Den svenska avundsjukan

Men hej på er !!
 
Jag har haft mer ledigt än på flera år och jag märkte att det var mer än välbehövligt . Det betyder för mej att jag haft 3 lediga kvällar i veckan , men det har varit heldagar på Gripband som bara fortsätter att gå som tåget.
Igår fick jag till och med ett erbjudande från ett Göteborgsföretag om jag skulle sälja ???
Lite frestande , men än får jag väl inte gå i pension ? ;-)
 
Förra veckan tillbringade jag tid med min lilla solstråle Hilma . Och som mormor är jag rätt sträng !! Man får liksom lära dom i tid tycker jag och inte dalta !! ;-)  Så vi åkte till "kottebanan" och körde lite " Bootcamp a la mormor "
- Bra där Hilma !!! Kör 30 till !!
 
 
 

Men det blev också lite återhämtning i skogen och plockade svamp . Mitt andningshål i världen !!
 
 
Har också haft en massa funderingar om " den svenska avundsjukan" som förstör så mycket för så många .
Den kommer ofta som en blixt från klar himmel . Den är till för att hålla alla i schack så att ingen sticker ut och ingen vågar . Den finns bland grannar , i föreningar .....den finns på alla nivåer i samhället och det finns inget som hämmar så mycket som den .
Har sett det tydligt i Byalaget , Gusumdagarna , Framtid Valdemarsvik , SMK Valdemarsvik osv osv osv osv
Ett litet snabbt hugg i ryggen .....så räcker det för att sätta igång början till slutet .
 
Jag har drabbats av den själv .......och jag kan säga att jag verkligen drar mej tillbaka och kryper in i mitt skal .
Saker jag egentligen är stolt och glad för känns som en tyngd på axlarna . Lusten att jobba försvinner ....lusten att göra än bättre ifrån sej är helt borta .
Det tar ett tag ....man samlar sej ....tänker mycket ....man tar nya tag , men inte lika glatt som tidigare .
 
Jag bara undrar VARFÖR ????? För varje gång det händer så blir jag bara mer avig mot folk .
I regel små arma stackare som sällan vågar "fronta" någon med sin avundsjuka utan det sker bakom ryggen eller via nätet .
 
Jag tror och hoppas att jag inte är sådan . Så säger alla andra också , men jag hoppas verkligen inte att jag är sådan.
Är jag avundsjuk på en person av någon anledning försöker jag lära mej av personen i fråga .Eller inspireras om det handlar om personlighet . Jag kan aldrig bli som dom , men jag kan göra min egen grej av det .
Alla i Sverige har möjlighet att bli eller göra vad de vill . Jag också !
¨Men man ska aldrig tro att en "lyckad" person har suttit med silversked och fått allt gratis . Det är hårt jobb att komma dit man vill och de flesta har offrat mycket på den långa vägen !
 
 
Nu kör vi Gripband hela dagen . In med varor till Trolltyg , hämta Hilma på dagis och busa med henne några timmar  . Kanske ....om hennes mamma hinner ....lite fransförlängning och sedan hem i säng
 
Blir ni avundsjuka på den dagen så välkomna att häng med !! ;-)
 
Kram och ha en fin dag
 
 
 

Kommentera inlägget här :