så fel ibland! Hellre då att jag vet vad mina barn gör och att dom dricker det jag köper ut så jag vet vad det är!!

skriven
#2: Cizzie

Jag tycker din pappa gjorde ett bra jobb. Han hade konroll, samtidigt som de kunde vara öppna med vad de gjorde.

Men det är inte ett självklart val, det sista man vill är att något ska hända dem för att man är " för slapphänt" som förälder.



Men jag tror som du, att man trotsar om man inte får dricka. Så var jag.

Kram

skriven
#3: Jeanette Petersson

Knivigt - här har Gertrud gått igen 3 "ungar" och alla har varit annorlunda. Till alla tre har Gertrud delvis köpt ut, delvis haft koll på vad de fått i sig men ändå varit noga med att de skulle ha ett eget liv som inte var alltför hårt kontrollerat av Gertrud. Det är en svår balansgång...men en sak är att vi tillsammans med Gertrud och ungarna alltid varit öppna om alkohol-drickandet, alla tre har pratat om vad de dricker och inte dricker.

Givetvis har det inträffat att de för mycket, för snabbt fått i sig så det gått överstyr och blivit hämtade.

Går man aldrig igenom den biten så lär det ju vara svårt att förstå var gränsen går och VAD som händer när man stiger över gränsen, eller hur?

Många, många hämtningar för att ha ungen i hemma-sängen efter fest.

Vissa fester har jag inte vetat om dock...kanske de spontana oplanerade festerna?



Tycker Ulla har gjort ett kanonbra jobb som valt en väg och stöttat sina barn istället för att skrämma bort dem!



kram

skriven
#4: Cizzie

Jag tror att Gertrud också har ett naturligt och sunt förhållande till den här frågan.

Det är ju som du säger , de är olika. En kan vara öppen och en är lite mer "påhittig" , det gäller att inte vara naiv, och framför allt försöka komma ihåg hur man själv var ;)

skriven
#5: Jeanette Petersson

gått igen 3, betyder gått igenom 3...:-)



Precis!

Nyckeln är att komma ihåg tiden man själv gått igenom som ung och inte vara naiv.

Många kan tydligen inte komma ihåg och se sig själva som yngre, när jag själv sagt så. Kanske en del föräldrar förnekar hur de var och inte VILL minnas? Haha:)

Bättre ta egen erfarenhet att försöka hjälpa ungdomarna till en tryggare upplevelse (för både föräldrar och ungdom) inom saker de alltid går igenom förr eller senare, anser då jag och Gertrud.;)

skriven
#6: Alice

Önskar att jag haft föräldrar som Ulla o Gertrud när jag läser det här. Mina föräldrar är absolutister o det förekom aldrig alkohol hemma hos oss, vilket visserligen är skönt för jag har aldrig behövt se min mamma eller pappa fulla. Däremot har jag aldrig fått ett naturligt förhållande till alkohol vilket resulterade i ganska vilda tonår då jag kunde råkat illa ut många gånger om - tackar min lyckliga stjärna för att jag varken magpumpats eller att andra värre grejer hände. Jag var alltså nyfiken av naturen, "det som är förbjudet är spännande" o drack det mesta som bjöds, för det var ju mina "kompisar" som bjöd, det var allt från skogstjärna direkt ur dunk till 80% strohrom... Så vill jag inte att mina barn ska göra, så jag kommer nog försöka vara en Ulla eller en Gertrud i framtiden, för jag ska verkligen försöka att ha mina egna "vilda" ungdomsår i färskt minne den dagen då E eller J vill testa. Tror faktiskt att man är en mer närvarande förälder då, för att testa alkohol är ett steg mot vuxenvärlden och hellre att jag vet vad de dricker, med vem de dricker o vart de är än att bli uppringd av polisen mitt i natten.

Kan väl tillägga att när jag sen blev 18 så "avslöjade" jag ju för mina föräldrar att jag drack genom att jag köpte mitt 6-pack med folkisar o ställde i kylskåpet hemma. Det var mitt sätt att gentemot dem visa respekt o få respekt o det var aldrig nåt snack om det, så jag tror såhär i efterhand att de uppskattade att jag gjorde så.

skriven
#7: Cizzie

Det tror jag med att de var. Det är inte lätt att stå upp för den man är i den åldern. Vad tuff du var, och vad skönt att de inte reagerade nämnvärt.

skriven
#8: Sanna

Tjena Bönan



Jag gillar skarpt det som skrivs och jag är en sådan mamma som kommer göra som Ulla och Gerthrud. Mina barn vet att vill dom pröva att röka är det med mig dom skall göra det, och när sprit blir aktuellt är första fyllan inom hemmets trygga vrå. Jag kör raka puckar i alla ämnen med Barnen och då menar jag ALLA ämnen.

skriven
#9: Cizzie

Hej Sanna , jag är också öppen i ALLT , och som mamma känner man sina barn bäst. Jag har en som pratar om precis allt, och då menar jag verkligen allt, och en som inte riktigt är så frispråkig, men lyssnar gärna om hon/han slipper prata själv. Men som sagt, tror att det är jätteviktigt att kunna prata, skoja och diskutera allt i en familj, då har man lyckats.

skriven
#10: Lisbeth

Ett jättegrattis till ordern. Kul att en tjej kan fixa sånt här och va kul att något företag går bra. Kör hårt. Inga nyanställningar på gång?....

skriven
#11: carita

ja du vad som är rätt och fel det vet jag inte.. men jag är uppväxt i ett hus där det så gott som aldrig dracks sprit öl eller vin.. men min mamma gav mig förtroendet att dricka med måtta.. så länge jag skötte det var det ok.. men hon har aldrig köpt en droppe till mig.. men jag var hur ärlig som helst med vad vi drack och hur mycket och vågade alltid ringa hem , vad som än hände.. så jag tror att det inte spelar någon roll vilken väg man väljer,,, bara man har en bra relation med sina barn så behöver man inte oroa sig..

skriven
#12: Cizzie

Lisbeth: Tack snälla, inte vad jag vet än iaf, vi får väl se om vi får hem Lina till hösten , hon slutar ju till sommaren på dagiset. Men med henne vet man ju inte ;)



Carita:Det är kanske precis som du säger , att det spelar ingen roll bara man är öppen , och så verkar ju alla säga också. Att det bästa är att ha ett bra och nära förhållande med sina barn.

skriven

Kommentera inlägget här :