" Gubben Sääv"

Efter en seg start igår morse, blev det lite jobb gjort , fast det blev många fikastunder då både Lennart dök upp på förmiddagen och Anna och Sara dök upp på eftermiddagen. Men å andra sidan hann jag inte med att äta mat , så det gick väl jämt upp ;) 

Vid tre drog jag en snabbsväng till stan för några "måsten" , men var hemma igen vid strax innan sex , så jag lagom hann med att gå till Bylagsmötet som igår var förlagt till Herrgården i Gusum.

Otroligt vacker byggnad, med mycket Gusumhistoria i , och mina tankar åkte givetvis tillbaka i tiden, tills då jag sommarjobbade där när jag var 14-16 år. Jag älskade det !!! Det var utan tvekan det bästa sommarjobbet jag haft. Vi var några stycken som skulle jobba där varje sommar, men jag var den som nästan vägrade att ta semester. Det spelade ingen roll om det var regnigt eller sol, det fanns alltid något att göra.

"Gubben Sääv" levde då också , en man som hade jobbat åt disponenten, men fått vitaminbrist (sa dom) av att han ätit för ensidig kost (morötter och läsk) och därför var helt borta i huvudet , men GÅ kunde han.
När hans träningsoverall var söndernött, så det bara fanns "muddarna " kvar , var han ute och gick i samhället. Och då menar jag verkligen att det BARA var muddarna kvar, i övrigt var han helt näck !!!

Han kom varje dag till Herrgården för att ta sej ett dopp från bron. Samma bro som vi hämtade vatten till krukorna ifrån, så rätt vad det var så stod han bara där och märkte inte oss , som stod 1 meter ifrån.
Han bodde då i det hus jag bor i nu, och jag bodde 100 meter härifrån , så när jag kom hem på nätterna ibland , kunde jag träffa på honom och hans "muddar" hemma där jag bodde. Då hade han varit och tagit pappas plankor, som låg på våran tomt. Dom bar han över ena axeln hem till sej . Vad han skulle ha dom till förtäljde inte historien ;)

Byalagsmötet blev i alla fall bra, nya anslagstavlor ska upp , tupparna ska göras , och jag har allt färdigt , t.o.m flirtat med en duktig svetsare så det är bara att bestämma en dag, planering inför Gusumdagarna, och på lördag  håller Folket Hus , ett möte om ett microprojekt som kan ge föreningar i Gusum pengar om jag förstår saken rätt. Hann inte läsa pappren som låg på bordet i går , men det är väl bara att lyssna på lördag, för att se om det är något för Byalaget.

Nu ny dag och nya möjligheter, skojiga tider nu för övrigt och mycket som händer i alla skrymseln och vrår !!;)

Ha en bra dag

Kramar

Kommentera inlägget här :