Promenad och en funderare

Idag hade jag inte tänkt blogga alls men tankarna far runt och då är det lika bra att skriva ner dom. En vänligara ton på bloggarna är önskad utav många, men är det verkligen JAG som står för den råa tonen?

Jag har vad jag vet inte gjort några personangrepp på någon. Kraftigt tillbakavisat uppgifter JA, men aldrig kallat någon eller liknat någon vid något elakt. Aldrig påstått något om någon, som jag inte har grund för eller förlöjligat någon som person utan bara deras åsikter. Jag har givetvis svarat hårt , kanske för hårt, men aldrig hårdare det som stått först iaf.
Att inte tycka lika är en sak.

Ett svar BLIR alltid hårdare en ett påhopp, och det borde man veta , och därför ställa sina frågor eller ge sin kritik så att det inte  blir just påhopp. Det går att ställa frågor ändå . Att misstänkliggöra en person ÄR ett påhopp. Att dra dåliga liknelser ÄR påhopp, att påstå dålda agendor är också påhopp.

Sedan blir man förskräkt/arg/ledsen/ när man ser vad som skrivs/tillåts skrivas, på andra sociala medier av samma person som efterfrågar mindre påhopp och skärpning. Och sådant gör mej verkligen ledsen. Riktigt ledsen !!!

Min facebook använder jag bara till vänner och för att glädja mej själv, genom att få mej till livs vad andra berättar. Visst har jag också vid några tillfällen skrivit ut debattämnen, men aldrig,aldrig, aldrig skrivit några hårda ord över huvutaget, och det får ALDRIG någon mej att göra. Och att skriva ut/tillåta skriva ut, att folk lider av personlighetsstörningar finns inte på denna jord!!!!!

Och jag tror att alla som bloggar , bloggar just för att visa vem dom är, vad dom står för osv. Att dölja sitt rätt jag i ett dagligt bloggande , är i princip omöjligt. Så jag avslöjar inte mej själv och jag tänker inte falla, jag är så här, med mina fel och brister. Och plötsligt dök ett blogginlägg om dåliga ledare upp i huvudet, och varför man väljer bana som man gör. Ett blogginlägg som jag för övrigt tyckte om  , om dåligt ledarskap. Ledare är man när någon följer en. Om det sedan är en eller  2000 så har man ett ansvar som ledare, ansvar att vara en bra ledare.


För att åter lyfta en sak som Liona lyfte för ett par blogginlägg sedan. En talesman för Stömsvik och som sakligt kunde informera om vad som är på G. Jag tycker det är en jättebra ide, och jag vet att den iden har förekommit och efterfrågats av någon av företagsorganisationerna för några år sedan.
Ansvaret skulle vara att ge oss kommuninnevånare information (saklig) om vad som händer och sker, men givetvis även information till utomstående. Precis som hon säger ska det inte vara en politiker, utan en neutral person som ska stå för det.
Pengar till detta är ju som Helena von Schantz skriver problemet, men kunde inte de alternerande tjänstemännen, som ska inneha Kommunchefsposten avsätta några timmar till detta, vid varje månad ? Man kan ju göra det i liten skala först.
Sedan finns ju Facebookgruppen "Valdemarsviks kommun" men även facebookgruppen "Vision Valdemarsvik" och det skulle vara roligt om dessa grupper användes mycket mer.

Sedan uppmanar Liona alla att gå på KF på måndag. Och det är säkert nyttigt för politikerna. Men där kan jag ärligt säga , att jag har varit på ett KF, och det var det värsta jag varit med på. Så tråkigt, så långdraget och absolut inget för mej, för man blir bara på dåligt humör. Pratade med flera åhörare från olika partier och jag hörde inte någon som var av annan åsikt.
Att få dessa möten att bli intressantare, då det är det enda tillfälle för allmänheten att kunna följa politiken , borde vara ett Prio 1.

Skolan då , som Helena skriver om ? Det får nog bli ett eget inlägg, för jag vet inte vad jag tycker. Att bygga en herrejösses skola med matsal och grejer är uteslutet när ekonomin är som den är, men när man ändå måste plöja ner 20-25 mille för att återställa den till befintligt skick, ska man inte använda några miljoner till för att göra den modernare? Kommer fortfarande ihåg hur iskall Centralkapprummet var. Men som sagt , jag vet inte vad jag tycker där. Vi har andra skolor som också borde rustas upp, bl a Ringarum.

Tack och lov för musiken säger jag vissa dagar när tankarna snurrar och man blir arg , ledsen och förbannad över folk.

Idag blir det träning med bandet hela dagen. Där kan man släppa ut all ilska , ledsenhet men också glädje som man har i kroppen. Det är så befriande att sjunga från tårna. Sedan blir det middag hos goda vänner, där musik är ett stort gemensamt intresse och då blir det givetvis också Melodifestivalen. Underbart roligt och jag längtar verkligen till i kväll.

Nej det är hög tid för en promenad och en funderare, något jag uppmanar en till att ta!

Kram






Kommentarer :

#1: Erland

Jag vet heller inget om skolan, men funderar så här:

Vi har allt färre barn och allt flera åldringar. Men vi satsar på skolan och drar ned på åldringsvården.



Det förstår jag inte, ärligt.

skriven
#2: Cizzie

Nej, det är svårt det där. Jag tror man måste tänka om när det gäller åldringsvården. Hitta nya lösningar, som inte behöver vara sämre.

Prislappen på åldringsvården ökar hela tiden och de dra in mer och mer för att få kalkylen att gå ihop.



Jag tror på ett nytt mellanboende med mer service och valfrihet. Det måste i slutändan vara billigare än att de blir oroliga och sjuka , eller att de vill till ålderdomshem med 24 timmars omsorg.

Ett samlat boende mitt i centrum vore väl idealiskt ? Mindre färdtjänst också får man förmoda, och man kunde få någon att ombesörja mat och pyssel. Jag vet inte hur behovet ser ut, men det kommer iaf att öka innom de närmaste åren.

skriven
#3: Mangan

Inte förekommer det påhopp på personer på din blogg allra minst från dig. Att man är tydlig och rak och säger sin meningen är ju inte personangrepp.

Igår skrev en Maria något lustigt som jag inte förstod vad denna Maria menade, sköt över målet är en bra fras att ta till, om jag säger så.



skriven
#4: Cizzie

Nej det har faktiskt varit vädligt befriat från sådant tack och lov, men det är märkligt vad folk kan vräka ur sej på nätet, och vet i tusan om ungdommar är värst alla gånger.



Ja jag vet inte vad hon menade, men jag vill nog inte veta det heller, faktiskt.



Ha en trevlig helg Mangan !!!!

skriven
#5: Marie

Läste också inlägget i Facebook och kan bara konstatera att man får de vänner man förtjänar.

Lika barn leka bäst!



Du har en mycket trevlig blogg, och fast jag inte läser varje dag eller ens varje vecka så har jag aldrig stött på några påhopp.

skriven
#6: Cizzie

Ja du har nog rätt Marie, det är bara lite tråkigt att när man tror sej se ett djup, så finns det inte.

Yta och populism är ju inte speciellt intressant.



Ha en skön söndag!



skriven

Kommentera inlägget här :