Nu kan det väl bara gå uppåt ???

Godmorgon 
 
Igår hade vi ett möte här på Gripband . Mycket , mycket intressant och kanske det bästa möte jag haft inom näringslivprat de senaste åren .
 
Varför ? Jo för det var inga motsättningar i vad vi alla ville . Inget prat om att allt är bra , inga dåliga bortförklaringar . Man kan se det så här .....nu kan det bara bli bättre , det är nästan svårt att hamna längre ner på näringslivsrankingen. 
 
Det var Malin Österström som var här efter jag kommenterat något på nätet . Mycket trevlig och jag som tidigare har haft min favorit Nisse ....kan nog se en liten mininisse i henne . Pigg och öppen och jag hoppas verkligen hon får fria händer att ta tag i de saker som måste tas tag i . Kommunen har allt att vinna på det ! 
 
NT var också här , så jag hoppas och tror det får lite spridning .
 
I tidningen är det en ny artikel med avsändare Kommunen idag. Ett 40 tal företag ger kommunen betyget inte helt godtagbart eller dåligt ...och det låter ju inte så farligt , eller hur ? Kallt räknat är det ca hälften av de som svarat och det är olika företag varje år ...så borde det inte då vara hälften av ALLA företag  Valdemarsviks Kommun . Det är faktiskt inte en slump eller ren otur att vi ligger sist och har legat där och simmat varje år de senaste åren. Det blir lite löjligt när ni hela tiden förringar vårt extremt dåliga resultat .  Sluta med alla bortförklaringar och se det faktum att dålig näringslivsranking ger dålig tillväxt ...och vi är riktigt dåliga ! Punkt ! 
 
Det står också ( som vanligt och som det stått de senaste åren ) att de gör en massa ...informerar på på hemsidan. Det handlar ju inte om information i fösta hand som jag sagt 1000 gånger utan DIALOG . 
 
Jag gjorde en egen liten undersökning och frågade vad den dåliga resultatet berodde på och vad man skulle göra åt det . Jag upptäkte en märkbar skillnad på svaren . 
 
+ 50 gubbar svarade  i större utsträckning  att man inte ska vara negativ . Se positivt och säg positivt . Gör gärna en Kick Off ...fest eller middag .
 
Medans vi tanter och samtliga yngre tjejer eller killar tyckte ....ta ner det på jorden . Festar och käkar middag gör jag med mina vänner enbart . Låt oss samlas runt en gemensam fråga med en kopp kaffe istället . 
 
Det här är inte så lustigt . Äldre män har alltid (jaktlag , idrottare eller vilken grupp som helst ) samlats runt alkohol . Det har vi aldrig gjort och har inte den traditionen . Inte de yngre heller utan vi vill hellre mötas av ett syfte .  För oss hör alkohol och företagande inte ihop . Så kanske är det dax nu att den yngre generationen tar över och sätter en lite modernare prägel på näringslivsklimatet ? 
 
Vi var rörande eniga om en sak i gårdagens möte . Vi har en gigantisk fördel när vi är en så liten kommun . Vi kan bli "nära" och tajt kommun . Men då måste avståndet minskas och dialog måste till . 
 
När det där att prata negativt eller positivt så kan jag bara att jag inte tror på det där positivitets snacket . Vi bor alla här ...vi trivs och vi tycker det är underbart på alla sätt . Tror alla gör reklam på ett eller annat sätt just för att vi i 99 % är nöjda . Men det betyder ju inte att man inte kan ta upp problem och lösa dom . 
Tänk dej följande . Vi har  problem med en flaskhals i föetaget . 
Skulle du då säga ....nej titta inte bakot utan nu ser vi framåt och tänker positivt och ökar vår kapacitet ?? 
 
Nej givetvis måste du se problemet ...diskutera och finna en lösning innan man tar fart framåt . 
 
Så det är vad jag önskar mest av allt . Riv upp den gamla gruppen ! Sätt dit Malin ....ett kommunalråd och oppositionsråd ( som är där och lyssnar ) sedan fyll gruppen med företagare unga och gamla från alla kommundelar . Bjud in tjänstemän vid behov . Gör om Näringslivskvällen och ta tillbaka den till vad den var . Diskussioner och prat över något ämne . Och ta bort en hög tjänstemän så Näringslivet får plats .
 
Gör sedan rent på politker i all styrelser ( eller de som sitter brevid för att inte synas ) . Poltiker SKA inte sitta på flera stolar . Det är hämmande då de har en annan agenda än vad de ska ha . 
 

Idag blir det full dag på Gripband och sedan blir det att fara till Linköping ikväll för inköp för högsommar 2019 . Inte lätt alla gånger att känna vibbarna som råder då . Men kul är det att redan så här tidigt se modet nästa sommar . Idag är det Soya Concept som är där och visar upp sin kollektion . Spännande !! 
Man undrar ju lite om det 70talsinspirerade modet håller i sej ?
 
Igår kväl var jag på kör Team Putte . Nu är det också klart att vi sjunger i Hörsalen 18 November klockan 18 . 
Det blir en dansgrupp , en gästartist vid namn Markus Berglund ( känd från SVTs Gatans Kör ) och givetvis vår eminenata körledare Ulrika Malmberg . Pop och gospel är vad ni får höra . 
Jag kommer också att sjunga ihop med Marcus en låt , så det blir ju lite spännande ....helst med tanke på att vi får en hel kvart att träna ihop oss på innan föreställningen . 
Snacka om att hoppa fallskärm utan fallskärm ;-) 
 
 
 
Men nu över till små kardborrebandsförpackningar 
 
Over and out !! 

Kram 

Kommentera inlägget här :