Nyårslöfte Nr 2 - Check

God morgon
 
Ny vecka och nya tag!
 
Nu börjar allt vakna till liv igen . Tussilago och blåsippor har folk redan plockat , och ljuset börjar återkomma vid 5 tiden på morgonen när jag är ute och går . Så himla underbart !! Tror jag älskar den här tiden mest av allt ....då när man känner att ljuset kommer tillbaka och att solen värmer.
Och det är inte bara jag ...man märker på kunderna i affären hur de öppnar upp vid den här tiden. Alla grå människor som snabbt skyndar från punkt A till B tar sej plötsligt mer tid ...ler mer och lyser upp .
 
Nu är jag också färdig med nyårslöfte nr 2 . Har alltid velat designa mej ett eget smycke . Och nu tog jag tag i saken och ritade en ring som representerar mej tycker jag . Det känns väldigt "jag" och jag är riktigt stolt över den .
 

Nu ger jag mej på punkt 3 i min " Bucketlist" och det är lite knepigare . Behöver samla mod till en riktig övertalningsförsök på två företag . Önska mej lycka till !
 
Slaget om hamnområdet i Valdemarsvik fortsätter . Så otroligt ledsamt om de lyckas bygga för hela hamnområdet på det sättet som de tänkt . De går rakt emot all forskning om stadskärnor och hamnområden och vad som ger turism och folk .
 

Valdemarsviks centrum har redan nu lite parkeringsplatser . Nu ska Banken bygga ut , fast just det tror jag blir både snyggt och ligger som en härlig öppen yta centralt beläget . Just att sitta och titta ut över vatten är rogivande .
Men ICA bygget !! Ett stort schabrak mitt i centrum som ser till att man inte kan se vattnet någonstans från Grytsvägen.
 
Man gör först en undersökning när man gör ett sådant här stort projekt . Visst det gjorde kommunen också . De anlitade ICA ägda HUI för utredning . Det kanske hade varit bra om man tagit en oberoende och inte en som i högsta grad var FÖR ett ICA bygge ?
Utredningen gjordes också på en byggnad på 1400 kvadrat ...här står det ca 2000 , en viss skillnad eller ?
 
Även vid uträkningen vid 1400 kvadrat så trodde de inte att det skulle ha så stor betydelse för övriga handeln . Har för mej att trodde ca 10 % neråt för dom övriga dagligvaruhandlarna .
 
Ska de lyckas med detta projekt så måste det finnas väldigt många parkeringsplatser i direkt anslutning till affären . Ingen går med kassar någon längre sträcka . Ska det inte ha betydelse för storgatan i Valdemarsvik så måste ICA i centrum öka betydligt . Det betyder att de måste lyckas stoppa alla sommargäster som åker till Gryt och omnejd ....de måste också få folk att åka förbi samtliga affärer på vägen hem från jobbet , köra förbi sina hus där de bor ....åka ner till centrum och handla . Lyckas de inte med det så kommer butiken fyllas med annat än matvaror ur ICAS sortiment , eller så hyrs delar av lokalen ut till någon annan företagare. Konkurrens tycker en del , jag vet och det är sant . Men kommunen har också ansvar över hur man vill att ett centrum ser ut .....och det här ser inte klokt ut . Bra att veta är också att samtliga handlare gick plus förra året utan just ICA i centrum . Ett tecken gott nog att Valdemarsviks innevånare tycker som jag .
 
För min del ser jag hellre ett centrum med öppna ytor , fika mat och nybakat bröd . Nära till vatten , lekplatser bänkar att sitta och filosofera på .
 
På lördag är det Handelsdag i Söderköping och butikerna är öppna längre . Många erbjudanden finns i butikerna så passa på att ta er en dag i Söderköping  !!
 
Så nu är det bäst jag sätter igång , det är överfullt i orderpärmen på Gripband , sedan vidare till Trolltyg vid tresnåret för att efter jobbet kl 18, åka till Linköping för lite inköp till hösten från Soya Concept .
En hektiskt dag men vet ni .....till skillnad för ett och ett halvt år sedan så älskar jag dessa hektiskta dagar , då jag känner att fast jag är trött så går det och tagga sej lite till . Då var det så att när  luften tog slut på kvällen så var den verkligen slut det gick verkligen inte att göra mer då .
 
Äntligen har Företagarna i Valdemarsvik fått nytt folk i  styrelsen . Säger inte det för jag inte tycker om det tidigare folket, utan för att de inte gjorde något i de rollerna de hade. Så nu hoppas jag på lite "verkstad" !
Efter år av enbart fester och julbord hoppas jag på att de tar tag i näringslivet i kommunen och jobbar med frågor som berör och hjälper till att få ett bättre näringslivsklimat. 
 
 
En sak till . Erland i sitt svar till Alliansen slår sej för bröstet för att kommunen går i vinst och menar att det inte är tur. Jo Erland ...tur är precis vad det är när Regeringen öser miljoner över Kommunerna ! Att göra så som dom gör , att låna pengar i när Sverige går som bäst är helkorkat! Och vi ser redan nu tecken på att Sveriges ekonomi inte alls mår så bra .
Att som vi gör i denna kommun, lägger in pengarna i budget istället för att redovisa dom externt är också helkorkat . Ingen vet hur kommunen egentligen går då . Det vore rätt bra att veta tycker jag ?
 
 
Nu önskar jag er en härlig dag !!
 
Kram
 
 

Kommentera inlägget här :