Vem ska jag tro på, tro på , tro på när .......

God morgon
 
Jag tänkte ta och presentera mej lite först , för de senaste dagarna har det varit så fruktansvärt mycket folk inne på denna blogg , så det till och med slår när Stefan blev "tystad" i Nybyggarpartiet, så det måste vara många som inte har en aning om vem jag är .
 
Jag är företagerska. Driver Gripband AB i Gusum  tillsammans med min man och Boutique Trolltyg . Gripband är ett fint litet företag som genererar bra och som säljer kardborreband till industrin . Trolltyg är .....mest kul men tanken är att det ska genera något i framtiden ;-)
 
Två barn ....Anton som är en av de två anställda på Nordic Wellness i Hageby och Lina som driver Hund och Kattbutiken i Söderköping och också är Fransstylist " Franslina"
 
Mormor till världens sötaste barnbarn , Hilma , och OK där kan jag kanske erkänna att jag är lite partisk, men nog finns det inte många 2 åringar som är sötare ???? ;-)
 
Och faktiskt är det så att hon är mer lättbegriplig än vad som händer i Kommunen just nu !!
Jag började blogga för 8 år sedan då jag vann en bloggtävling i Privata Affärer och insåg kraften i en blogg . Efter tävlingen börjande jag min egen blogg som tog upp allt från vad som händer mej privat till vad som händer i politik och samhälle ....för vi blir ju faktiskt drabbade av det också .
Vid förra valet så rankades min blogg väldigt högt bland politiska bloggar i Sverige ...klart före politikerna själva i denna kommun . Samtidigt har jag från politikerna hela tiden fått i mej att jag inget begriper , inte har rätt att tycka  osv osv . Det har också varit flera försök till att stänga ner bloggen för mej .
Men hur som helst så ger det mej något att röra om i grytan lite . Tror att olika åsikter är givande och att man får ett bredare samhälle av det , Det som är nu ....att vi har några som har lagt beslag på tyckandet och bestämmandet är inget för mej ....och med tanke på alla dåliga rankingar vi har så är det inget för någon annan heller .
 
Jag är partipolitiskt obunden , kan hitta saker i alla partier som jag stöder , men kommunpolitik handlar inte så mycket om partipolitik utan om sunt förnuft och tyvärr så är det precis det som fattas i vår kommun. Nej det är inte sant riktigt ....det finns mycket sunt förnuft men den används inte . Det måste till en mix av politiker och kompetens från folket från respektive område för att besluten ska bli bra ....här får bara en liten klick bestämma .
 
******************************************************************************************************************************'
 
Vem ska man tro på ?
 
1. Erland säger :
– Dels handlar det om att vi är mitt uppe i en omorganisation där vi måste vidta åtgärder för att få fler elever behöriga för gymnasiet. Just nu är det mellan två–tre av tio elever som inte kommer in på gymnasiet, det är en katastrofal sittuation för dem.

– Det finns också ett krav utifrån att nyanlända ska skickas ut i klasserna, vilket även ingår i det förändringsarbete som vi jobbar med på skolan.

Det låter ju logiskt . Mer behöriga elever och de kan inte hjälpa att de har krav på sej att de nyanlända ska ut i klasserna .

Märit Wallin ( lärare på Vammarskolan) säger :

Bakgrunden är att ledningen vill införa arbetslag i stället för ämneslag i personalgruppen. Anledningen till att personalen vill fortsätta jobba i ämneslag är att lärarna som undervisar i samma ämne då sitter nära varandra och lätt kan bolla idéer, be om hjälp och dela med sig av undervisningsmaterial.

Ledningen vill också att lärarna ska hoppa in och vikariera för andra i sitt arbetslag, oavsett vilket ämne de är utbildade i.

– Jag är sämst i matte på skolan men har ändå fått gå in och vikariera, och säga 'sorry, jag kan inte hjälpa dig' till eleverna.

När lärarna framfört att det här är ett problem har de fått höra att de ska "sänka kraven".

Utan den minsta kunskap så låter ju ämneslag bättre än arbetslag där de kan ha vitt skilda ämnen . Varför är arbetslag bättre ??

Angående de nyanlända ....är inte skolan kommunal ? Vem har krävt att de ska ut i klasserna ? Det förstår ju alla och envar att ha tolkar med på lektionerna inte fungerar ? Detta är ett påfund av Löfven och Co i regeringen och de bestämmer inte över vår kommunala skola

 

.

2. I samband med elevprotesten vid kommunhuset gav personalchefen Gustav Liljenström kommunens version, men var noga med att inte gå in på några detaljer med hänsyn till de inblandade.

– Utifrån vad elevrådet har sagt så förstår jag att de blandat ihop ett personalärende och en eventuell omorganisation på skolan. Nu vet de att de inte hör ihop.

Joakim Jonsson( elev)  säger:

 – De kringgick frågan hela tiden, jag känner mig mer förvirrad nu än innan,

Så nej Gustav ....du gjorde inte ditt jobb och förklarade där !!

 

3 Marie Fågelqvist säger :

– En lärare har blivit avstängd, men vår verksamhet fungerar som vanligt. Det är inte kaos, möjligtvis lite skakigt, säger hon.

Men som sagt elever , föräldrar och lärare vittnar om att det är helt kaos , inställda lektioner och ledsna barn som inte förstår något .

 

Vart är de riktigt ansvariga som Jens Vestlund och Göran Segergren ? Vågar de sej inte ut när det blåser , för trots allt är det ju de som ligger bakom hela situationen för både omorganissationer , fel anställt folk och diktaturstyre . Vart är dom ??? Vad har man för nytta av chefer som inte vågar chefa ?

 

Nu till en full dag . Kardborrebandsaffärer blandat med klädförsäljning . Vaknade halv tre så det finns gott om tid till både och ....men när klockan är halv sju ikväll så tänker jag lägga mej i soffan och äta choklad , ta en Baileys och mysa med hundarna Barbro Ängman , Sig-Britt Isaksson och Maja Ohlsson och i helgen ska det bli musikverkstad med bandet i källare . Man har inte roligare än man gör sej !!

Nu önskar jag er en härlig helg och jag skulle också vilja ha förslag på hur vi kan gå vidare för att få en bra , rofylld skola där elever och lärare trivs ?

 

Kram på er

 

 

 

 

 

 .
 
 

Kommentera inlägget här :