Hallå härliga höst !!

God morgon
 
Sådär jag , nu är mitt semestrande från bloggen slut . Jag tycker vi säger att hösten börjar nu och vi summerar sommaren , fast det är mycket sommar kvar  i luften.
 
Det är även gott om aktiviteter kvar. Motorsportsdagen på lördag den 12e t.ex. Då blir det fullt ös nere på Toverum med allehanda motoruppvisningar och provkörningar . Vad jag tycker är spännande är att brandkår kommer och visar hur man klipper loss folk ur bilar . Även Rescue teamet kommer ! Men jag lovar ....det finns hur mycket som helst att kolla på . Alla intäkter går till Barncancerfonden så kom dit och ät, drick och titta!!!
 
 
 
Helgen efter är sista dansen på Grännäs för er som tycker om att dansa . Fredda och Birgitta har livat upp parken och det tycker jag är underbart . Grännäs är så strålande vacker !! 
 
Sedan är det 80års kalas !! Möbelkompaniet i Valdemarsvik fyller 80 år och det ska firas i dagarna 2 och det går av stapeln den 1a och 2a september .  Fullt med aktiviteter och erbjudanden och kanske om jag får ledigt så kommer jag dit och sjunger lite
 
Sommaren har varit fylld med mycket jobb då Gripband aldrig stannar och våra kunder kastar in order innan de själva går på semester . Lite jobbigt ibland ....men det är bara att jobbba och se glad ut . Vi kan ju tyvärr inte semestra annars under året heller , men vi är vana. Några eftermiddagar på vår vackra Yxningen har vi iaf haft och EN heldag semester hade vi då vi ¨åkte en underbar tur på Göta Kanal ihop med goda vänner .
Kantarellerna är plockade och ligger i frysen och vi har varit ute och ätit på olika ställen i närheten vid flera tillfällen . Vi microsemestar helt enkelt och det fungerar hur bra som helst när man bor i en kommun som ligger i mitten av  allt man vill ha ! Sjö, skog , hav , matställen , aktiviteter ....allt finns här !!
 
 
 
Allsångskvällarna i Valdemarsvik ....man kan väl knappast låta bli att nämna dom fast hela facebook och NT svämmar över av bilder och kommentarer . Kan bara hålla med samtliga !! Vad Titanix har gjort för centrum i Valdemarsvik går långt över vad man kunde önska sej . Och så supertrevlig stämning det är !! Bra blandning , och lagom av allt . Så himla många duktiga artister vi har i kommunen och i grannkommunerna och att alla vågar ställa sej upp och sjunga . Man blir helt imponerad !!
Jag fick själv äran att vara med i förra veckan och jag är imponerad av mej själv med som vågade prata ....då det är min värsta skräck . Men ....har jag bestämt att ta livet med mer klackspark framöver ....så är det så det ska bli .
Förutom prat , blev det mer eller mindre nästan otränad sång också ...dagen innan fick jag reda på det och det kanske var mest nervöst . Det har inte blivit så mycket sång det senaste året och rösten är en muskel som ska underhållas ......
 
Kul som tusan var det iaf ....och Maria är ett superproffs som man känner sej helt lugn med !!! Och grabbarna är lika duktiga som kan kompa vilka låtar som helst bara så där .
 
Maria kan man få se mer av då hon även gästade Åsa Sjöberg i hennes program " Åsa i Skärgården" där denna begåvade programledare gästas av spännande kändisar . Det här programmet spelades in i Fyrudden och visas senare i höst på NT 24 . Åsa bär ju givetvis även hon kläder från Trolltyg i programmet
 
 
 
Det blev också lite reklam för Trolltyg , vilket jag är tacksam för på allsångskvällen  . Maria bar i två av Allsångskvällarna kläder från oss . Trolltyg har gått riktigt bra i sommar !! Jag är sååå glad att det börjar lossna lite och trenden har vänt .
Lina finns i sin studio bakom Trolltyg och jobbar för fullt som fansstylist ....det går som tåget !! Och hon skulle kunna jobba heltid som det . Men Hund och Katt shoppen ska också skötas så det går hårt hos henne också .
 
Den 18e åker vi upp på mässa i Stockholm och kommer förhoppningsvis hem och har beställt härliga nya kläder till hösten. Vi har nu den absolut bästa blandningen av märken tycker vi själva som passar alla åldrar och sinnen !!
 
Politik och samhälle då ...har jag helt lagt ner det ? Nej då ....men jag tycker att våra politiker har varit så helt avslagna och likgiltiga så man tappar orken . De som sitter vid makten ska bestämma och kommunicera ut det och oppositionen ska opponera . Så borde det vara , men här så sker besluten i skymundan och oppositionen är tyst . Inte bra något av det . Nu går vi i alla fall mot valår och jag hoppas det lyfter lite då så det finns någon som känns självklar att rösta på ....för just  nu finns det inte det . Jag vill veta skillnaderna mellan partierna ...inte att de är sams i varje fråga . Jag vill också att de tar upp och diskuterar problem ....inte mörkar och inte våga säga saker . Just nu råder en rädsla för att uttrycka sej negativt .....men jag tycker tvärtom . Ska man komma framåt måste man ta tag i och lösa problem och DET är positivt :)
 
 
Saker jag vill ska klarna under hösten är :
 
ICA ....markrapporten har dömt ut området då det kommer kosta skjortan att stadga kajen ....ryktet säger att planerna fortgår från kommunens håll att bygga ändå .....är det sant ?
 
Äldreboende .....de drog tillbaka förslaget att slå ihop boenden så att Gryt och Gusum skulle läggas ner . Ryktet säger att planerna att stänga fortsätter och det sker i det tysta  . Är det sant ?
 
Ishallen ....man har haft sommaris nu för andra året . Vad inbringade det i år ? Förra året gick det back några hundra tusen kronor . Det ger inkomster till företagen säger de .....men gör det det eller är det bara som de säger ? Hur många gästnätter ....hur har de sovit ...vad är intäckterna för handeln . Uppföljning och redovisning borde vara på sin plats eller hur ?
 
Allsångkvällar ...samma där . Där tror jag utan tvekan att det ger intäkter till handel och gästnätter .Tror även kommunen får igen lite pengar på detta direkt .  Men även där borde man göra en undersökning . Det kan ju faktiskt i det fallet vara värt att satsa ännu mer om det ger tillbaka mycket . För jag är helt övertygad om att man ska satsa på vissa saker om det ger mycket tillbaks ....eller kommer att ge mycket tillbaks . Men man ska inte anta .....man ska veta . Radiowix och handlarna följde på och skapade kringaktiviteter ....DET tycker jag om !!
Om man ska göra något riktigt stort så måste alla hoppa på och hjälpa till !! Och i det här fallet pekar pilen uppåt ...så kör på nu !!
 
Näringsliv ....där konstaterade näringslivsgruppen för något år sedan att vi ligger sämst i alla näringslivsrankingar . 4 möten senare och ett år har passerat ....så ska det komma ett förslag . Jag väntar med spänning !!
 
Vammarskolan .....vad händer där . Mats är borta men har de sansat sej och kommit överens ? Har flykten med lärare avstannat ?
 
Kommunanställda ...många har slutat på kommunen också , har vi kompetens nu när så många nyckelpersoner slutar ? Det har lösts på många olika sätt , men hur blir det när kompetensen kommer längre och längre bort från kommunen och lokalkännedomen försvinner . En bra ledare i NT för några dagar sedan handlade just om det .
 
Det finns mycket som hänger i luften , jag hoppas vi får lite klarhet i läget framöver !
 
Nu kör vi på med hösten . Ledig från Trolltyg i 5 dagar och då får man passa på med allt man måste få gjort . Stadstur idag , poolparty med vänner imorgon , spackla ett gästrum på fredag, lördag motorsportsdag och karaokekväll med tjejerna på kvällen , söndag fyller min älskade dotter år . Allt detta men jag jobbar som vanligt på Gripband ....så frågan är om jag hinner tapetsera eller om jag får ta det nästa helg ;-)
 
Och någonstans hoppas jag hitta tiden att vara världens bästa mormor till min trollunge Hilma ...att en sådan liten "sak" kan ge så mycket asgarv och obegränsad kärlek
 
 
 
Kram och ha en fin helg , hoppas vi syns någonstans !!
 
 
 

Kommentera inlägget här :