Nu är jag arg !

Jag har varit upprörd länge över att vi släpper vår näringslivsranking så långt ner som vi gör . Det har fallit från ca 150 plats ner till botten de senaste 10 åren .
 
JAG har ingen annan agenda än att jag VET att gott näringslivsklimat ger mer arbetstillfällen , mer klusterbildning , mer nystartade företag, mer sammarbete mellan företag , gladare företagare och i slutändan mer skatteinkomster till kommunen i form av inflyttning  !! Och detta tycker jag oavsett vem som sitter i majoritet , eller vem som än sitter i denna grupp . Det är inget personligt någonstans och jag har inga affärer , inkomster ,eller något ihop med någon . Jag vet bara att vi MÅSTE göra allt som står i vår makt att behålla företag och arbetstillfällen i vår lilla kommun , för utvecklingen och urbaniseringen går så snabbt ändå i Sverige att vi måste KÄMPA för få utvecklingen att gå så rasande fort .
 
Vad har personerna i Näringslivs och arbetsmarknadsgruppen för agenda ? 
 
När svaret efter artikeln är att gruppen fyller sin funktion men den kan vässas .
 
Hur jag än suttit och vänt och vridit på det svaret inatt så får jag inte ihop det .....eller är det det jag får ? 
 
Det kan ju vara så att gruppen fylller sin funktion som arbetsmarknadsråd och att näringlivet är totalt ointressant . 
För det är ju så att näringslivrankingen är ju ett mätbart sätt att se att i det här fallet så fyller inte gruppen sin funktion hur man än tittar på det . 
Jo det kan ju fylla sin funktion för politikerna eller företagarna som sitter i den att de får den information de vill ha men det kan väl inte ha sådan prio att man låter det gå så här långt ? 
 
Men min fråga blir då ganska naturligt  : Vad har gruppen för funktion och för vem ? 
 
I mitt stilla sinne trodde jag att det är en grupp som ska främja gott näringslivsklimat och jobba mot den vision som 500 personer varit med och tagit fram ???? Men så är det tydligen inte !

Om det är så att arbetsmarknadsdelen fungerar och att ni stuntar i näringslivsdelen så önskar jag att ni återför 2 grupper omedelbart ! En arbetsmarknadsgrupp och en näringslivsgrupp som det var från början . 
Men att "vässa" gruppen fungerar inte , er grupp har trots "vässande" i flera år kört ner näringslivsklimatet i botten. Och försvar och prat om åtgärder har hörts i flera år och uppenbarligen så fungerar inte det .
 
Så vad och varför får man ett sådant svar ? Vems agenda förs i denna grupp ? För mej finns inget annat att personerna här i gruppen sitter på för många stolar och har allt annat än Kommunens näringslivs bästa i tanken . 
 
På "attgöralistan" de närmaste månaderna :
 
1. Nu tänker jag fråga politiker runt om för att fråga vad de tycker om frågan . Är det jag som tänker fel eller vad vill dom ? Finns det något parti som är FÖR näringsliv i denna kommun och i så fall vad vill dom ????? 
Vi har precis innan valet sett alla vackra ord om vad partierna vill angående näringslivet , HUR vill de och tänker de omsättta det i handling efter valet ???? 
 
2 Prata med alla företagare jag känner om vad vi ska göra med detta . 
 
3 Om man får positivt svar från några politiker och om företagen är PÅ ....Väcka medborgarförslag . Alternativt skapa en företagsgrupp som driver frågan . 
 
Jag lovar ....att det parti eller de partier som driver frågan mest och högst under mandatperioden får ( någon av er ) min röst och troligtvis en hel del andras också . Detta oavsett om det är höger , vänster eller mittimellan !! 
 
Riktigt fult kort i tidningen idag , men kul hade vi ? ! ;-)
 
Nu ska jag ta en valium !!! ;-) 
 
Kram 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :